Huvudmeny

Swebus 1631.

Startat av Kent Skoog, 18 maj 2008, 16:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

Swebus 1631/UL Vlo B 58-65 Säffle från 1978, foto busstationen.

Optimal

Är det Uppsala Busstation. Ser ut som det iaf. Men det står inget

Jocke Selling

Citat från: Optimal skrivet 18 maj 2008, 17:09:42 PM
Är det Uppsala Busstation. Ser ut som det iaf. Men det står inget

Jodå det är Uppsala busstn, kommer ej ihåg vad hpl läget hette, möjligen A3.
Bussen användes och ägdes(?) av UL, för underhåll av hållplatser.
Den var inredd som buss fram till bakom bakdörren, därefter tog godsutrymmet  som förlängts frammåt över.

Lacken kan väl anses vara en förlaga till UL03

Ersa

Vad är historien bakom dessa färger?
Varför slog den inte igenom?

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 18 maj 2008, 17:15:51 PM
Vad är historien bakom dessa färger?
Varför slog den inte igenom?
Grejen är väl att UL:s första tre tågset hade samma färg.
Därför fick hållplatsbussen samma.
Senare kom även de bustrar som användes på servicelinjer att få samma lack. Det hade väl något med anslutningar till och från tåget att göra. Bla körde vi i Uppsala linje 910: Upptågsperrongen-Busstationen-Samariterhemmet-Akademiskasjukhuset-Kungsgärdets sjukhus, och åter. (värsta softar jobbet kan tilläggas)

S Svensson

Det är svårt att förklara färgsättningen och motivet bakom detta. Länshuvudmännen hade tydligen ett behov att ha någon form av färgdesign men samtidigt var ränderna SJ ordinarie färgsättning som senare ersattes med Swebus färg i ränderna.
I och med Östgötatrafiken började ha egen design och färg vid starten 1981 så tänkte vissa LHM ta efter.
Ett specialfall är LB 2507 i Partille som vad designad genom plast  att inte ha den vita färgen på hela bussen utan låta överdelen vara blå. Kanske Jonas G har foto på denna.
Alltså samma färg som Alingsåståget. Kanske är det så att det går mode i färgsättning.

SJ 1631 hade ursprungligen hel SJ röd färg utan ljusa ränder. Taket bör ha varit ljust,gräddgult,målat.
En möjlig orsak till så många olika förgsättningar är också att det skall vara svårt att omplacera bussar. Det är "vi som betalat bussen" sade en lhm-chef en gång. Detta om en annan buss än 1631.
Titta fö  på 1631 och på dörrarna. En av de första med skivdörrar från Arvika.

Bussmicke

Tillhörde denna inte EB Trafik med nummer 98?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

1631 var levererad till SJ. Den var inte med EB Trafik AB då detta togs över av Swebus. Om Swebus nu drev EB Trafik en tid är det i och för sig möjligt att egna bussar sattes under EB Trafiks org nr en tid. Jag kan inte bedöma detta nu. 1631 var dock anmäld centralt på SJ/Swebus till linjetrafik. Om nu inte Swebus fick ta över linjetrafiktillståndet från EB Trafik  är det möjligt att Swebus måste anmäla egna bussar på EB linjetrafiktillstånd.

Normalfallet om ett företag skulle låta ett annat företag driva viss del av det första företagets trafik måste man anmäla bussar som användes (regnr) på det första företagets tillstånd.
När jag tittade på ett linjetrafiktillstånd för linjen Lödöse-Nygård tillhörig GDG Biltrafik AB så såg jag att bussarna var MB 0309. Dessa var anmälda på GDG tillstånd men 309 som körde tillhörde ett annat företag.

Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 maj 2008, 13:44:30 PM
Bussen såldes från SJ till Upplands Lokaltrafik för att användas för bla hållplatsarbeten, senare registrerades den om jag minns rätt hos dotterbolaget EB trafik men den har inte använts som Buss efter SJ tiden.

Den användes som förstärkningsvagn när den inte hade hållplatsjobb att göra.

/Janne

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 maj 2008, 13:44:30 PM
Bussen såldes från SJ till Upplands Lokaltrafik för att användas för bla hållplatsarbeten, senare registrerades den om jag minns rätt hos dotterbolaget EB trafik men den har inte använts som Buss efter SJ tiden.

Nej det har den inte, då svek inte minnet helt då.
Kanske Fredrik Mattsson vet mer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.