De första kinesiska KingLong har kommit till Sverige

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 april 2008, 09:47:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kim

Citat från: Johan B skrivet 24 april 2008, 17:37:03 PM
Tja, många komponenter i dagens europeiska produkter kommer ju just från Kina likaså skor, kläder osv. Och det tycker jag inte man kan säga är skit bara för det. Å andra sidan så är deras egenprodurecare bilar hårresande dåliga, likväl deras däck. Kanske krävs det at ett västerländskt företag specar för att det ska bli bra vad vet jag. Men nu tycker jag vi ska sansa oss tills bussarna fått några mil på nacken innan vi dömmer ut. Men jag måste erkänna att även jag är lite skeptisk.

Desværre, det er et faktum at Kinesiske busser er dårlig kvalitet. Jeg ved det fra mine venner og forretningskontakter at de Kina busser der bliver solgt i Rusland og Kasakhstan går i stykker tit og ofte, specielt bybusser holder 1-2 år før de skal gennemrenoveres. Jeg ved det også fra mine egne erfaringer fra mine rejser til Rusland.

I Novosibirsk valgte et busselskab der kører nogle af de store busruter i byen at udskifte sine 20-25 år gamle Volvo B10M med nye Kinesiske busser, de fortæller i Novosibirsk at de nye busser er mere på værksted end de gamle B10M som de nu har skrottet!

Frippe Fribas

Det är dock skillnad mellan märkena har jag förstått och King Long sägs vara ett av de bättre märkena, men tiden lär väl utvisa hur det går...
Även jag har annars hört att de nya ryska turistbussarna av Kinesiskt fabrikat som blir allt vanligare här i Stockholm rostar snabbt (redan första året) och har en del detalj- och finishproblem.
Jag tror dock att mycket av detta är att betrakta som barnsjukdomar och att Kineserna inom något toital år kommer att kunna erbjuda klart konkurrenskraftiga bussar även till västländerna...
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kim skrivet 24 april 2008, 19:20:57 PM
Desværre, det er et faktum at Kinesiske busser er dårlig kvalitet. Jeg ved det fra mine venner og forretningskontakter at de Kina busser der bliver solgt i Rusland og Kasakhstan går i stykker tit og ofte, specielt bybusser holder 1-2 år før de skal gennemrenoveres. Jeg ved det også fra mine egne erfaringer fra mine rejser til Rusland.

I Novosibirsk valgte et busselskab der kører nogle af de store busruter i byen at udskifte sine 20-25 år gamle Volvo B10M med nye Kinesiske busser, de fortæller i Novosibirsk at de nye busser er mere på værksted end de gamle B10M som de nu har skrottet!

Jo, men nu är det ju inte precis några stadsbussar det rör sig om utan turistbussar. Den första KingLong turistbussen såldes till Italien sommaren 2006 och den italienske agenten, Stefano del Rosso (som varit Setra-säljare i 25 år) har lagt ned mycket arbete på att anpassa bussen för europeiskt bruk. Sedan har Ola Wortzelius och Tony Jonsson utvecklat den ytterligare i samarbete med den kinesiska fabriken så att den skall passa även skandinaviska förhållanden. Här är det två kunniga bussgubbar som varit i farten. Tony är t ex auktoriserad besiktningsman.
Man kan naturligtvis om man vill se kritiskt på att bussarna blivit nästan ett år försenat (premiär var utlovad till Backaryds-dagarna i juni 2007). Men det kan ju också vara ett tecken på att de svenska importörerna inte varit nöjda förrän bussen uppfyller de kvalitetskrav de ställer.
När Bussbranschen första gången skrev om de här bussarna avslutades artikeln med: Och vem trodde för 40 år sedan att japanska bilar skulle bli bland de vanligaste på svenska vägar i dag. Om 40 år kanske samma sak gäller för kinesiska bussar.
Som alltid gäller att man får vad man betalar för. En KingLong kostar mindre än två miljoner kronor. Men jag tror vi skall vänta med att fälla omdömen om dem tills de har kommit ut i trafik. Ser fram mot att läsa vad Johnny E kommer fram till när han har kört den.

michael k

är det möjligt att få sämre kvalle på saker än det som sälgs idag?
skramligt bröte som pajjar jämt är vi ju redan vana vid
vi får väl hoppas att det kommer en hel våg med kinesiska bussar
så att överprisättningen och kvaliten går upp på bussarna
särskilt vad det gäller reservdelar är det ju ofta brutal ockerpriser bussägarna får betala