Huvudmeny

Borås biogas

Startat av Staffan A, 02 juni 2008, 08:00:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

I Göteborgs-Posten den 2 juni, finns en artikel om varifrån Borås får en del av "råmassan" till biogasen, Molde 90 mil bort !
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=424383

Staffan Sävenfjord

Verkar ju inte vara särskilt klimatsmart. Fast vi får ju inte glömma att lastbilarna också tar med sig returlast och hade man inte kunnat få någon annan last Molde-Borås blir ju merkostnaden inte så stor.
Vi får väl nöja oss med att vi i Team Knutsson bidrog med en del matavfall när vi var i Molde på veteranbussträffen i pingsthelgen. Hade man bett oss hade ju vi kunnat ta med oss ett par säckar hem...  :)
Tydligen har boråsarna haft alltför stränga mattanter i skolan så att de lärt sig att aldrig lämna någon mat. För min egen del skulle det nog ta ett halvår att fylla den svarta soppåsen. Av diverse praktiska skäl så kastar jag den dock oftare.
Sista ordet är inte sagt ännu om de tio nya Scania OmniLink till Borås som finns på option och skall beställas för leverans hösten 2009 får gasmotor eller dieselmotor. Politiskt beslut föreligger dock på det förstnämnda. Tid finns dock att tänka om.

michael k

det är som vanligt miljöarbete och skjuta sig själv i foten ???
det är inte underligt att det är lastbilar på vägarna

Hagri

Det är som vanligt, i alla fall för det mesta, man har dålig koll på hur slutnotan av miljöarbetet ser ut.
Men det bör ju ändå bli en miljövinst i slutet. Om bussarna tankades med den diesel som går åt till transporten av avfallet går de bort åt 300 mil, med biogasen som blir av avfallet går de 500 mil.
Om det är lönsamt i sista ändan är ändå frågan? Vad är drivmedelskostanden per mil för en biogasbuss?  Någon som vet?

michael k

hur mycket energi går åt för att få fram biogasen från detta lasset?
och hur långt går en buss på ett lass sopor?

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 02 juni 2008, 10:14:15 AM
hur mycket energi går åt för att få fram biogasen från detta lasset?
och hur långt går en buss på ett lass sopor?

Svaren finns här nedan. Lastbilen beräknas enligt dessa uppgifter dra 450 liter diesel enkel väg och det räcker till att köra en buss i 500 mil. Om man i stället pytsade i dessa 450 liter i en buss skulle den kunna rulla cirka 200 mil. Lastbilarna används för returlast så det är inte rimligt att som GP gör räkna förbrukningen för tur- och returresan.
Så så långt gör det ihop sig. Man kan ju dock ändå fråga om det inte finns matavfall närmare än på norska Vestlandet liksom hur mycket utsläpp dessa transporter genererar. Förmodligen slutar totalnotan då på minus.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juni 2008, 11:21:00 AM
Du kör inga stadsbussar 200 mil på 450 liter, 3,5 lit/mil är det minsta man kan utgå från

Jag räknade medvetet i underkant men om vi räknar med 3,5 liter per mil blir ekvationen ännu förmånligare för biogasen trots den långa transporten.

michael k

hur mycket ligger förbrukningen för bigasbussarna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juni 2008, 12:04:33 PM
Vi kan jämföra med tätortsbussarna i Kalmar, medelförbrukningen där ligger på 3,9 liter.
Så om Boråsarna kör lite billigare kanske det går att nå 3,5 liter men aldrig mindre.

Sedan kan man ju vända och ifrågasätta om mängden biogas som transporteras i varje transport räcker så många mil som kalkylerat.

I och för sig tror jag inte att förbrukningen i Borås är lägre än i Kalmar. Det är många backar i Borås och ofta också köer som hindrar framkomligheten.
Om avfallet verkligen räcker för att framställa biogas som räcker för 500 mils körning vet jag inte mer än att det stod så i GP.
Det som saknar svar här är alltså: hur mycket biogas får vi från 27 ton matavfall?



michael k

enligt uppgift tretusen liter

bjalle

De räknade ut på vårt åkeri att det billigaste vi kör med just nu är våra biogaslastbilar framför de dieseldrivna

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 juni 2008, 14:59:50 PM
De räknade ut på vårt åkeri att det billigaste vi kör med just nu är våra biogaslastbilar framför de dieseldrivna

Samma uppfattning hade de Veolia och Busslink vid ett seminarium i Göteborg i december 2007. Det vill säga att drivmedelskostnaden blir en liten aning lägre men att detta äts upp av ett ögat underhållsbehov. I långa loppet blir det alltså dyrare att köra bussar på biogas. Men det sades också att biogasmotorerna blir allt bättre och att underhållsbehovet för nya fordon inte är lika stort som för motsvarande äldre.


Staffan Sävenfjord

#12
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juni 2008, 15:20:54 PM
Om man tittar på utfallen i anbuden under de senaste året så ligger merkostnaden mellan 12-17% jämfört med dieselbussar i tätortstrafik.
Förutom underhållet är gaspriset och förbrukningen osäkra faktorer, 5nm3 gas/mil är ett vanligt tal för tätortsbussar i jämförbara tätorter

Jo, det är rimligt och är alltså hänförbart till underhållet. Någon av dem från de större bussbolagen sa något om "minst 10 procent dyrare underhåll". Gasen kostar i runda slängar drygt 10 kronor per Nm3. Så det torde bli ganska jämfört med vad det kostar en mil att köra med diesel. Eftersom gaspriserna följer dieselpriserna finns det ingen vinst att hämta i högre dieselkostnader för bussbolagen.
För Borås Lokaltrafik tillkommer också den dyra logistikkostnaden för att få bussarna tankade. En man går åt bara till detta och det blir körningar på cirka en mil för varje tankning. Det här problemet upphör dock när de får sin egen tankningsanläggning klar på Strömsdal, vilket beräknas bli till vintern. Behöver bussen snabbtankas underlättas detta av den nya anläggning som är på väg att byggas vid Åhaga.



bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2008, 15:40:36 PM
Jo, det är rimligt och är alltså hänförbart till underhållet. Någon av dem från de större bussbolagen sa något om "minst 10 procent dyrare underhåll". Gasen kostar i runda slängar drygt 10 kronor per Nm3. Så det torde bli ganska jämfört med vad det kostar en mil att köra med diesel. Eftersom gaspriserna följer dieselpriserna finns det ingen vinst att hämta i högre dieselkostnader för bussbolagen.
För Borås Lokaltrafik tillkommer också den dyra logistikkostnaden för att få bussarna tankade. En man går åt bara till detta och det blir körningar på cirka en mil för varje tankning. Det här problemet upphör dock när de får sin egen tankningsanläggning klar på Strömsdal, vilket beräknas bli till vintern. Behöver bussen snabbtankas underlättas detta av den nya anläggning som är på väg att byggas vid Åhaga.




Denna person hade räknat på hela driften och jag uppfattar honom som att han har stenkoll för här räknas varenda utgift. Nu tankas ju våra bilar undernatten så varken någon personalkostnad eller körkostnad uppstår ju.

michael k

i en tråd på forumet diskuterades dess bränsleförbrukningen samt det faktum att bussen knappt orkade upp för en backe