Världens/Sveriges största bussar

Startat av bastuper, 28 juni 2008, 12:32:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Jag såg tidigare en bild här i forumet på en Setra som såg ut att rymma kanske 180 personer mer eller mindre.

Men det var troligtvis nått som inte tillverkats utan enbart tillverkat på bildskärmen  :(

Så då tänke jag ställa frågan om ni har några tips opch bilder på bussra av större storlekar, t.ex. väldigt lång dubbeldäckare som tar lite mer personer.

Vad har vi för utbud i 2000 talets värld?

Niclas Rosenius

Citat från: bastuper skrivet 28 juni 2008, 12:32:20 PM
Jag såg tidigare en bild här i forumet på en Setra som såg ut att rymma kanske 180 personer mer eller mindre.

Men det var troligtvis nått som inte tillverkats utan enbart tillverkat på bildskärmen  :(

Så då tänke jag ställa frågan om ni har några tips opch bilder på bussra av större storlekar, t.ex. väldigt lång dubbeldäckare som tar lite mer personer.

Vad har vi för utbud i 2000 talets värld?

Dom som finns på marknaden nu som är dom största DD är Van Hool TD927 Astromega som kan fås upptill 15 m, Kässbohrer Setra S431DT 13,89 m, Neoplan N1122/3L Skyliner 13,7 m och VDL Bova Synergy som kan fås upp till 15 m.

Bilder på dom olika modellerna finns bla på www.touringcarteam-marcel.fotopic.net lite här och var bland alla bilder.

//Niclas

//Niclas

S Svensson

Hur är det bussar som användes inom slutna områden. Vill minnas att Neoplan hade en buss som var mycket bred.
Användes inom en flygplats.
Bussar växer på längden och kan då gå på allmän väg. Bygger man betongbanor så kanske man kan bygga bredare bussar.

opmsn

Will surely have a few pics. Will look into my pics and get back, @1100D.

Here is a very rare pic of a 1981 Neoplan "Galaxy Lounge".

It was an enormous double-decker airport tarmac/apron bus. Was 49 feet long, 14 feet 9 in. wide and 14 feet 9 in. broad.

It had a 340 passenger capacity and a built in escalator to the aircraft. It could "dock" with aircraft, whose doors were from 6.5 ft to 18 ft above ground.

Saudi Arabia purchased these monsters and used them at Jeddah airport.