Huvudmeny

En Caravelle...

Startat av Jonas Sandqvist, 05 juni 2008, 17:28:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

... flög in genom köksfönstret!! Jag hann precis o ducka  8)

Ersa

Oh, en så vacker maskin.
Får mig att tänka på SE-DAI som står på Arlanda: http://www.lecaravelleclub.com

SAS-draken på ett flygplan märkt Thai International känner jag också igen...
http://www.williamdemarest.com/images/Caravelle/thai-caravelle-1.jpg

Björn Forslund

Det är SAS-planet OY-KRC Faste Viking, uthyrd till Thai åren 65-70. Flög sista gången sept. 74 och slutade som brandövningsobjekt på ARN. Ja, en modell av Faste Viking alltså. Hade du photoshoppat bort stödet och träden inte synts, så kunde man trott att det var originalet!

Jonas Sandqvist

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juni 2008, 21:00:26 PM
Det är SAS-planet OY-KRC Faste Viking, uthyrd till Thai åren 65-70. Flög sista gången sept. 74 och slutade som brandövningsobjekt på ARN. Ja, en modell av Faste Viking alltså. Hade du photoshoppat bort stödet och träden inte synts, så kunde man trott att det var originalet!

Tack! Jag försökte men det blev bara vitt när jag suddade. Du får gärna försöka redigera o sen lägga upp bilden igen  ;D

Nico

Ah, ser ut som Herpa Wings modell 551618 av Thai Airways Aérospatiale Caravelle i skala 1:200. Herpas metallmodeller har visserligen inte riktigt samma detaljskärpa som deras dito plastmodeller, men de är ändå ruskigt trevliga. Man kan bara gratulera till en härlig modell.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Sandqvist

Citat från: Nico skrivet 06 juni 2008, 00:35:19 AM
Ah, ser ut som Herpa Wings modell 551618 av Thai Airways Aérospatiale Caravelle i skala 1:200. Herpas metallmodeller har visserligen inte riktigt samma detaljskärpa som deras dito plastmodeller, men de är ändå ruskigt trevliga. Man kan bara gratulera till en härlig modell.  :D

Alldeles korrekt, Nico! Ja, gratulationen är nog på pass eftersom dessa är väldigt svåra att få tag på.  Siktade på Aitalia och LTU Caravellor också men de försvann direkt, iaf hos tåg o hobby i Lule.

Hälsar Jonas  :)

Nico

Jo mycket säljs ju ut fort när det handlar om engångsserier, men det lär väl komma en ny batch vad det lider då formarna kostar en slant. I övrigt kan jag inte stoltsera med någon Caravelle utan den enda helmetallmodell jag har från Herpa är denna 727-100. Den ger dock oxå ett trevligt och gediget intryck, även om vissa detaljer just kanske är snäppet bättre på plastvarianterna.  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Sandqvist

Citat från: Nico skrivet 06 juni 2008, 11:31:38 AM
Jo mycket säljs ju ut fort när det handlar om engångsserier, men det lär väl komma en ny batch vad det lider då formarna kostar en slant. I övrigt kan jag inte stoltsera med någon Caravelle utan den enda helmetallmodell jag har från Herpa är denna 727-100. Den ger dock oxå ett trevligt och gediget intryck, även om vissa detaljer just kanske är snäppet bättre på plastvarianterna.  ;)

Tjusigt, Nico!  Jag gillar osså Lufthansas modeller, liksom KLM och SAS. Finns en Airbus SAS i retroutförande (1:200) just nu hos Lule  :)

Jonas Sandqvist

Vill ju inte undanhålla er orginalkartongen med sitt orginella motiv. Bara älskar den här bilden  ;D

Sundås

Med tanke på rubriken trodde jag att jag skulle få skåda en minibuss ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Björn Forslund

Eller varför inte en sportig Renault?