De första kinesiska KingLong har kommit till Sverige

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 april 2008, 09:47:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så kom de då till sist, de tre första kinesiska turistbussarna från KingLong. Följande pressmeddelande har sänts ut från King Long Scandinavia:

Nu har de första kinesiska bussarna anlänt till Sverige!
Efter att ha seglat 30 dagar på containerfartyg från Shanghai har tre bussar av märket King Long nu lossats i Skandiahamnen på Hisingen,Göteborg.
Det är King Long Scandinavia, med försäljningskontor i Kalmar och Uppsala , som importerar King Longbussar och de tre första kördes på egna hjul till Kalmar för leveransservice och registreringsbesiktning.
- Nu ska utvalda testkunder köra bussarna i trafik, berättar Ola Wortzelius, ägare av importföretaget, påtagligt nöjd över att äntligen ha fått bussarna levererade från Kina efter en del problem.
De är moderna turistbussar som kommer att gå i trafik hos bussföretag i Nybro, Västerås och Stockholm.
Intresset från bussägarna är mycket stort, bussarna är välutrustade och priset är  ½ - 1 miljon kronor lägre än europeiska bussar.

De tre bussbolagen är enligt vad som tidigare sagts Flexbuss, Axelssons och Delfinbuss.

Bild på bussarna finns här:
http://www.busstidningen.se/dagens.2.html

Johan Hansson

Hoppas det är bra kvalite på bussarna.
Gissar på at den gula ska till Axelssons.
Hoppas vi får se fler bilder och kanske höra ömdöme om bussen från Johnny E eller någon annan chaffhör från Axelssons här på forumet.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Pickos

Jag svängde förbi NyttoFordon tidigare idag, alla tre stod dock i verkstaden.
Antar att det blir en oficiell pressvisning någon gång framöver.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Sundås

Härligt att de äntligen kommit. Den som ska till Dacke Buss ska jag försöka fånga på bild snarast. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Rickardo

Citat från: Sundås skrivet 23 april 2008, 14:34:05 PM
Härligt att de äntligen kommit. Den som ska till Dacke Buss ska jag försöka fånga på bild snarast. :)

Ser fram emot en bild!
Är vit lack med blå text standard på nya bussar hos Dacke?

/Rickardo

Sundås

Citat från: Rickardo skrivet 23 april 2008, 16:11:36 PM
Ser fram emot en bild!
Är vit lack med blå text standard på nya bussar hos Dacke?

/Rickardo

Jajamensan. Även nyare Flexbussar får samma "linjer", som Dacke har på sina, fast Flexbuss-logga då. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Johnny E

Citat
Hoppas vi får se fler bilder och kanske höra ömdöme om bussen från Johnny E eller någon annan chaffhör från Axelssons här på forumet.

Jadå - bara vi får hem bussen så ska det komma både omdöme och bilder
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kim

Citat från: Johan H skrivet 23 april 2008, 10:37:01 AM

Kvalitet og Kina er ikke to ting som går godt sammen!

Johan Hansson

Citat från: Johnny E skrivet 23 april 2008, 20:50:35 PM
Jadå - bara vi får hem bussen så ska det komma både omdöme och bilder

Johnny, du kanske får äran att hämta den?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Johan B

Citat från: Kim skrivet 24 april 2008, 10:56:37 AM
Kvalitet og Kina er ikke to ting som går godt sammen!

Tja, många komponenter i dagens europeiska produkter kommer ju just från Kina likaså skor, kläder osv. Och det tycker jag inte man kan säga är skit bara för det. Å andra sidan så är deras egenprodurecare bilar hårresande dåliga, likväl deras däck. Kanske krävs det at ett västerländskt företag specar för att det ska bli bra vad vet jag. Men nu tycker jag vi ska sansa oss tills bussarna fått några mil på nacken innan vi dömmer ut. Men jag måste erkänna att även jag är lite skeptisk.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Pickos skrivet 23 april 2008, 12:53:52 PM
Jag svängde förbi NyttoFordon tidigare idag, alla tre stod dock i verkstaden.
Antar att det blir en oficiell pressvisning någon gång framöver.

Det står i pressmeddelandet att de efter leveransservice och registreringsbesiktning i Kalmar skall ut till kunderna och provas där. Så i den mån pressen är intresserad - t ex de båda branschtidningarna - så lär det nog få ske ute på något av de tre företagen.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 24 april 2008, 18:17:14 PM
Det var förr ett evinnerligt gnäll från gymnasieungarna om de då "dåliga polska Solarisbussarna". Visst blev de förvånade när de fick veta att både "de bra" Volvo- och Scaniabussarna numera byggs i Polen.  ;)

Nåja, åtminstone Scanias chassier byggs fortfarande i Södertälje och jag antar att Volvo också bygger sina i Sverige. Så det är "bara" karossen som byggs i Polen. Eller?

Sedan tror jag inte att de polska eller kinesiska arbetarna nödvändigtvis är sämre än svenska. Det är nog samma skrot och korn överallt och det är givetvis individberoende. Däremot är det inte otroligt att specifikationerna, toleranserna, finish, etc kan skilja sig beroende på var fordonet är byggt. Nu börjar ju Polen komma ikapp f.d. västeuropa i standard men Kina är sannolikt inte där än. Alltså kan exempelvis en buss som vi tycker är "billig" och inte driftsäker, omodern, enkelt designad, etc mycket väl anses vara superb i Kina eftersom de jämför med gamla kinesiska och ryska rysarfordon.

Johnny E

Citat
Johnny, du kanske får äran att hämta den?

Man vet ju aldrig, men jag tror inte att det blir så
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 24 april 2008, 18:42:13 PM
Nåja, åtminstone Scanias chassier byggs fortfarande i Södertälje och jag antar att Volvo också bygger sina i Sverige. Så det är "bara" karossen som byggs i Polen. Eller?

Volvos chassier byggs i Borås och det ligger fortfarande i Sverige.