Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 01 juli 2007, 11:15:26 AM
Hur var det med det? Blev inte Helander friad från en del åtalspunkter i Högsta domstolen och DNAprov har senare visat att inte var han som slickade kuverten.

Först blev biskop Helander fälld i alla instanser. Han fick fängelse (eventuellt villkorligt, jag minns inte) och blev avsatt från biskopsämbetet Sedan beviljades han på 1960-talet resning i målet. Då följde en farsartad rättegång, där åklagaren försökte hävda att breven skrivits av de högkyrkliga präster som förtalades i breven (sic!). Avsikten var att sedan kunna sätta fast honom om han blev utnämnd. I och för sig är det märkligt att breven dök upp först efter det utnämningen var klar, men... Nåväl, HD fann att Helander var skyldig men att han fått ett alltför strängt straff. Fängelsestraffet revs alltså upp och förvandlades till ett blygsamt antal dagsböter. Och Dick Helander återfick sin biskopstitel. Men han hade redan hunnit gå i pension så han utövade aldrig biskopsämbetet.
Minst två böcker gavs ut i ämnet. Dels en av Dick Helander själv, dels en av Eric Segelberg, en av de förtalade prästerna. Jag läste båda och Helander lyckas inte bevisa att han blev oskyldigt dömt tycker jag. Segelberg lägger dock fram klara bevis för att Helander skrev - eller i varje fall låg bakom - breven. De var fulla med helanderska uttryck, varav "alls icke" blev det mest kända.
Breven innehöll förtal av ett antal högkyrkliga präster inför biskopsvalet i Strängnäs. På den tiden kunde nämligen till och med högkyrkliga präster bli biskopar. Men att den unge domkyrkoadjunkten Eric Segelberg i Uppsala skulle blivit biskop vid drygt 30 års ålder var väl ändå ganska otroligt och jag kan inte se någon anledning till att förtala just honom.
Breven skrevs på en skrivmaskin i dekanhuset. Samma maskin som jag sedan skrev en 2-betygsuppsats på. Denna maskin hade sina egenheter och det var lätt att identifiera vad som skrivits på den. Märkligt nog var det samma defekter på typerna år 1966 som det var i början av 1950-talet.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G



Sofia kyrka i höstskrud. Eller är det Vitabergsparken som är i höstskrud?
吉先生

Stefan Lindberg

#122
Jag bjuder på 2 bilder från Främmestad Kyrka




Kent Skoog

#123
Nu har det blivit rejäl fart på tråden. För egen del blev det ett besök i Bohuslän under helgen. Tre kort från Smögens kyrka kommer här.






Kent Skoog

#124
På vägen mot Bohuslän passerades Fröskogs kyrka i Dalsland, invigd 1730.





Den bör Ni inte missa om Ni passerar. Fantastiska takmålningar.

Stefan Lindberg

Jättefin liten kyrka, då blir man ju tvungen att åka dit också  ;)

Kent Skoog

Det kommer Du garanterat inte att ångra!  :)

Hans Fredriksson

#127
Detta är kanske fusk. Har varit Guds boning som nu är pastorns sommarstuga.
Det är heller ingen statskyrka. Frikyrkans namn har jag glömt.
Paltsen är Sandebo i Bäckaby socken


Stefan Lindberg

Nja, fusk tycker jag inte det är.
Visst kan det väl funka med gamla missionshus också.

Dan Henriksson

Oj, vilka trevliga bilder på kyrkor och interiörer ni visar!  :)

Här kommer några fler Upplandskyrkor från mig:


Välkommen till Danmark! Jag fick inte till någon bild på hela kyrkan, men en del skymtar i alla fall mellan träden. Får göra ett nytt, bättre försök nästa gång. Kyrkan ligger söder om Uppsala, om nu inte någon visste det!


Orkesta kyrka i morgondimma.


Markims kyrka i stark kvällssol!

Hälsningar Danne

Staffan Sävenfjord

Fortsätter min serie med kyrkor utefter Hurtigruten. I dag har vi kommit till Trondheim och därifrån visar jag en stor och en liten kyrka.
Först Nidarosdomen, som nog är Norges mest svårfotograferade kyrka. Tar man bilden på håll blir det hus i vägen.


Och tar med den nära blir det så här:

Tyvärr är det inte tillåtet att fotografera inne i kyrkan. Enda gången vår fromme guide började visa små små tecken på otålighet var när någon började fumla med kameran. Men utanför gick det ju bra att fotografera honom. Skylten har han för att tala om att han guidar på norska. Till skillnad från kollegorna som guidar på engelska, tyska eller franska. Typiskt nog var den enda snygga tjejen bland guiderna den som guidade på franska. Jag övervägde att ansluta mig till den gruppen trots att jag inte skulle förstå något. Men det blev Knuts grupp i alla fall. 


Tacka vet jag kyrkor i den här storleken. Den här är tagen från sightseeingbussen på ganska långt avstånd, men det blev ju bra ändå sedan jag klippt bort några medresenärers kalufser i förgrunden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

#131
Jag fortsätter med två bilder från Balingsta kyrka i Uppsala kommun. Kyrkan uppförd i början av 1200-talet eller möjligen i slutet av 1100-talet.




Stefan Lindberg

#132
Jag irrar runt lite på västkusten och hamnar vid Högås Kyrka.


Kent Skoog

#133
Jaha, då återvänder jag till Bohuslän och Mo kyrka, icke att förväxla med Mo kyrka utanför Åmål, som jag återkommer till så småningom.




Stefan Lindberg

#134
Jag vänder resan österut och hamnar vid Kälvene Kyrka utanför Falköping.
Kyrkan är byggd i slutet av 1100 talet.