Huvudmeny

Hårddiskar.

Startat av Möllers, 27 maj 2008, 16:51:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Har tänk köpa en hårddisk till min data slutet Juni.
Då undrar jag kan man köpa vilken som helst då typ denna här med 750GB den var inte så dyr heller.
Om jag köper denna kan den passa till vilken datorer då  ???
Är så dåligt på datorer bra man fick veta innan man köper den.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00003u2iQ0T_?ProductID=oFbD4QFHCZUAAAEWZKAxgGw2&CatalogCategoryID=c__D4QFHZm0AAAEOHXFZtSxe

Patrik

Alla externa funkar så länge du kanske inte använder Windows 95 eller nåt annat gammalt operativsystem.

PS. Data och dator är inte samma sak.

Möllers

Stort tack Patrik man fick svar.
Jo ner gång jag har fotat på E6an får jag först laddar ner bilder på skivor var gång det är jobbigt har bara 80 GB på denna köpte den i 2006 en IBM.

Leif D

Som sagt, bara du har fungerande USB, så kan du använda alla USB-hårddiskar. Dock är det bra om du har USB-2 på datorn, vilket du säkert har om du har en hyfsat ny dator. Annars tar det ibland orimligt lång tid att ladda filer till o från disken (alltså om du flyttar stora datamängder till eller från den).

Personligen har jag lite dålig erfarenhet av Maxtors hårddiskar, har haft några haverier, men det var för några år sedan, ändå försöker jag välja andra märken.

Här ser du ett bra alternativ, som jag har själv https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LAC301301E , den är ju något större, men en rejäl maskin och den innehåller tysta Samsung-hårddiskar.
Leverantören datorbutiken.com (= JME-data) är också synnerligen seriös.

Dessa diskar finns säkert hos andra leverantörer också, om du t.ex. hellre vill köpa i butik. T.ex. har Media Markt den......

/Leif D
;-)

Daniel Söderberg

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 maj 2008, 16:56:20 PM
Stort tack Patrik man fick svar.
Jo ner gång jag har fotat på E6an får jag först laddar ner bilder på skivor var gång det är jobbigt har bara 80 GB på denna köpte den i 2006 en IBM.

Kan inte låta bli att tänka på en viss låt med Lars Winnerbäck..

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 27 maj 2008, 16:53:58 PM
PS. Data och dator är inte samma sak.

Yep. "Data" är information som man kan ha t.ex på en dator.  :)
Själv köpte jag ett externt HD-kabinett från Dustin Home för ett tag sedan. Mycket smidigt att kunna använda sin gamla 80 Gb-hårddisk vid sidan om den nya bärbara datorn. USB är en underbar uppfinning.

Simon Bertilsson

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 27 maj 2008, 17:12:34 PM
Kan inte låta bli att tänka på en viss låt med Lars Winnerbäck..

En tätort på en slätt? ;)

Möllers

ok har 2 USB fram i 4 bak på den vet ej om jag har USB 2 på den ska kolla sen.

Anders Noren

Citat från: Leif D skrivet 27 maj 2008, 17:08:14 PM
Som sagt, bara du har fungerande USB, så kan du använda alla USB-hårddiskar.

Njae. Min förra burk (en Fujitsu av årsmodell 1998, levererad med Windows 95) hade USB-port och det var inte mycket som funkade i den. Och eftersom min nuvarande burk inte kör Windows XP är det en del prylar, till exempel min mobiltelefon, som vägrar prata med den. (Tur att det finns minneskortsläsare!)

Slutsats: har du en dator som levererades med Windows XP eller Windows Vista så kan du nog använda alla USB-hårddiskar.

Anders

Möllers

Jo tror jag med har XP på min.
Har hört att vista är sämre en XP är det sant  ???
Man slipper köpa en ny data bara man vill ha mer hårddisk tur man kan köpa hårddiskar till våra datorer.

Leif D

Citat från: Anders Noren skrivet 27 maj 2008, 17:23:09 PM
Njae. Min förra burk (en Fujitsu av årsmodell 1998, levererad med Windows 95) hade USB-port och det var inte mycket som funkade i den. Och eftersom min nuvarande burk inte kör Windows XP är det en del prylar, till exempel min mobiltelefon, som vägrar prata med den. (Tur att det finns minneskortsläsare!)

Slutsats: har du en dator som levererades med Windows XP eller Windows Vista så kan du nog använda alla USB-hårddiskar.

Anders

Nåja, nu förutsatte jag ju att det handlade om datorer som fungerar som de ska och som har "vettiga" operativ.
Nar du annat så är väl det troligen ditt eget val.
;-)

Leif D

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 maj 2008, 17:25:04 PM
Jo tror jag med har XP på min.
Har hört att vista är sämre en XP är det sant  ???
Man slipper köpa en ny data bara man vill ha mer hårddisk tur man kan köpa hårddiskar till våra datorer.

Nej då, inte tror du väl på allvar att Microsoft kan tillverka ett nytt operativsystem som är sämre än det som levererats tidigare.  Nu kommer ju säkert en kör att skrika annat här snart, men det får stå för dom.
Att vissa tycker Vista är sämre, beror nog mest på att vi alla är olika vana vid saker och ting.  Själv drog jag mig länge för att skaffa Vista, men efter att ha installerat det på datorer jag byggde till min dotter och min sambo, så kan jag bara konstatera att det fungerar över förväntan.
Ny har jag själv köpt en liten bärbar, som var installerat Vista i och är mycket nöjd med det. 
Dock ska man tänka på att det inte är helt säkert att en äldre dator klara Vista så bra, då det kräver att processorn har ganska hög fart (2GHz rekommenderas) samt att arbetsminnet är ganska stort (2 GB minne, eller mer rekommenderas). Även en del kringutrustning av äldre typ (skrivare, scanners m.m.) kan vara svårt att hitta drivrutiner till för Vista.

/Leif D
;-)

Patrik

Citat från: Leif D skrivet 27 maj 2008, 17:40:35 PM
Nej då, inte tror du väl på allvar att Microsoft kan tillverka ett nytt operativsystem som är sämre än det som levererats tidigare.  Nu kommer ju säkert en kör att skrika annat här snart, men det får stå för dom.
Att vissa tycker Vista är sämre, beror nog mest på att vi alla är olika vana vid saker och ting.  Själv drog jag mig länge för att skaffa Vista, men efter att ha installerat det på datorer jag byggde till min dotter och min sambo, så kan jag bara konstatera att det fungerar över förväntan.
Ny har jag själv köpt en liten bärbar, som var installerat Vista i och är mycket nöjd med det. 
Dock ska man tänka på att det inte är helt säkert att en äldre dator klara Vista så bra, då det kräver att processorn har ganska hög fart (2GHz rekommenderas) samt att arbetsminnet är ganska stort (2 GB minne, eller mer rekommenderas). Även en del kringutrustning av äldre typ (skrivare, scanners m.m.) kan vara svårt att hitta drivrutiner till för Vista.

/Leif D

Jag var lite skeptisk till Vista länge och "vågade" inte testa det efter vad man läst men när jag köpte nya datorn så installerade jag Vista på det och visst, det var lite buggigt och så och man var tvungen att lära sig lite nya saker men nu finns det Service Pack ute och nu har jag lärt mig Vista ganska bra.

Anders Noren

Citat från: Leif D skrivet 27 maj 2008, 17:40:35 PM
Nej då, inte tror du väl på allvar att Microsoft kan tillverka ett nytt operativsystem som är sämre än det som levererats tidigare.

Först tänkte jag svara på ditt konstiga svar till mig men raden ovan förklarade allt. Vanligtvis brukar den levereras drypande av sarkasm.

Anders

Leif D

Citat från: Anders Noren skrivet 27 maj 2008, 17:48:43 PM
Först tänkte jag svara på ditt konstiga svar till mig men raden ovan förklarade allt. Vanligtvis brukar den levereras drypande av sarkasm.

Anders

Möjligen läste jag ditt eget inlägg för dåligt förut, eller så förstog jag inte vad du menad riktigt, men nu förstår jag definitivt inte vad du menar.
/Leif D
;-)