Repriserar mina försvunna inlägg-Kungsbacka

Startat av Jonas Gustafsson, 21 juni 2007, 14:01:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Eftersom de tre inläggen jag skrev kring midnatt försvunnit postar jag dem igen.

Först Kungsbackatråden:

Söndagen den 17 juni tog Orusttrafiken över följande linjer som tidigare körts av GS:

730 Kungsbacka-Onsala-Iserås-Mariedal- Älskogsbräcka (av alla namn  ;))
731 Kungsbacka-Onsala-Gottskär-Mariedal-Älskogsbräcka
732 Kungsbacka-Fjärås-Frillesås
733 Kungsbacka-Vallda-Sandö-Älskogsbräcka
734 Kungsbacka-Vallda-Heberg-Älskogsbräcka

(GS har nu bara kvar 3-4 Blå Expresser samt Bovorna 207, 208 och 210 för linje 80 och reserv på Blå Express i Kungsbacka. Skoltrafiken har ju slutat nu, och när skolorna börjar igen tar KE´s buss hand om den skoltrafik som GS körde.)

Här följer lite bilder från Kungsbacka och Onsalahalvön. Tack till personalen på depån för möjligheten att ta interiörbilder.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Axel

Var parkerar dom sina bussar i Kungsbacka? På Inlag, gamla SJ-garaget???

Staffan Sävenfjord

Enligt den planering jag hörde om för ett halvår sedan skulle det bli så, ja. Så om det nu inte sket sig i sista skedet så torde det vara så. Det är alltså den depå som använts av Göteborgs Spårvägar som avses. GS tog över den av Swebus.

Citat från: Axel skrivet 23 juni 2007, 23:29:30 PM
Var parkerar dom sina bussar i Kungsbacka? På Inlag, gamla SJ-garaget???
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Brollan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2007, 08:06:23 AM
Enligt den planering jag hörde om för ett halvår sedan skulle det bli så, ja. Så om det nu inte sket sig i sista skedet så torde det vara så. Det är alltså den depå som använts av Göteborgs Spårvägar som avses. GS tog över den av Swebus.

Det stämmer, for förbi där i onsdags, GS har dock inte lämnat KBA helt utan ställer upp några bussar på Blå express och Linje 80 hos Orusttrafiken numera.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats475 skrivet 24 juni 2007, 08:15:15 AM
Det stämmer, for förbi där i onsdags, GS har dock inte lämnat KBA helt utan ställer upp några bussar på Blå express och Linje 80 hos Orusttrafiken numera.

Även KE's Bussar var intresserade av att ställa upp några av sina skolbussar där. Vi får väl se till hösten hur det blir. Annars har de gott om plats i Fjärås med möjligheter att bygga ut där. Men om jag minns rätt så är det ganska gott om plats vid den här anläggningen.
Systrarna på Fjäråsbussar har för övrigt sitt garage alldeles intill.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Tack för bilderna! Alltid skoj med sprillans nya bussar.

Hagri

Kul med bilder från Kungsbacka järnvägstation.  :)
Åkte buss från Kungsbacka järnvägstation mot Göteborg för ett halvår sedan och åkte även vid ett tillfälle strax innan i Lindome. Det var GS som körde i båda fallen.
Bussarna var inte nya men relativt fräscha. Tyvärr körde förarna utan tanke på passagerarnas komfort.

Med tanke på länken till debatten i andra forumet:
Egentligen handlar det hela om slutkonsumenten. Tycker inte resenären att det är bra trafik på rätt linjer vid rätt tider med bra fordon och personal, har man missat målet.

Johan B

Citat från: Hagri skrivet 24 juni 2007, 15:33:07 PM
Kul med bilder från Kungsbacka järnvägstation.  :)
Åkte buss från Kungsbacka järnvägstation mot Göteborg för ett halvår sedan och åkte även vid ett tillfälle strax innan i Lindome. Det var GS som körde i båda fallen.
Bussarna var inte nya men relativt fräscha. Tyvärr körde förarna utan tanke på passagerarnas komfort.

Med tanke på länken till debatten i andra forumet:
Egentligen handlar det hela om slutkonsumenten. Tycker inte resenären att det är bra trafik på rätt linjer vid rätt tider med bra fordon och personal, har man missat målet.

Så rätt så rätt. Ibland kan man tro att vissa företag glömmer av vem de finns till för, vilket är kunden. Att t ex skryta med kvartstrafik hela dagen på en linje är meningslöst om alla vill åka med avgången klockan 16.00. Att då säga till kunderna "Nej men ni kan ju åka kvart i eller kvart över också" fungerar inte. Till kvart i hinner inte kunden och vänta en kvart har han/hon inte tid med. Inget ont om kvartstrafik utan bara ett exempel. Bemötande och komfort är andra aspektar, spelar ingen roll om kunden kan åka i princip när han/hon vill om man kommer fram genomsvett pga avsaknaden av AC med ryggont tack vara hårda stolar och med hjärtat i halsgropen efter en något offensiv körstil.

Bussmicke

Hej.
Sitter och uppdaterar min fotolitsa för Göteborgsregionen.

Nu hittar jag inte tråden med uppgift om nummerserien för Orusttrafiken, Kungsbacka.
vad hette de nu igen, 369-380?

Sen om någon har info om KE´s nya skolbussar i Kungsbacka vore det trevligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2007, 12:01:12 PM
Hej.
Sitter och uppdaterar min fotolitsa för Göteborgsregionen.

Nu hittar jag inte tråden med uppgift om nummerserien för Orusttrafiken, Kungsbacka.
vad hette de nu igen, 369-380?

Orusttrafiken 369-383 ska det väl vara.

Erling.L

Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2007, 12:01:12 PM

Tänkte aldrig på att ta numren när jag såg dom på neoplan igår men dom ser helt ok ut
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616