HEJ
Funderar ibland på detta med lågtrafiklinjer och deras existens. Behövs dom? Vad är din synpunkt.
Om vi börjar med exempel Uppsala, som haft Lågtrafiklinje 50 - 56 i flertalet år men som numera inte har lågtrafiklinjer utan daglinjerna går dygnet runt. Där är det befogat på grund av stadens storlek osv.
Men mindre städer kanske har större glädje av ett lågtrafiknät än att inte ha kvälls och helgstrafik alls. Jämför med Falkenberg som saknar TEX Söndagstrafik. Samma sak med Härnösand. Min hemstad Skellefteå saknar söndagstrafik från maj till September, under somm<ren saknar staden kvällstrafik alla dagar, sista turen på linjerna går 18:20 vardag. (finns självklart fler exempel men jag ger bara några)
I Skellefteå har vi en lågtrafiklinje med nummer 12. Den går kvällar och helger och sommartid alla dagar. Den ersätter linje 2 och 6 som är daglinjerna. Nackdelen är att den inte ger full täckning och många områden som har daglinjer är utan trafik från 18 på dagarna. Detta är synd, men det är ändå bättre att den åtminstonde går buss i någotsånär gångavstånd från dom flesta dag-hållplatserna än att den inte går alls. (okej sommartid går det ingen buss efter 18 vardagar, efter 16 lördagar och ingen söndag och helgdag och det är synd)
Övriga områden har sin daglinje både kvällar helger och sommartid.
Jag tycker alltså att större städer bör ha daglinjerna dygnet runt medans mindre städer borde ha lågtrafikslinjer istället för ingen trafik.
En annan sak jag ofta och funderar på är om stomlinjekonceptet med tex buss avr 10 min dagtid är så vältänkt. Alltså det är jättebra med styv tabell, tätt mellan turerna och bussen kör alltid samma väg, men myntet har en baksida. Även här vill jag att ni riktar era tankar mot Uppsala på den tiden då det gick snabbussar på många områden. så som linje 22, 33, 44, 55, 66 och 77.
Alltså kan man inte ha trafiken upplagd enligt följande exempel i våra större städer:
Stomlinje med 20 minstrafik hela dagarna och stora delen av helgerna.
Daglinje med trafik klockan 6 till 19 med 20 minuterstrafik. Daglinjen är snabbuss, alltså stannar inte vid varje hpl och kör inte genom alla områden utan genar, fasa avgångarna mot stomlinjen från centrum och ändhållplats så ytterområderna får 10 minstrafik, varannan tur snabbuss och varannan tur något längre resa.
Som komplement till dessa linjer lägger man in ett nät med högtrafikslinjer som går till större områden och arbetsplatser utan att passera centrum, alltså med en snabb direktresa utan byte kan man åka från flera stora bostadsområden till större arbetsplatser osv.
Kom gärna med era tips och förslag på vad ni tycker och hur ni skulle gjort uppläggen om du är trafikplanerare.
MVH Jona