Huvudmeny

Namke Ssub...

Startat av Bussmicke, 28 april 2008, 23:30:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Cyklisten

Hmm, varför har man reggat dem så konstigt?  ??? Jag kan fortfarande inte fatta poängen

LinusA

Företaget hette Ekman Buss Aktiebolag från 1993-05-05, Ekman Buss Flexibussitet Aktiebolag från 1999-09-10 och heter numera alltså Namke Ssub Aktiebolag, allt enligt databasen Affärsdata. Varför man bytt företagsnamn är dock för mig en gåta.

Edit:
En ren spekulation: kan det vara så att Interbus sålt rättigheterna till varumärket Ekman Buss / Flexibussitet och därför tvingat dotterbolaget att byta namn?

Walter

Citat från: LinusA skrivet 29 april 2008, 01:58:19 AM
Företaget hette Ekman Buss Aktiebolag från 1993-05-05, Ekman Buss Flexibussitet Aktiebolag från 1999-09-10 och heter numera alltså Namke Ssub Aktiebolag, allt enligt databasen Affärsdata. Varför man bytt företagsnamn är dock för mig en gåta.

Edit:
En ren spekulation: kan det vara så att Interbus sålt rättigheterna till varumärket Ekman Buss / Flexibussitet och därför tvingat dotterbolaget att byta namn?

Varför skulle Interbus sålt dom? Det borde väl vara Strömma-bolaget i så fall? Interbus och Ekman är väl systerbolag? Och vem skulle ha nytta av Ekmans varumärke annat än dom själva? Lite funderingar bara....
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Men varför just det bakvända "Namke Ssub", och varför är bussarna märkta med det gamla namnet ännu?

Muk

Ekman buss flexibussitet är numera en bifirma till Interbus. En fusion är inledd mellan bolagen i vilken Ekman buss uppgår i Interbus. Detta innebär väl att alla bussar så småningom registreras på Interbus, medan ekman buss lever kvar som varumärke.

Walter

Citat från: Muk skrivet 29 april 2008, 11:31:25 AM
Ekman buss flexibussitet är numera en bifirma till Interbus. En fusion är inledd mellan bolagen i vilken Ekman buss uppgår i Interbus. Detta innebär väl att alla bussar så småningom registreras på Interbus, medan ekman buss lever kvar som varumärke.

Det förklarar det hela!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Aha, jag trodde de skulle sväva vidare som två bolag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ante

Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2008, 23:30:25 PM

Har bara väntat på att du ska upptäcka detta  :D
Trevliga bilder

Alla bussar lär så småningom registeras på Strömma Buss.
Både Interbus och Ekmanbuss lever kvar som två varumärken med olika nischer hos Strömmas bussdivision, tillsammans med City Sightseeing, Open Top och Fjällexpressen.

Mange_buss

Namke Ssub blir ju Ekmans Buss baklänges..... ;D ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 29 april 2008, 17:23:09 PM
Alla bussar lär så småningom registeras på Strömma Buss.

Strömma Buss finns redan i Strömsnäsbruk och ägaren är enligt uppgift inte särskild intresserad av att sälja företagsnamnet.
http://www.strommabuss.se/
Så man lär nog få hitta ett annat namn. Strömma Bussdivision, som också nämnts, är antagligen för likt Strömma Buss för att gå igenom .

Fredde

Så nära är det väl inte? Då kan man ju diskutera detta med Björks och Björcks...

virtual1

Citat från: Mange_buss skrivet 29 april 2008, 17:23:51 PM
Namke Ssub blir ju Ekmans Buss baklänges..... ;D ;D

Nähä, _det_ hade nog ingen sett innan ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 29 april 2008, 21:22:23 PM
Så nära är det väl inte? Då kan man ju diskutera detta med Björks och Björcks...

Björks Busstrafik i Hallstahammar är ett aktiebolag medan Björks Busstrafik (jo det stavas faktiskt så i bolagsregistret) i Nykvarn är ett handelsbolag. Detta kan vara en förklaring till att de likalydande namnen accepteras. Det är ju dock inte säkert att de skulle gjort det om de hade registrerats i dag.
Jämför t ex debatten vi förde för ett tag sedan om Bus Danmark som inte fick genom det namnet i Sverige sedan Danmarks Buss i Uppsala protesterat mot namnlikheten. Bus Danmark blev i stället Arriva.
Jag fick ett meddelande nu i kväll dock att namnfrågan har löst sig och Strömma har tydligen kommit överens med ägaren i Strömsnäsbruk.