Arriva Jönköpings nya bussar?

Startat av Magnus, 10 juni 2008, 17:01:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Är det ingen som har lyckats få en bild på Arrivas nya bussar i jönköping? Det är ju bara några dagar kvar till trafikstart.

Hans Fredriksson

Enl hörsägen ska det vara leveransförseningar. Vilket kommer att täckas upp med danska bussar från Arriva i Danmark. Kommer vi att får se Aabenraa i Jönköping?

Möllers

är lite nyfiken vad är det för bussar då kanske scania omnicity nya modellen  ::)

Ulf Rådeström

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 10 juni 2008, 17:05:46 PM
Det hörsägen ska det vara leveransförseningar. Vilket kommer att täckas upp med danska bussar från Arriva i Danmark. Kommer vi att får se Aabenraa i Jönköping?

Alla gånger!
Arriva Danmark har ju ett koppel B10BLE6x2/Aabenraa över sedan man förlorade linje 5A i höstas i Köpenhamn, som skall rekonditioneras och sättas in på Ekerötrafiken i Stockholm.
Eftersom denna inte startar förrän 2009, så slussar man säkert in dom i Jönköpingstrafiken i mellanperioden.

René Thaulov

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 10 juni 2008, 17:05:46 PM
Enl hörsägen ska det vara leveransförseningar. Vilket kommer att täckas upp med danska bussar från Arriva i Danmark. Kommer vi att får se Aabenraa i Jönköping?
Ja, der er Aabenraa på vej til Jönköping:

Möllers

snygga bussar synd bara att finns inga DAB ifrån 15-1200 typ kommer till Jönk.

Fredde

Är det så enkelt att en Aabenraa är en Danskbyggd Säffle?

Möllers

japp aabenraa är dansk ja.
För i köpenhamn körde det bussar åt linjebus om jag har rätt  ???

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 11 juni 2008, 01:58:29 AM
Är det så enkelt att en Aabenraa är en Danskbyggd Säffle

Visst köpte Volvo helt sonika upp Aabenraa, och lät bygga Säfflekarosser där tills man lade ner fabriken helt?

Bussmicke

Citat från: René Thaulov skrivet 11 juni 2008, 00:06:24 AM
Ja, der er Aabenraa på vej til Jönköping:

Underbart, dit måste man resa.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Hur många bussar är det som Swebus körde som Arriva tar över nu och hur många kommer från Danmark?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Det estetiska ögat vill koka den som lackade fönsterstolparna, i olja.

Åke Tråk

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juni 2008, 16:43:33 PM
Hur många bussar är det som Swebus körde som Arriva tar över nu och hur många kommer från Danmark?
Vad jag vet så är det 28 bussar som skall ersättas, men jag vet inte hur många danska. Arriva här i Jönköping har ju ca 7-10 bussar som skulle kunna lämpa sig för förortstrafiken.

S Svensson

Aabenraa byggde vad jag minns en egen kaross och sammansatte en "Säffle"
Minna att Uddevalla hade sådana av de sistnämnda.En av dessa kom till Sollebrunn och gick Alingsås-Trollhättan. På skylten framtill innuti bussen stod Säffle och på en skylt på förargrindens insida (utåt den den fälldes ut) fanns en skylt om att den var byggd i Danmark.

Vad användes fabriken till i dag?

jocks74

Har rycktes vis att de nya man bussarna är försenade till oktober,tycker det är dags att byta ut ledbussarna i citytrafik också,de börjar bli vädigt slitna nu.