Huvudmeny

En ovanlig dag i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 april 2008, 19:47:14 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det blev en händelserik kamerasafari i hemstaden i dag. Först och främst hittade jag denna från Röke Buss utanför Stadsparksbadet.

Utanför Grand Hotell stod en turistsbuss från Orusttrafiken.

Och precis som jag fotograferat den så dök den här överraskande upp. Blev jag först med att fotografera en av BL:s nya OmniLinkar ute i trafiken?

Vid Resecentrum stod en "ny" buss som förstärkning på linje 200 till Ulricehamn. Vid ratten en gammal Swebus-veteran som berättade att Ulricehamn nu fått denna samt 70104 och 70387 (fd Säfflebussen 3034). Bussen på bilden skall nästa vecka få fungerande destinationsskylt och förses med Västtrafiks leksaksdekor.

Den är som synes dock redan omlackerad till blå från den här färgen:

Vid Södra torget sågs en mycket ovanlig syn, en "servicebuss" på ordinarie linje 7. Jag kan inte minnas att jag sett någon av linjerna 1-9 trafikeras med sådan förut. Den gick på den tur som bara går mellan Södra torget och Hedvigsborg. Den gick i avgångarna 16.51 och 17.21 åtminstone.

Men klockan 17.00 dök denna upp på linje 15 i stället för en liten Neoplan:

Inte så lämplig för den här infartsgatan vid Kristineberg kanske.

Och så lite grann från ovan

bjalle

Trevliga bilder!
Och grattis till trafikbilden på BLs nya Omni

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2008, 19:47:14 PM
Det blev en händelserik kamerasafari i hemstaden i dag. Först och främst hittade jag denna från Röke Buss utanför Stadsparksbadet.

Och precis som jag fotograferat den så dök den här överraskande upp. Blev jag först med att fotografera en av BL:s nya OmniLinkar ute i trafiken?

Trevligt med lite Omnilink även i Borås. Konstruktionen under mittdörren ser lite klumpig ut. Är det en lift? Annars brukar det ju bara vara en lös ramp i mittdörren och den syns ju inte så mycket som denna. Inbillar mig att det kan bli problem vid udda passager över kanter odyl och att det är lätt att slå i och skada denna om man inte tänker sig för.

Tobbe

Jag har åkt liten man buss på linje sju från kristineberg till södratoget en gång i mars

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tobbe skrivet 16 april 2008, 21:52:42 PM
Jag har åkt liten man buss på linje sju från kristineberg till södratoget en gång i mars

Det finns inga små MAN-bussar i Borås. Menar du att du åkt i en likadan som på bilden så är det förmodligen en buss på linje 15 du åkte med. Denna linje brukar komma cirka två minuter innan linje 7 på sträckan Kristineberg-Södra torget.

cobra_81

Citat från: Cero skrivet 16 april 2008, 20:01:20 PM
Trevligt med lite Omnilink även i Borås. Konstruktionen under mittdörren ser lite klumpig ut. Är det en lift? Annars brukar det ju bara vara en lös ramp i mittdörren och den syns ju inte så mycket som denna. Inbillar mig att det kan bli problem vid udda passager över kanter odyl och att det är lätt att slå i och skada denna om man inte tänker sig för.

Klumpen under mittdörren är en elektrisk ramp som vi kan styra från förarplatsen. Den lösa rampen sitter vid framdörren, va det nu ska va bra för!  ?? :D
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

cobra_81

Trevliga Bilder Staffan. Men du missa en Orusttrafikare som va på Norrby såg jag rätt så hade den Inv. 506  :D

Vagn 721 byttes ut innan jag började idag mot just 024, sen stog 721 på kvarngatan en stund innan jag såg den på 7:an. Troligen så gick 037 där innan för den va på kvarngatan såg ja.

Mvh/ en som heja på dig vid resecentrum
MVH/Hans-Åke

Kört buss sen 2005

Svemicke

Har Du berättat för vår gemensamme vän att Du såg 721 på linje 7. Han trodde mig nämligen inte utan började tjata om testbuss och allt vad det var. Nu finns det bildbevis på att 721 körde på linje 7. Och det ska väl vara 024:s ordinarie omlopp?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Tobbe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2008, 22:01:47 PM
Det finns inga små MAN-bussar i Borås. Menar du att du åkt i en likadan som på bilden så är det förmodligen en buss på linje 15 du åkte med. Denna linje brukar komma cirka två minuter innan linje 7 på sträckan Kristineberg-Södra torget.

Nu blev jag tvungen att fråga min flickvän villlken linje vi åkte med när den lilla bussen kom och det är som du säger att det var linje 15.
Ja ja jag är inte så hemma på busstrafiken i borås ännu

Staffan Sävenfjord

Citat från: cobra_81 skrivet 17 april 2008, 01:26:47 AM
Trevliga Bilder Staffan. Men du missa en Orusttrafikare som va på Norrby såg jag rätt så hade den Inv. 506  :D

Vagn 721 byttes ut innan jag började idag mot just 024, sen stog 721 på kvarngatan en stund innan jag såg den på 7:an. Troligen så gick 037 där innan för den va på kvarngatan såg ja.

Mvh/ en som heja på dig vid resecentrum

Jaså, det var du? Jag hann inte uppfatta vem det var. Men jag tyckte jag såg dig vid Södra torget vid 15.30-tiden.
037 såg jag på 49-an 15.20 och 43-an 15.50, så det var inte den som gick på 7-an. Vill minnas att det var den vanliga 020. Frågan är ju varför bytte ut 721 mot reserv-MaxCin och ställde 721  på Kvarngatan i stället. Kan det varit ett mindre fel som en reparatör eller trafikledaren kunde fixa? Och så sprack återbytet därför att det akut behövdes en buss på 7-an?
Kunde också konstatera stora förseningar på linje 48 i går. Turen 16.35 skulle ha blivit minst en kvart sen och fick stå över till 17.05. Orsaken torde vara köbildningar på motorvägen på grund av arbeten.
Orusttrafiken 506 är en Renault Master, som kör sjukresor (oftast där det krävs bår men inte behövs ambulans) och kom till Orusttrafiken i samband med köpet av Alfredssons. Den torde vara en ganska vanlig syn i Borås. Jag brukar aldrig fotografera den typen av bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tobbe skrivet 17 april 2008, 05:33:03 AM
Nu blev jag tvungen att fråga min flickvän villlken linje vi åkte med när den lilla bussen kom och det är som du säger att det var linje 15.
Ja ja jag är inte så hemma på busstrafiken i borås ännu

Du är inte den förste. De flesta står och väntar på 9-an (ointe 7-an som jag skrev förut) när 15 dyker upp. De flesta reagerar inte på att det är en liten buss och stiger naturligtvis ombord. Det kan bli lite trångt men det är enda konsekvensen. Ja, så går 15 en aningen längre väg via Bryggaregatan i centrum.
Man kan ju undra varför inte linje 15 kan ha en tidtabell så den inte går hack i häl på 9-an men det är en annan historia. När bussarna går en gång i halvtimmen borde det gå att hitta bättre avgångstider. Dock ingår linje 15 i ett stort omlopp med linjerna 10 och 12-16 så det är kanske inte helt lätt.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2008, 08:00:56 AM
Du är inte den förste. De flesta står och väntar på 9-an (ointe 7-an som jag skrev förut) när 15 dyker upp. De flesta reagerar inte på att det är en liten buss och stiger naturligtvis ombord. Det kan bli lite trångt men det är enda konsekvensen. Ja, så går 15 en aningen längre väg via Bryggaregatan i centrum.
Man kan ju undra varför inte linje 15 kan ha en tidtabell så den inte går hack i häl på 9-an men det är en annan historia. När bussarna går en gång i halvtimmen borde det gå att hitta bättre avgångstider. Dock ingår linje 15 i ett stort omlopp med linjerna 10 och 12-16 så det är kanske inte helt lätt.
En liten rättelse, Staffan: Linje 15 SKALL gå via Bryggaregatan, men det är inte alltid mina kära kollegor tänker på det utan kör Söderbrogatan istället. Vi diskuterade detta senast igår.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2008, 13:10:44 PM
En liten rättelse, Staffan: Linje 15 SKALL gå via Bryggaregatan, men det är inte alltid mina kära kollegor tänker på det utan kör Söderbrogatan istället. Vi diskuterade detta senast igår.

Nu är du precis som gubben som rättade bussföraren på linje 15 som körde via Fabriksgatan-Bryggaregatan (som man alltså skall göra). Om nu de flesta förarna kör fel i praktiken (vilket jag faktiskt tror det är utifrån egna erfarenheter) så innebär det ju inte att det blir rätt för den skull. Rättelsen skall alltså inte riktas till mig utan till dina kollegor. Många kör faktiskt medvetet fel för att spara en minut på den hårt uppspända tidtabellen på linje 15.

cobra_81

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2008, 07:57:11 AM

Orusttrafiken 506 är en Renault Master, som kör sjukresor (oftast där det krävs bår men inte behövs ambulans) och kom till Orusttrafiken i samband med köpet av Alfredssons. Den torde vara en ganska vanlig syn i Borås. Jag brukar aldrig fotografera den typen av bussar.

Som sagt jag är inte säker invnr på den man jag såg i alla fall att det va en liknade 70703, men dom har ju små gråa siffror så det är svårt att se på långt håll  ;D

Första gången jag såg dig va när du va på väg till resecentrum när du skulle över gatan.
MVH/Hans-Åke

Kört buss sen 2005