Huvudmeny

Brum brum

Startat av Jay Carlsson, 29 april 2008, 20:59:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Carlsson

Ja, dieselbrum  :)

Öxnered.

Mönsterås.

Krille

Superfina bilder!
Tror vi har konkurrerat ut Postvagnen snart åxå  8)

/K

Daniel Söderberg

Ja, riktigt fina får jag lov att hålla med om.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 29 april 2008, 21:12:03 PM
Ja, riktigt fina får jag lov att hålla med om.

Ja, det måste man hålla med om.
Tn-lok, det är inte kattpiss det precis när det gäller motorljud. För många år sedan diskuterades på fullt allvar vad det var för topphemligt godståg som gick och som övervakades av två helikoptrar. Den som skrev bodde så att han inte såg tåget själv man han hörde helikoptrarna. En något mer sakkunnig kunde dock så småningom berätta att det var ett arbetståg som gick på den sträckan vid den angvina tiden och detta drogs av just två Tb-lok.
Från början var dessa lok avsedda att användas i snöröjning och de har faktiskt inbyggd vändskiva, så att snöplogarna alltid skulle hamna främst i färdriktningen. Dock tror jag inte att denna skiva kom till användning i praktisk drift. Loket blev ganska instabilt under vändningen och det gällde också att tänka på svepytan så att inte någon kontaktledningsstolpe eller fordon på spåret bredvid fick sig en kyss.

jocke

Så banverket Produktion knegar extra åt Green Cargo :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 29 april 2008, 21:54:21 PM
Så banverket Produktion knegar extra åt Green Cargo :p

Det vi ser på bilden är nog ett av Banverket Produktions egna arbetståg.
Dock lite märkligt att det tagits in på spår 2 så att resenärerna från resandetåget måste ta sig över spåren medelst anordningen som syns strax bakom loket. Kan det vara så att det är just på spår 2 som arbetet utförs.
När är bilden tagen?

Simon Bertilsson

Jag har sagt det förr, men den andra bilden är riktigt läcker! Somrig som få.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2008, 21:17:42 PM
Ja, det måste man hålla med om.
Tn-lok, det är inte kattpiss det precis när det gäller motorljud. För många år sedan diskuterades på fullt allvar vad det var för topphemligt godståg som gick och som övervakades av två helikoptrar. Den som skrev bodde så att han inte såg tåget själv man han hörde helikoptrarna. En något mer sakkunnig kunde dock så småningom berätta att det var ett arbetståg som gick på den sträckan vid den angvina tiden och detta drogs av just två Tb-lok.
Från början var dessa lok avsedda att användas i snöröjning och de har faktiskt inbyggd vändskiva, så att snöplogarna alltid skulle hamna främst i färdriktningen. Dock tror jag inte att denna skiva kom till användning i praktisk drift. Loket blev ganska instabilt under vändningen och det gällde också att tänka på svepytan så att inte någon kontaktledningsstolpe eller fordon på spåret bredvid fick sig en kyss.

Jag bor cirka 400 meter från Västra Stambanan. När ett arbetståg från Banverket dundrar förbi draget av ett sådant lok låter det som jag har Västra Stambanan vid tomtgränsen.
Lyssna även på filmlänken i tråden "Dieselrök" som också ligger på Ordet är fritt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jay Carlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2008, 22:06:57 PM
Det vi ser på bilden är nog ett av Banverket Produktions egna arbetståg.
Dock lite märkligt att det tagits in på spår 2 så att resenärerna från resandetåget måste ta sig över spåren medelst anordningen som syns strax bakom loket. Kan det vara så att det är just på spår 2 som arbetet utförs.
När är bilden tagen?

Bilden är tagen 26/04 2007. Jag vet inte varför TB-loket passerade, men antar att det berodde på (om mitt minne är korrekt) att något banarbetsfordon hade pajjat och blockerat banan under någon timme. IC-tåget var uppställt där i flertalet timmar, tomt på resenärer och inget lokförare syntes till.

Stefan Lindberg

Riktigt snygga bilder som vanligt från dig  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JC skrivet 30 april 2008, 00:01:19 AM
Bilden är tagen 26/04 2007. Jag vet inte varför TB-loket passerade, men antar att det berodde på (om mitt minne är korrekt) att något banarbetsfordon hade pajjat och blockerat banan under någon timme. IC-tåget var uppställt där i flertalet timmar, tomt på resenärer och inget lokförare syntes till.

Jag kollade i den logg jag gör på Tågkompaniets och NSB:s uppdrag för tågföringen mellan Göteborg och Kornsjö och fann följande för nämnda datum: BV-fordon läckte olja Brålanda-Frändefors - spåret avstängt. Resande utväxlade med buss Ed/Mellerud-Öxnered.
Man kan nog utgå ifrån att det är syndaren som du fångat på bild och att "tåget" har stoppats upp i Öxnered för undersökning av vad det var som förorsakade läckan.
Om det nu dessutom var bussutväxling för resandetåget på bilden så var det ju ännu olämpligare att ta in det på spår 1, eftersom hundratalet resenärer måste använda övergången över spåren. Men här är det ju väldigt lätt att vara efterklok... Det kan ju ha varit så att när arbetståget stoppades så hade fjärrtågklareraren redan lagt tågväg i tron att det skulle passera Öxnered. Eller att det redan stod ett tåg på spår 1.

Anm 1: att jag satte "tåget" inom citationstecken är en gammal vana från Postvagnen. För de flesta är det Tb-loksdragna föremålet ett tåg men i säkerhetsmässig betydelse framförs det förmodligen som vagnuttagning. Av någon anledning märker Banverket dessa lok TB men Tb är enligt t ex Svenska Lok och Motorvagnar det korrekta). Det är också i enlighet med det sedvanliga sättet att littrera lok vid SJ, t ex Rc, Ma. Tb-loken ägdes från början av SJ, men överfördes till Banverket när detta bildades 1987.

Anm 2: Spår 2 i Öxnered är det spår som ligger närmast busstationen.