Om dörrbromsen som försvann - SL Hino

Startat av Hagri, 25 maj 2008, 12:49:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 maj 2008, 17:35:57 PM
ja dörrbromsen är ett otyg som ställt till med många olyckor, även med dödlig utgång.
En kollega till mig blev överkörd av sin egen buss i början på -80 talet och själv har jag varit med om en skenande Hino i Tyresö C när dörrbromsen släppte.
Lite vid sidn avämnet men intressant.
Hur många Hino fanns det? Vem hade byggt karosserna?

Karsten

#1
Citat från: Hagri skrivet 25 maj 2008, 12:49:02 PM
Lite vid sidn avämnet men intressant.
Hur många Hino fanns det? Vem hade byggt karosserna?

Jag tror att dåvarande SL Buss AB hade 5 stycken Hino (4013-4017), av lite olika modeller.

Nico


Delade tråden då den annars hamnar lite väl långt från Bussförändringar på Lidingö.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Hino är väl från Japan om jag minns rätt, i Borås fanns 2
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2008, 20:38:14 PM
Hino är väl från Japan om jag minns rätt, i Borås fanns 2

Visst var Hino en japansk produkt. Den såldes i Sverige av Svenska Småbussar i Vetlanda, ett dotterföretag till Cartes. Det blev ganska många, mellan tummen och pekfingret runt 100. Även i Norge var Hino populär. Några finns väl kvar fortfarande.
Borås Lokaltrafik använde en Hino som flygbuss för cirka fem år sedan. De hade tidigare en annan Hino. Därutöver hade Alfredsson en Hino. Jag åkte med den på en glasbruksresa till Småland och tyckte den höll förvånansvärt god komfort. Inte som en vanlig turistbuss förstås men inte heller så mycket småbuss som man skulle kunna tro.



Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2008, 21:36:39 PM
Visst var Hino en japansk produkt. Den såldes i Sverige av Svenska Småbussar i Vetlanda, ett dotterföretag till Cartes. Det blev ganska många, mellan tummen och pekfingret runt 100. Även i Norge var Hino populär. Några finns väl kvar fortfarande.
Borås Lokaltrafik använde en Hino som flygbuss för cirka fem år sedan. De hade tidigare en annan Hino. Därutöver hade Alfredsson en Hino. Jag åkte med den på en glasbruksresa till Småland och tyckte den höll förvånansvärt god komfort. Inte som en vanlig turistbuss förstås men inte heller så mycket småbuss som man skulle kunna tro.



Om jag inte tar fel är Hino (som kontrolleras av Toyota) Scanias samarbetspartner för lastbilar på den Japanska marknaden.
Såldes det enbart små bussar från Hino eller kom det in större vagnar också? Var de helbyggda i Japan?

Clabbe

När jag var på Cypern 1996, fanns där Hino med både front o bakmotorbussar i landsbygdslinjetrafik, osynkad låda förstås.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 25 maj 2008, 21:48:09 PM
Om jag inte tar fel är Hino (som kontrolleras av Toyota) Scanias samarbetspartner för lastbilar på den Japanska marknaden.
Såldes det enbart små bussar från Hino eller kom det in större vagnar också? Var de helbyggda i Japan?


Till Sverige kom inga stora Hino-bussar.
I normalutförande importerades bussarna som helbyggen men det förekom ombyggnader i Skandinavien, till exempel till lågentré eller lyxigare inredning.

Greger Larsson

Det finns några Hino FB143 med Helmark-kaross i Sverige. De är/var något större än RB145:an. I Norge finns också ett antal Hino med inhemsk kaross.

/GL