Världens sämsta bild på PTS nyförvärv...

Startat av virtual1, 21 mars 2008, 21:07:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vesslan30

Men vad händer om dom inte är reggade och inte försäkrade . Vid en olycka med passagerare. Bara en fråga ?

Ulf Rådeström

Citat från: robbes skrivet 22 mars 2008, 10:50:42 AM
Kan tala om jag mailat pts men då denna trafiken är under påskhelgen o samtliga tre bussar från dem som visats på bild här är avställda så undrar man ju för som du säger skatten är dyr o räknas för hela månader på bussar samt så kostar påställning resp avställningar 50 kronor per gång numera har jag läst i ett pm från vägverket

Men Robbes min vän.
Följande gäller i verkligheten om du hänger med lite nedan:

1. Vägverkets Centrala Bilregister uppdateras en gång per dygn vid 19.30-tiden på kvällen. I allmänhet syns inte detta förrän vid 00.00 (alltså midnatt).

2. Direkt ägarbyte kan endast göras om man har den gula delen av registreringsbeviset, där det finns en kontrollkod som skall uppges.
(den gula delen är en värdehandling och kan dessutom bara hämtas ut på posten som rekommenderat brev numera)

3. Av- och påställning kan göras via nätet, eller via telefon, men det syns INTE förrän vid midnatt dagen efter.

4. Vid direkt påställning kan kan man direkt skriva ut ett bevis om påställning, som skall medföras i aktuella fordonet, tills dess att CBR hunnit uppdatera uppgifterna.
Detta sker vid midnatt som sagt, alternativt vid midnatt nästkommande dag man arbetar på CBR...alltså midnatt till onsdag i detta fallet då det är påsk och helg på måndag.

5. Bra att du mailat dom, då kan dom dubbelkolla att dom ställt på fordonen. (men i praktiken skiter nog PTS fullständigt i dina åsikter är jag rädd för - inte för att vara taskig..men...)

6. SL har ett ganska reglerat avtal med entreprenörer och underentreprenörer, och tillåter med all säkerhet inte avställda fordon köras i trafik.

Det finns säkerligen fler punkter att ta upp, men jag kommer inte på flera anledningar...till att du nog tagit i lite för mycket.
Lugn och fin...så skall du se att fordonen säkerligen ställs på i CBR när det är dags för uppdatering  ;)

Kvarne

PTS vart stoppade av Polis sent igår eftermiddag och fordonen vart uppkollade då. Vid det tillfället fanns det papper i bussen som bevisade att fordonen var påställda. Det finns dock en misstanke av den starkare graden att PTS ställde på fordonen när det började ringas om detta.

Carrussen (PJK148) är dock fortfarande avställd enligt CBR.

Sen är det så att det bilregister som polisen har tillgång till uppdateras tydligen, enligt dem själva, direkt. Det skall alltså inte vara några fördröjningar alls. Och när det kollades med dem så var fordonen avställda.

Vet inte hur mycket som stämmer av detta, fick det berättat för mig just...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Patrik

Citat från: Kvarne skrivet 23 mars 2008, 11:59:13 AM
PTS vart stoppade av Polis sent igår eftermiddag och fordonen vart uppkollade då. Vid det tillfället fanns det papper i bussen som bevisade att fordonen var påställda. Det finns dock en misstanke av den starkare graden att PTS ställde på fordonen när det började ringas om detta.

Carrussen (PJK148) är dock fortfarande avställd enligt CBR.

Sen är det så att det bilregister som polisen har tillgång till uppdateras tydligen, enligt dem själva, direkt. Det skall alltså inte vara några fördröjningar alls. Och när det kollades med dem så var fordonen avställda.

Vet inte hur mycket som stämmer av detta, fick det berättat för mig just...

Fick ungefär samma berättat för mig idag av en Swebusförare om att polisen var där, hon sa iofs att tre bussar var avställda då och PJK148 körde på linjen idag.