Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JAB

#1350
I Upplands-Bro som numera heter Bro ligger Bro kyrka




Kent Skoog



Stefan Lindberg

Ganska nära Örs Kyrka ligger Örs Kyrksal med en egen liten klockstapel



Christoffer

#1355
Hej!
En mycket trevlig bildserie måste jag säga! Stort tack alla fotografer!
Konstaterar att det än så länge saknas lite kyrkor från mitt hempastorat; Vinslöv. Jag börjar därför med att visa lite bilder från Vinslövs kyrka med omnejd denna söndag som i kyrkoåret heter "Alla själars dag" eller "söndagen efter alla helgons dag".


Vinslövs kyrkas huvudskepp blev klart år 1154, emedan tornet tillbygdes så sent som 1752. Sidoskeppen har också tillkommit under åren.


Kyrkan från en annan vinkel




Kyrkan sedd från prästgårdstrappan och med blodboken framför.


Passar även på att visa en bild på församlingshemmet som ligger mitt emot kyrkan och prästgården


Prästgården med kyrkan i bakgrunden. Hela miljön är byggnadsminnesklassad (kan dock inte säga vilken typ av skydd det är). I prästgårdsparken brukar varje år gamla midsommar firas med tal och dans kring midsommarstång.
När järnvägen invigdes på delsträckan fram till Vinslöv (mellan Hässleholm-Kristianstad) berättas det att invigningsgästerna när de kom fram till Vinslöv gick upp till prästgården och drack punsch. Sedan återvände man till invigningståget som gick åter mot Hässleholm. En av Vinslövs stora män var Doktorn och Kyrkoherden Bergman, som bl a arbetade för järnvägens framdragning i bygden (och mycket annat).


Eftersom det ju som sagt är allhelgona-helgen lägger jag även med en bild på det relativt nyuppsatta minnesträdet i minneslunden.

För mer info om Vinslövs församling rekommenderas länken
http://www.svenskakyrkan.se/vinslov/

MVH
Christoffer Frostensson


Stefan Lindberg

Trevliga bilder Christoffer, och kul att du också har hittat denna tråden  ;)

Jag bjuder på några bilder från Jörlanda Kyrka som jag besökte i Fredags






IngemarJ

Hej!

Någon deltagare här som finns i Stockholm skulle hemskt gärna få dokumentera domkyrkoförsamlingens tre kyrkor, det finns ju hot om att öppethållandet utanför gudtjänsttid skall dras in eftersom man råkat ut för börskraschen.

Hälsar

Ingemar

JAB

Fresta kyrka i Upplands Väsby, 1400-tal och med 13 runstenar (hela eller i delar) inmurade i väggarna.




JAB


JAB

Inte långt norr om Umeå ligger Täfteå byakyrka.


JAB

Närmare London än Umeå ligger Trinity church i Sutton. Invigd 1907.




JAB

I Tyresö finns Bollmoradalens kyrka som byggdes 1972.




Stefan Lindberg

Carl Johans Kyrka i Göteborg med spårvägstråd framför  ;)


JAB

Hjulsjö kyrka. En spånklädd timmerkyrka i Bergslagen byggd 1643.