Huvudmeny

Kvällspass med B9SALF

Startat av Ersa, 29 mars 2008, 09:37:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Hör upp Partilleförare: De är lite speciella de här. Gasar man för tidigt från hållplatsen, innan dörrbromsen släppt... ja då släpper aldrig dörrbromsen. Summern tjuter om du lägger i växel innan du lagt ur handbromsen, eller drar åt handbromsen vid rödljus innan du lagt i neutralläget. Dörrkretsbrytaren är inbyggd innanför en låst lucka, så får du dörrproblem... ja har du dörrproblem ett bra tag. Dessutom öppnas inte bakdörrarna automatiskt om man enbart öppnar framdörren när någon tryckt på stoppknappen innan. Vrider man stolen för snabbt åt höger kommer högerbenet ibland åt knappen som släpper ut all luft ur den.

Nåja, bara man tänker på allt detta (hela tiden) kommer man framåt utan större förseningar och hinner rigga upp det lilla stativet på ändhållplatserna:

Jonas M. Bobjörk

Börjar det pipa om man råkar öppna dörren någon halvsekund innan bussen står stilla?
Börjar det pipa om man försöker öppna andra framdörren innan man öppnat den första helt?
Gör det på 4705 & 4706 i alla fall.

bussgrabben

Jag ser dessa bussar gå på de flesta linjer nu, men det känns som att det mest går omni på linje 1.

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 mars 2008, 10:13:49 AM
Börjar det pipa om man råkar öppna dörren någon halvsekund innan bussen står stilla?

Nej, dörrknappen börjar inte fungera förrän bussen står helt stilla.

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 mars 2008, 10:13:49 AM
Börjar det pipa om man försöker öppna andra framdörren innan man öppnat den första helt?
Gör det på 4705 & 4706 i alla fall.

Det går inte. Det finns en svart tvåläges vippströmbrytare ovanför dörrknappen. Är den i ena läget öppnas bara "den främre framdörren" med den runda röda dörrknappen. Är vippbrytaren i det andra läget öppnas båda dörrarna. Att stänga endast den bakre dörren efter att man öppnat båda kanske går, men är en procedur jag ej orkat klura ut ännu. Inte heller är det säkert att man kan få upp den bakre om man först valt att öppna enbart den främre. Kan ju säga att jag helt klart föredrar ett enkelt dörrvred till vänster...

Rickardo

Citat från: Verspieder skrivet 29 mars 2008, 09:37:55 AM
Hör upp Partilleförare: De är lite speciella de här. Gasar man för tidigt från hållplatsen, innan dörrbromsen släppt... ja då släpper aldrig dörrbromsen. Summern tjuter om du lägger i växel innan du lagt ur handbromsen, eller drar åt handbromsen vid rödljus innan du lagt i neutralläget. Dörrkretsbrytaren är inbyggd innanför en låst lucka, så får du dörrproblem... ja har du dörrproblem ett bra tag. Dessutom öppnas inte bakdörrarna automatiskt om man enbart öppnar framdörren när någon tryckt på stoppknappen innan. Vrider man stolen för snabbt åt höger kommer högerbenet ibland åt knappen som släpper ut all luft ur den.

Verkar vara samma "problem" som med Malmös 7500.
/Rickardo

Ersa

Citat från: Rickardo skrivet 29 mars 2008, 19:16:41 PM
Verkar vara samma "problem" som med Malmös 7500.
/Rickardo

Den nye operatören är dock underrättad om egenheterna, med förhoppning om att de kan "avbeställa" de mest störande egenheterna vid ett eventuellt framtida köp av B9S till Umeå. Om det nu blir Volvo vill säga. Det verkar inte som man valt busstillverkare ännu.

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 29 mars 2008, 19:21:33 PM
Den nye operatören är dock underrättad om egenheterna, med förhoppning om att de kan "avbeställa" de mest störande egenheterna vid ett eventuellt framtida köp av B9S till Umeå. Om det nu blir Volvo vill säga. Det verkar inte som man valt busstillverkare ännu.

Kanske inte men man brukar ju lägga en för-beställning när man lämnar offerten så man vet vad kostnaden och leveranstid för bussarna blir. Om man lämnat ett anbud måste man ju veta kostnaderna och där är ju fordon en stor del. Blir nog svårt att vänta tills man vunnit med att bestämma sig Å andra sidan så vet ju stora bolag som Swebus vad olika leverantörer tar för priser så du kan säkert ha rätt att man inte valt fabrikat ännu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

CitatDet verkar inte som man valt busstillverkare ännu.

Vågar man gissa att det kanske kommer bussar med ett namn på 3 bokstäver? 8)

Frippe Fribas

"problemen" är väl samma med alla nyare Volvobussar?

Summern som tjuter om man lägger i handbromsen är ett vanligt problem, varför i all världen programmerar man en buss att tjuta om man släpper handbromsen efter att man lagt i växeln?
I Stockholm har vi vant oss vid detta problem nu, men för många innebar det att man fick lära om, jag väntar bara på den dagen någon glömmer hålla nede fotbromsen när han/hon lägger i växeln...
Nödbrytaren för dörrkretsarna tycker även jag att det är märkligt att man sätter in bakom en låst lucka, visst den skall bara användas i nödfall, men det har liksom blivit lite väl många sådana det senaste året.
Volvos bussar blir bara märkligare för varje ny generation tycker jag, vad var det som gjorde att man inte kunde fortsätta med C90:n?
Tx-plattformen har mest inneburit trassel tycker jag...
Det där med bakdörrarna är väl en EU-anpassning kan jag tänka mig, MAN och Mercedes har väl liknande fenomen, man måste tala om för dörrarna att de skall öppna sig om någon trycker på knappen vid dörrarna...
Jag tror dessvärre att problemen är här för att stanna, men förhoppningsvis kan Volvo göra något åt alla irriterande småfel som jag upplever finns på nästan alla B9:or oavsett utförande...
//Fredrik

Nico

Stolen är väl som den är, men det kan man kanske inte göra så mycket åt. Motsvarande stolar i nya Scania Omni har dock, mig veterligt, vanlig fotpedal som standard. Resten av det du räknar upp är väl mer eller mindre normalt på alla nya Volvo-vagnar. I alla fall så gäller allt det ovan uppräknade även på t.ex. Råstas 46- och 63-vagnar samt det där med dörrarna även på 66-vagnarna, dvs. B7R och B9S.

Dörrbromsen och kravet på att växel inte ska ligga i med handbromsen dragen är säkerhetsrelaterade efter vad jag förstått. Vad gäller dörrkretsknappen så är väl luckan försedd med ett lås med fyrkantsnyckel och åtminstone i SL-land så förses väl alla nya förare med en sådan. Att den sedan ofta slarvas bort eller går sönder är en annan femma. Är bara att kvittera ut en ny.

Att bakdörrarna inte går upp automatiskt numera är väl för att det är knappar installerade för att paxen ska öppna själva dörrarna. Dvs. samma system som funnits i innerstadsbussarna i många år. Fördelen är ju att då öppnas ju bara de dörrar som behövs vilket ju både är bra när det är kallt ute och på sommaren när man kanske har AC och vill ha svalt ombord.

Har ju kört liknande bussar en del så jag kan ju säga att man vänjer sig ganska snabbt. På Råsta ligger i alla fall fortfarande Volvo på plus framför Scania.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Knappen för dörrkretsen är väl en spec fråga om den ska vara bakom låst lucka? I Borås nya Omni är den inte bakom lucka. Våra gammla 95or finns dörrkretsbrytaren på panelen nära dörreglagen det gick dock ej att få på MaxCi där är den ovan vindrutan.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Nico skrivet 29 mars 2008, 20:52:26 PM
Att bakdörrarna inte går upp automatiskt numera är väl för att det är knappar installerade för att paxen ska öppna själva dörrarna. Dvs. samma system som funnits i innerstadsbussarna i många år. Fördelen är ju att då öppnas ju bara de dörrar som behövs vilket ju både är bra när det är kallt ute och på sommaren när man kanske har AC och vill ha svalt ombord.

Dörrknappar för passagerarna saknas märkligt nog helt på de ovanstående 36xx-vagnarna. Hade sådana funnits hade inga problem uppstått, ty i denna temperaturväxlade stad har vi haft dörrknappar bak i OmniCity-vagnana sedan år 2000. Dock kan man redan idag få få upp bakdörrarna på ovanstående B9SALF som passagerare, men det krävs att man med skon bryter "fotostrålen" vid dörrens nedre sida. Det är dock ingen trappa man kan kliva ner i en låggolvsbuss, så strålarna är placerade väldigt nära dörren. Så långt fram går dock ingen normal resenär pga att man i sådant fall slår näsan i dörren...

Varför inte skippa de låga sensorerna helt, och istället ha något av dessa alternativ:
1: Sensorer i "taket" ovanför dörren, som Scania och Solaris redan har idag. Dessa känner av folk som står nån meter från dörren.
2: Samma som ovanstående, men i kombination med dörrknappar.

Nico

Jo Solaris-varianten är nog bättre. Fenomenet du beskriver (först nu är jag med på noterna) finns även på våra 38-vagnar och redan under Connex-tiden satte vi upp dekaler där det står att man ska gå så nära dörren som möjligt. Det är dock ingen bra lösning och dörröppningskonstruktionen är föremål för bl.a. skyddsombudens intresse. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

CitatDet är nog väldigt sannolikt, utan att behöva gissa tror jag nog att det inte lutar åt Volvo, i allafall om man ska ha fram bussar under 2008, det är väl nog kärvt med leveranserna till Kalmar.

Enda alternativet är väl att välja annat märke, om det nu blir Volvo till Kalmar? För det går väl inte för sig att "prioritera" vissa områden?

Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 29 mars 2008, 21:41:00 PM
Enda alternativet är väl att välja annat märke, om det nu blir Volvo till Kalmar? För det går väl inte för sig att "prioritera" vissa områden?

Man hade ju problem när man fick stora kontrakt i Västsverige, då leveranserna kärvade och man lackade om nya bussar som precis kommit och skulle till Stockholm bl.a.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!