Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Nja, vi väntar lite med Västergötland och mellanlandar i Dalslands enda stad, där kollar vi på Åmåls kyrka som började byggas 1806.

Stefan Lindberg

Västergötland here we come !
Fuxerna Kyrka ligger i Lilla Edet.

Kent Skoog

Jag dröjer kvar lite i Dalsland. Strax väster om Mellerud finner vi Gunnarsnäs kyrka, troligen från tidigt 1200-tal.

Stefan Lindberg

Å jag stretar envist vidare i den Västgötska historien.

Vassända Kyrka låg utanför Vänersborg och användes fram till 1792
då gudstjänsterna helt fick ställas in när taket riskerade att rasa in p.g.a. mångårigt förfall.
Tillflykten togs tillfälligt till Naglums Kyrka som också den började bli fallfärdig.
Samma nämnda år 1792 togs ett beslut att slå samman församlingarna
och bygga en ny kyrka, Vassända-Naglums kyrka (som jag redan visat) stod färdig 1800 och
då övergavs de gamla kyrkorna helt åt sitt förfall.

Detta är vad som är kvar av Vassända Kyrka.

Resterna efter Naglums Kyrka ska också letas upp och fotas på nästa expedition.

Staffan Sävenfjord

Nu är vi långt upp i Norge och kvällens kyrka finns i Vadsø.

Nu blir det ett litet uppehåll i mitt visande av kyrkor. Är nämligen på annan ort utan dator.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

Jag stannar kvar i Dalsland och förflyttar mig någon mil västerut till Dalskogs träkyrka, som invigdes 1750.

Kent Skoog

Ytterligare någon mil västerut, strax innan Bäckefors samhälle, hittar vi vackra Bäcke träkyrka, som togs i bruk 1653.

Kent Skoog

Återigen ett par mil västerut och vi kommer till Dals-Ed, vars kyrka är från 1863, invigd 1874. Denna kyrka är lite speciell för mig, eftersom min mormor och morfar är begravda där.

Stefan Lindberg

Efter att ha varit på en mindre fototurné i trakterna mellan
Grästorp och Lidköping idag så kan jag bjuda på lite bilder igen.
Bäreberg Kyrka ligger strax utanför det gamla smalspåriga stationssamhället Nossebro.

Kent Skoog

Jag återkommer så småningom med fler kyrkor från Dalsland. Nu vänder jag hemåt mot Värmland och stannar till vid Ölseruds kyrka på Värmlandsnäs. Kyrkan uppfördes under åren 1663-1668, och tillbyggdes 1792.

Stefan Lindberg

Och jag vandrar vidare på slätten och hittar Malma Kapell

Kvarne

*Skutt*
Plötsligt tar vi ett jättekliv över hela Östersjön och stannar till strax utanför Tallinn i Estland där vi hittar denna;

*Skutt*....Så kliver vi vidare till.....  ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Stefan Lindberg

Jag fortsatte min färd och hamnade vid Flakebergs Kyrka.

Dan Henriksson

Min vana trogen visar jag en kyrka från Uppland:

Bälinge kyrka norr om Uppsala.
/Danne

Dan Henriksson

Kan inte hålla mig, slänger in en Upplands-kyrka till!  ;)

Östuna kyrka x 2: