Huvudmeny

Hmmm 2

Startat av Bussmicke, 09 maj 2008, 21:30:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

michael k

jag tycker det känns som det är ett vetenskapligt expiriment
hur långt kan man plåga förare och pass ;D

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 15:10:09 PM
Från en beställare:

Det finns inget krav från xx att entreprenören skall hålla fordon tillgängliga utan ersättning utöver det som går åt för att utföra beställd trafik samt att klara behov av teknisk reservkapacitet.

Normalt anger du hur många dim bussar som åtgår för det beställda trafikupplägget och många beställare har redan i förväg angett vilket antal fordon som accepteras, dessutom ska andelen teknisk reserv anges och hugger du till med 10 istf 5 fordon kommer i bästa fall den frågan om varför det krävs en sådan extra reservkapacitet? och varför inte företag B och C behöver det?


Ponera att man då svarar "För att de är dumma i huvudet/räknar fel/försöker blåsa er", får man kvarsittning då?  ;D

Ersa

Citat från: JDS skrivet 14 maj 2008, 09:13:33 AM
Ponera att man då svarar "För att de är dumma i huvudet/räknar fel/försöker blåsa er", får man kvarsittning då?  ;D

Nej, men man får inte uppdraget. Skambudet vinner då lägsta pris väl betyder allt numera? Och när ett anbud väl är för lågt redan från start... kan aldrig huvudmannen själv upptäcka ett sådant alltför lågt bud? Måste det alltid vara en trafikutövare som går i konkurs, bryter kontraktet i förtid eller ställer all trafik innan någon reagerar?

737

Jo, visst är det så Lars, att bussbolagen avgör hur mycket reserver de vill räkna in. Men priset sätts av bussbolagen, så det är inte riktigt rättvist att skylla huvudmannen att inte vilja betala. De betalar vad du vill ha, om ingen annan vill ha mindre.

Däremot kan, och ska, huvudmännen stå till svars för att man inte sätter ut viten (svindyra) sådanna för trasiga, skavda och skavankta bussar. Men, huvudmännen har monopol, därav att man kan strunta i det. Under tiden riskerar man att tappa resenärer som har ett val samt få svårt att rekrytera duktiga förare. För vem vill egentligen arbeta i en ihoplappad arbetsplats. Var tar då yrkesstoltheten?

yngrot

Citat från: 737 skrivet 14 maj 2008, 12:33:44 PM
Jo, visst är det så Lars, att bussbolagen avgör hur mycket reserver de vill räkna in. Men priset sätts av bussbolagen, så det är inte riktigt rättvist att skylla huvudmannen att inte vilja betala. De betalar vad du vill ha, om ingen annan vill ha mindre.

Däremot kan, och ska, huvudmännen stå till svars för att man inte sätter ut viten (svindyra) sådanna för trasiga, skavda och skavankta bussar. Men, huvudmännen har monopol, därav att man kan strunta i det. Under tiden riskerar man att tappa resenärer som har ett val samt få svårt att rekrytera duktiga förare. För vem vill egentligen arbeta i en ihoplappad arbetsplats. Var tar då yrkesstoltheten?

Det sisita har du helt rätt i .. igen gillar att se bussen dåligt lagad bara dte mest viktiga och knappt det.... men som sagt inget bussbolag har råd att lägga in en ordentlig reserv....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2008, 10:56:49 AM
Nej, men man får inte uppdraget. Skambudet vinner då lägsta pris väl betyder allt numera? Och när ett anbud väl är för lågt redan från start... kan aldrig huvudmannen själv upptäcka ett sådant alltför lågt bud? Måste det alltid vara en trafikutövare som går i konkurs, bryter kontraktet i förtid eller ställer all trafik innan någon reagerar?

Finns en bra tumregel då man ska välja ut anbud. Plocka direkt bort det dyraste och det billigaste och välj bland dem däremellan.