Huvudmeny

Pincicco staty i Borås

Startat av Stefan P, 16 maj 2008, 14:05:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag läste i Aftonbladet idag att statyn hade blivit rest i Borås. Var står den och är det någon som har några bilder på den?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 16 maj 2008, 14:05:52 PM
Hej

Jag läste i Aftonbladet idag att statyn hade blivit rest i Borås. Var står den och är det någon som har några bilder på den?

mvh Stefan P

Den står i rondellen vid Allégatan-Fabriksgatan, alltså intill Borås Tidnings kontor. Den är 9 meter hög så den borde synas en bit. Jag har ännu inte sett den men om ingen hinner före kan jag nog lägga ut foto på den i morgon kväll.

Bernt Talbrant

Den 9 m höga statyn av Jim Dine invigdes på fredagseftermiddagen och ikväll var det "Kulturnatt" i Borås, vilken avslutades med ett fyrverkeri vid midnatt följt av en konsert med Motoboy. Båda delar ägde rum vid den nya statyn, som egentligen heter "Walking to Borås". Under den kommande veckan arrangeras f ö en skulpturfestival i Borås med samma namn. Bilder på hur statyn vuxit fram finns här. På väg hem ikväll tog jag några bilder på vår nya invånare strax före midnatt. 

Bernt Talbrant

Här kommer några bilder på Borås nye invånare i dagsljus.

Jacob med C

En lite fundering angångde statyn. Vad har en med Borås att göra?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Bernt Talbrant

Citat från: Jacob med C skrivet 18 maj 2008, 13:22:36 PM

Inte någonting egentligen. Men det är väl meningen att han i fortsättningen ska förknippas med Borås.  :)

Anders Noren

Citat från: Jacob med C skrivet 18 maj 2008, 13:22:36 PM

Konstnären Jim Dine har arbetat med Pinocchio tidigare och har goda vänner i Borås. En av de Disney-tecknare som arbetade med Pinocchio, Gustaf Tenggren, var dessutom från Västergötland, dock inte från Borås utan från Magra utanför Alingsås.

Vad har den grekiske guden Poseidon med Göteborg att göra, förresten...?

Anders