Huvudmeny

Stadsbuss med toalett?

Startat av Niklas Bygdestam, 15 april 2008, 22:42:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Nu ska jag ställa en konstig fråga

Har det funnits stadsbussar med toalett i Sverige? För flera år sedan träffade jag på en person som påstod att det funnits någon eller några bussar som antingen varit stadsbussar eller möjligen länsbussar med stadsbussinredning och haft toalett. Vet någon om detta funnits? Nu räknar jag alltså bara bussar som är byggda så som stadsbussar och har riktig sådan inredning. Stadsbussliknande bussar med stolar med höga ryggstöd räknas inte
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 april 2008, 22:42:18 PM

Har det funnits stadsbussar med toalett i Sverige? För flera år sedan träffade jag på en person som påstod att det funnits någon eller några bussar som antingen varit stadsbussar eller möjligen länsbussar med stadsbussinredning och haft toalett. Vet någon om detta funnits? Nu räknar jag alltså bara bussar som är byggda så som stadsbussar och har riktig sådan inredning. Stadsbussliknande bussar med stolar med höga ryggstöd räknas inte

I Arvika brukar Arvika Bussbolag använda en buss med toalett i tätortstrafiken när någon av de ordinarie är trasig. Och det kan väl förekomma på fler platser att en turistbuss tillfälligt får rycka in även i stadstrafik. Men längre än så kommer man nog inte...

Martin Maltkvist

Mercedesvagnarna som rullar som Pulsen i Sörmland är utrustade med dass och är inredda som stadsbussar. De är knappast trivsamma att åka i, vilket jag gjorde från Eskilstuna (resecentrum) till strax norr om Flen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

Finns väl några Scania Omnilink i Sundsvall som har toa, dock används dem väl kanske inte i stadstrafiken, men de är lik väl Lågentre med toa

Bussmicke

8151+8152 var det väl.

Sen rullar inte Pulsenbussarna som stadsbussar. Visst de är byggda som stadsbussar men rullar inte som det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 23:34:28 PM
8151+8152 var det väl.

Sen rullar inte Pulsenbussarna som stadsbussar. Visst de är byggda som stadsbussar men rullar inte som det.
Givetvis, nämnda resa företogs när jag skulle ta mig till Flen för en jobbintervju.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Zella

Sen har vi BLÅ EXPRESS som är snabbstadsbuss åt ena hållet och krokig region linje åt andra... dom äldre bussarna på linjen har toa... har hört att dessa skall igentligen vara låsta och inte brukbara för passagerarna... men alla är olåsta, på helgerna nyttjas båset till båder bar där det blandas drinkar och pissoar  :-\

Som tur är finns det inte toa i dom nya bussarna på Blå.

Nupski

Linje 114 i Göteborg har gått med turistare/halvturistare med toalett. Ö-snapsen fel Ö-snabben skall det vara  ;D.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2008, 23:34:28 PM
8151+8152 var det väl.

Nej det är OmniLinkboggierna 8201-8205 som har toa.

Busslink 8204 var den första i serien som dök upp, här nylevererad den 8 juni 2005:

Bussmicke

Vad 17 var det för speciellt med 8151-8152 då?
Nå´t var det,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2008, 16:26:46 PM
Vad 17 var det för speciellt med 8151-8152 då?
Nå´t var det,

De är de två första levererade 12,7m OmniLinkarna och - tror jag - de enda byggda med den längden i kombination med det gamla utseendet.

Ersa

Bussmodellmässigt verkar Sundsvall vara en oerhört trevlig stad. OmniLink i alla möjliga längder och med saker som toaletter. Kul!  :D

Mathias Rickman

Karlstad & Kristinehamn har det

Jacob

i uppsala har swebus (kan inte inv. nr) men reg. nr KMA 415 och KMO 055 toalett.
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jajje skrivet 19 april 2008, 11:38:57 AM
i uppsala har swebus (kan inte inv. nr) men reg. nr KMA 415 och KMO 055 toalett.

KMA415 är Swebus 3814
KMO055 är Swebus 3815
Enligt www.svenskbusshistoria.se