Huvudmeny

Hårddiskar.

Startat av Möllers, 27 maj 2008, 16:51:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Ner jag var på jobbet hade dom en data där dom hade vista där dom som skulle jobba med datan dom hittade inget där alls i vista.
Men ska själv ha vista sen till min data läggre fram.

Leif D

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 maj 2008, 18:02:06 PM
Ner jag var på jobbet hade dom en data där dom hade vista där dom som skulle jobba med datan dom hittade inget där alls i vista.
Men ska själv ha vista sen till min data läggre fram.

Klart det går att ordna så att ingen hittar, det handlar nog mest om att kunna och vilja.....
Tycker absolut du ska skaffa Vista om du känner för det.
;-)

Möllers

ja kan jag göra sen ner mer hårddisk på datan se.

JB

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 maj 2008, 16:51:46 PM
Har tänk köpa en hårddisk till min data slutet Juni.
Då undrar jag kan man köpa vilken som helst då typ denna här med 750GB den var inte så dyr heller.
Om jag köper denna kan den passa till vilken datorer då  ???
Är så dåligt på datorer bra man fick veta innan man köper den.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00003u2iQ0T_?ProductID=oFbD4QFHCZUAAAEWZKAxgGw2&CatalogCategoryID=c__D4QFHZm0AAAEOHXFZtSxe

Ser inte helt fel ut. Har själv en liknande. Det som skiljer verkar vara att min är på 500 Gb och utöver USB även har firewireanslutning. "Onetouch"-funktionen är inte alls dum. Automatisk backup är bra (har jag lärt mig den hårda vägen) och i väntan på Time Machine fungerar det alldeles utmärkt. Frågan är om jag nog inte kommer fortsätta använda Maxtors backup även när jag uppgraderat min dator. Hursomhelst så är det en väldigt bra funktion.

Citat från: Leif D skrivet 27 maj 2008, 17:40:35 PM
Nej då, inte tror du väl på allvar att Microsoft kan tillverka ett nytt operativsystem som är sämre än det som levererats tidigare. Nu kommer ju säkert en kör att skrika annat här snart, men det får stå för dom.

Nu kommer jag i kören och skriker annat:-) Det är ju inte så konstigt att Vista upplevs som sämre när det är nytt och fortfarande lider av barnsjukdomar medan XP har varit med ett bra tag och förutom att det drabbas av virus har Microsoft lyckas åtgärda de allvarliga problem som funnits (och som folk har glömt bort). Inte konstigt att Vista upplevs som sämre, speciellt inte som Vista kräver mer av datorn än vad XP har gjort, vilket gör att det kan gå trögt om man försöker installera det på en "gammal" dator.

Citat från: Patrik skrivet 27 maj 2008, 17:43:58 PM
Jag var lite skeptisk till Vista länge och "vågade" inte testa det efter vad man läst men när jag köpte nya datorn så installerade jag Vista på det och visst, det var lite buggigt och så och man var tvungen att lära sig lite nya saker men nu finns det Service Pack ute och nu har jag lärt mig Vista ganska bra.

Men varför skaffa Vista när man kan skaffa något ännu bättre? ;) (förlåt, kunde inte låta bli)

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 maj 2008, 18:02:06 PM

Om jag tolkar dig rätt så gissar jag att det handlar om vana. Saker finns inte där man är van, så det tar ett tag innan man vänjer sig vid det.

/Jonas

Redigerat: Stavfel åtgärdat.

Anders Noren

Citat från: Leif D skrivet 27 maj 2008, 17:59:13 PM
Möjligen läste jag ditt eget inlägg för dåligt förut, eller så förstog jag inte vad du menad riktigt, men nu förstår jag definitivt inte vad du menar.
/Leif D

Vanligtvis brukar man vara sarkastisk när man säger saker som "Inte tror du väl på allvar att Microsoft kan tillverka ett nytt operativsystem som är sämre än det som levererats tidigare?"

Tror man på allvar att nya versioner av Microsoftprogram är bättre än föregångarna så är det inte så konstigt att man tycker att en dator som inte kör Windows XP inte "fungerar som den ska" och inte kör ett "vettigt operativ".

Det finns de som, av olika skäl, inte har en sprillans ny dator med den senaste Microsoftprogramvaran och de bör vara medvetna om att det finns datortillbehör som inte fungerar utan just en sprillans ny dator med senaste Microsoftprogramvaran. Därför är det slarvigt att till exempel säga att en USB-hårddisk passar till alla datorer med USB-port.

Anders

Leif D

Citat från: Anders Noren skrivet 27 maj 2008, 20:04:15 PM
Vanligtvis brukar man vara sarkastisk när man säger saker som "Inte tror du väl på allvar att Microsoft kan tillverka ett nytt operativsystem som är sämre än det som levererats tidigare?"

Tror man på allvar att nya versioner av Microsoftprogram är bättre än föregångarna så är det inte så konstigt att man tycker att en dator som inte kör Windows XP inte "fungerar som den ska" och inte kör ett "vettigt operativ".

Det finns de som, av olika skäl, inte har en sprillans ny dator med den senaste Microsoftprogramvaran och de bör vara medvetna om att det finns datortillbehör som inte fungerar utan just en sprillans ny dator med senaste Microsoftprogramvaran. Därför är det slarvigt att till exempel säga att en USB-hårddisk passar till alla datorer med USB-port.

Anders

Möjligt du har rätt, men värden är ju så olika.....
Har man inte råd med ny dator då, kan man ju köpa sig ett USB-2 kort på Cleas O eller Kjell.com för typ 250 kr.....
Stopp i o så funkar det......   /Leif D
;-)

Ingwar Åfeldt

Citat från: JB skrivet 27 maj 2008, 19:50:36 PM
Ser inte helt fel ut. Har själv en liknande. Det som skiljer verkar vara att min är på 500 Gb och utöver USB även har firewireanslutning. "Onetouch"-funktionen är inte alls dum. Automatisk backup är bra (har jag lärt mig den hårda vägen) och i väntan på Time Machine fungerar det alldeles utmärkt. Frågan är om jag nog inte kommer fortsätta använda Maxtors backup även när jag uppgraderat min dator. Hursomhelst så är det en väldigt bra funktion.

Nu kommer jag i kören och skriker annat:-) Det är ju inte så konstigt att Vista upplevs som sämre när det är nytt och fortfarande lider av barnsjukdomar medan XP har varit med ett bra tag och förutom att det drabbas av virus har Microsoft lyckas åtgärda de allvarliga problem som funnits (och som folk har glömt bort). Inte konstigt att Vista upplevs som sämre, speciellt inte som Vista kräver mer av datorn än vad XP har gjort, vilket gör att det kan gå trögt om man försöker installera det på en "gammal" dator.

Men varför skaffa Vista när man kan skaffa något ännu bättre? ;) (förlåt, kunde inte låta bli)

Om jag tolkar dig rätt så gissar jag att det handlar om vana. Saker finns inte där man är van, så det tar ett tag innan man vänjer sig vid det.

/Jonas

Redigerat: Stavfel åtgärdat.

Jag har en Maxtor 750 Gb drive som jag använder ihop med Time Machine. Fungerar alldeles utmärkt! Min drive är ansluten via Firewire.

M v h
Ingwar

bastuper

SJälv ska man väl kosta på sig en 500GB intern disk så man får plats med alla bilder....och allt annat.

Möllers

Ok jo min är i LK nu i posten med 500GB  :D