Jag har hört att det ska komma... nyleveranser 2009 uppd 29/01 -09

Startat av IntresseTrafik, 19 maj 2008, 21:07:12 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Magnus skrivet 10 oktober 2008, 13:11:19 PM
Jag såg nu på Svensk Busshistoria att Orusttrafiken också har en + Hässleholms kommun har en. Men du har rätt, det är antagligen inte boggi. Båda är årsmodell 2006 så dom har funnits ett tag.

Snackar vi MANs Lions Regio så har väl Hässleholm Kommun 2 stycken.


IntresseTrafik

Tack! Ulf Rådeström har nu lagt till dina uppgifter. Angående nya MAN bussar till Arriva och Swebus.

Jan

Är det inte så att de som kommer till Kalmar skall kunna ta med gods i bagaget? Dessa är då för långa.
I branschen 37 år

IntresseTrafik

#168
Nu har jag äntligen uppdaterat tråden. Har tyvärr inte kunnat hänga med på buss snack så mycket jag har velat den sista tiden. Då tiden bara runnit i väg i en massa andra små projekt som har tagit upp all min fritid.
Så jag hoppas jag inte har missat information här på bussnack om kommande nyleveranser som borde tillföras den här tråden. I sådana fall hoppas jag att någon snäll själ kan hjälpa mig.

Ändringar finns på följande företag som nyligen har fått leveranser: Busslink i Råsta, Swebus i Umeå, Swebus Björknäs, Swebus Malmö. Västerås lokaltrafik.

Dacke buss har fått lite kompletterande information i från tråden Nya bussar hos Dackebuss av Sundås här på bussnack.

tobias-säffle2000

jag har bara en fråga men har inte volvo slutat tillvärka biogas bussar ???

Peter L


Johan B

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 20 november 2008, 20:45:35 PM
jag har bara en fråga men har inte volvo slutat tillvärka biogas bussar ???

Finns bakmotorvarianter i led- och 12-metersutförande med 9-liters gasmotor. 7500 och 7700. Rullar bl a i Stockholm, Malmö och Trollhättan.

Fredrik Gelin

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 20 november 2008, 20:45:35 PM
jag har bara en fråga men har inte volvo slutat tillvärka biogas bussar ???
Definitivt inte, Biogas räknas som ett förnyelsebart miljöbränsle och det vore inte särskilt smart att lägga ned tillverkningen av biogasbussar då det skulle vara som att med vacker hand ge konkurrenterna gratis marknadsandelar.
Det jag kan tänka mig att du syftar på är Volvos personbilstillverkning där biogasmotorn mycket riktigt försvann ur sortimentet för något år sedan.
På personbilssidan har dock biogasen inte haft samma betydelse eftersom infrastrukturen (tankställen mm) varit undermålig och dukat under till förmån för den betydligt billigare etanoltekniken.
//Fredrik

Bammis

Nu när Söderhallen i Stockholm City ska få 30 st MAN boogiebussar så ska de överblivna
kortvagnarna därifrån flyttas över till Hornsberg istället... Vars vagnpark redan är väldigt
sliten/nergången. Titta bara på blåvagnarna (Scania OmniCity ledvagnarna) riktiga vrak
som tydligen ska hållas i trafik (få rulla) ytterligare 4-5 år till enligt dom som bestämmer.

Walter

Citat från: Bammis skrivet 09 december 2008, 15:54:56 PM
Nu när Söderhallen i Stockholm City ska få 30 st MAN boogiebussar så ska de överblivna
kortvagnarna därifrån flyttas över till Hornsberg istället... Vars vagnpark redan är väldigt
sliten/nergången. Titta bara på blåvagnarna (Scania OmniCity ledvagnarna) riktiga vrak
som tydligen ska hållas i trafik (få rulla) ytterligare 4-5 år till enligt dom som bestämmer.
Enligt denna tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18758.msg135005#msg135005 så ska bussarna slopas. Olika bud verkar det som.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bammis

Det var ett bud jag fick från en kollega i förra veckan, som sitter på TLE (centrala trafikledningen),
som berättade att en del av det som inte får plats i Söderhallen ska flyttas över till Hornsberg när
leveranserna av MAN vagnarna börjar ramla in...

Yujin Zhang

Citat från: Bammis skrivet 09 december 2008, 16:13:37 PM
Det var ett bud jag fick från en kollega i förra veckan, som sitter på TLE (centrala trafikledningen),
som berättade att en del av det som inte får plats i Söderhallen ska flyttas över till Hornsberg när
leveranserna av MAN vagnarna börjar ramla in...

Hur var det nu, central trafikledning = radiotrafikledning förkortas väl som RTL, eller har man kommit på någon ny förkortning TLE?

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 december 2008, 19:39:50 PM
Hur var det nu, central trafikledning = radiotrafikledning förkortas väl som RTL, eller har man kommit på någon ny förkortning TLE?

TLE är väl snarast en gammal SL-förkortning. TrafikLedningsExpedition har jag för mig att det utläses, blev sedemera TX.

Eller rörde jag till det ännu mer med "kanske-fakta"?

bjalle

Enligt uppgift ska en av de första KLT- MAN Lions Region ha ankommit Sverige

Patrik Sandström

Luleå lokaltrafik AB har beställt 3st Scania Omnilink 12m med etanolmotor , AC och 1+2+0 dörrar för leverans i maj.