Huvudmeny

Swebus 4131 & 4132 !!

Startat av at1981, 06 april 2008, 14:08:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!

Varför försvann Swebus 4131 och 4132 från Nacka/Värmdö?
Älvsbygaraget hade ju 4131 hos sig, som nu blivit ersatt av en skitbuss som 4652 där det dessutom är paj på displayen.

Swebus 4131 vid Hemmesta Centrum.

Swebus 4132 vid Hinsaviken i Evlinge.

Swebus 4652 vid Kolvik.

Är kraven om lågentrévagnar olika beroende på var i länet man befinner sig?

MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Marc

Svaret heter: miljözon i innerstaden!

Bussmicke

Och just därför kan ej 4131+4132 gå på linje 71 vilket de gjort flertalet gånger tidigare.
Bara att acceptera att du får åka annat i skogen numera.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

at1981

Citat från: Marc skrivet 06 april 2008, 14:32:24 PM
Svaret heter: miljözon i innerstaden!

Hej!

Finns det någon karta över miljözons-området och vad det är för krav som gäller?
Vad finns i Swebus 46-vagnar som nu inte finns i 4131 + 4132?

Sedan hoppas jag att en ev. ny generation kortvagnar som nu ska komma till Nacka/Värmdö (hört att 46-vagnarna ska ersättas med nyare bussar någonstans här på forumet) kommer ha regional inredning även om det nu är lågentré eller inte.

--- En nyfiken från Värmdö undrar :P

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: at1981 skrivet 07 april 2008, 15:51:34 PM

Hej!

Finns det någon karta över miljözons-området och vad det är för krav som gäller?

Fanns att hitta på google. Det tog mig 15 sekunder.
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/PageWide.aspx?id=80575

Karsten

Citat från: at1981 skrivet 07 april 2008, 15:51:34 PM

Hej!

Vad finns i Swebus 46-vagnar som nu inte finns i 4131 + 4132?

Sedan hoppas jag att en ev. ny generation kortvagnar som nu ska komma till Nacka/Värmdö (hört att 46-vagnarna ska ersättas med nyare bussar någonstans här på forumet) kommer ha regional inredning även om det nu är lågentré eller inte.

--- En nyfiken från Värmdö undrar :P

46-vagnarna är tre år yngre än 41-vagnarna och får därmed gå i miljözonen ett litet tag till. De ska dock ersättas i år av 13 nya MAN-bussar. Jag tvivlar på att de blir regionalutrustade, även om det finns sådana i Kallhäll. 46-vagnarna må vara slitna/misskötta, men jag tycker bra om dem trots allt. Jag har inte kört MAN, men däremot åkt. Ganska bullriga saker med skumma pysljud när gasen släpps.

at1981

Citat från: Karsten skrivet 07 april 2008, 20:19:39 PM
46-vagnarna är tre år yngre än 41-vagnarna och får därmed gå i miljözonen ett litet tag till. De ska dock ersättas i år av 13 nya MAN-bussar. Jag tvivlar på att de blir regionalutrustade, även om det finns sådana i Kallhäll. 46-vagnarna må vara slitna/misskötta, men jag tycker bra om dem trots allt. Jag har inte kört MAN, men däremot åkt. Ganska bullriga saker med skumma pysljud när gasen släpps.

Hej!

Jag har åkt MAN-normal vagn och de får bottenbetyg av mig (så Swebus 46-vagnar är bättre med andra ord :) ). Dels för att det inte finns någon sittplats vid framdörren så jag fick ta till min lilla nödåtgärd i helgen när jag åkte 555 + 557. Ha lite tidningspapper att placera på hjulhuset så jag ändå kunde sitta fram utan att bli smutsig, så att jag kunde dokumentera landskapet genom framrutan men de har en massa grejs i vägen för framrutan (stöd åt solskyddet) som är lite i vägen. Men man får sträcka sig lite framåt med armarna och zooma lite i kameran för att det inte ska fastna på bild.

Enligt förare på 555 så gillade han inte MAN-bussar heller för han sa att de inte var anpassade för vinterklimat. Jaha, så Volvo-dominansen avvecklas så sakterliga på Nacka/Värmdö :( då vi ska få dit MAN-bussar. Men längre tillbaks i historien var det ju Scania-dominans i Nacka/Värmdö men sedan blev det Volvo-vagnar av någon anledning :) när SL kom in i bilden. -- Men jag har åkt Scania på 436 en gång, det var hösten 1998 på en tur som gick runt kl. 15:35 från Slussen på vardagar som den hösten alltid kördes med kortvagnar. Jag minns inte, men det kan ha varit vagn 6702.

Walter

Citat från: at1981 skrivet 07 april 2008, 22:01:09 PM
Hej!

Jag har åkt MAN-normal vagn och de får bottenbetyg av mig (så Swebus 46-vagnar är bättre med andra ord :) ). Dels för att det inte finns någon sittplats vid framdörren så jag fick ta till min lilla nödåtgärd i helgen när jag åkte 555 + 557. Ha lite tidningspapper att placera på hjulhuset så jag ändå kunde sitta fram utan att bli smutsig, så att jag kunde dokumentera landskapet genom framrutan men de har en massa grejs i vägen för framrutan (stöd åt solskyddet) som är lite i vägen. Men man får sträcka sig lite framåt med armarna och zooma lite i kameran för att det inte ska fastna på bild.

Enligt förare på 555 så gillade han inte MAN-bussar heller för han sa att de inte var anpassade för vinterklimat. Jaha, så Volvo-dominansen avvecklas så sakterliga på Nacka/Värmdö :( då vi ska få dit MAN-bussar. Men längre tillbaks i historien var det ju Scania-dominans i Nacka/Värmdö men sedan blev det Volvo-vagnar av någon anledning :) när SL kom in i bilden. -- Men jag har åkt Scania på 436 en gång, det var hösten 1998 på en tur som gick runt kl. 15:35 från Slussen på vardagar som den hösten alltid kördes med kortvagnar. Jag minns inte, men det kan ha varit vagn 6702.

Tyvärr för alla diggare så designas ju inte bussar med fokus på största möjliga digg-faktor.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

at1981

Citat från: Karsten skrivet 07 april 2008, 20:19:39 PM

Hejsan!

Om nu Nacka/Värmdö ska få 13 st. nya MAN-vagnar, vart ska 46-vagnarna ta vägen?

Fredde

CitatDels för att det inte finns någon sittplats vid framdörren

Tack å lov! Äntligen har man kommit på att denna sittplats borde förintas.. ;D

Citatvart ska 46-vagnarna ta vägen

Dit där de ej trafikerar miljözoner..

Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 10 april 2008, 22:26:46 PM
Tack å lov! Äntligen har man kommit på att denna sittplats borde förintas.. ;D

Och föraren kan koncentrera sig på körning istf. pladder..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.