En liten Hino og en gammel Mercedes..

Startat av damiende, 20 mars 2008, 19:17:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Det rullade en Hino i Borås oxå i Älablack  bromsen på den tyckte jag tog dåligt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Esbjörn

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 20 mars 2008, 20:21:56 PM
Hemma hos Sundqvists gammla skolan i Årskogen tog du inga bilder av MB bussarna ? stog en orange bakom träden till vänster på bilden och en blå längre ner på gården eller hade dom hunnit försvinna då ? men jag ser annat skrot i bakgrunden så dom borde ha funnits där då

den blå MB hade regnr BUG xxx den hade gått hos LKAB förut Sundqvists köpte den på Överskottsbolaget i Sundsvall

Nej jag har inga andra bilder därifrån, så jag tvivlar på att de fanns kvar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 mars 2008, 21:03:25 PM
Det rullade en Hino i Borås oxå i Älablack  bromsen på den tyckte jag tog dåligt.

JEU 132: Voxna Åkeri > Jumbolans > Borås Lokaltrafik 512 > Linjebuss 9309. Den gick väl under BL:s och LB:s tid på den s k Stina-linjen, en sjukreselinje mellan Borås och Ulricehamn.
Dessutom hade Borås Lokaltrafik 521 PFC 690, fd Levinsson i Olsfors och såld till Danabuss, Slite. Den gick som flygbuss Borås-Landvetter. Det borde den kanske inte ha gjort...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

#18
Okej Esbjörn dom kanske var borta då, är hos Häggen i Ilsbo nu

På Antes Westin sida finns en Westinlackad Hino under bussar med regnr OUY104 89a som står reggad på B.K.Buss AB Vetlanda avregistrerad 2007-10-09 11 ägare
förvärvsdatum 2000-07-31
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 20:43:12 PM
Knappast.

1725, 1727, 1729 hade Tyresö och de var som alla andra bakhjulsdrivna.
Omninovorna som ersatte Hino var dock framhjulsdrivna

Jo det var det jag trodde. Eftersom dessa klarade alla snöiga backar bättre än vad renault klarade. Renault fick alltid backa upp för den backen då den var snöig. Så jag gissade att dom tvillingmonterade bakhjulen vad drivhjulen

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2008, 21:13:34 PM
JEU 132: Voxna Åkeri > Jumbolans > Borås Lokaltrafik 512 > Linjebuss 9309. Den gick väl under BL:s och LB:s tid på den s k Stina-linjen, en sjukreselinje mellan Borås och Ulricehamn.
Dessutom hade Borås Lokaltrafik 521 PFC 690, fd Levinsson i Olsfors och såld till Danabuss, Slite. Den gick som flygbuss Borås-Landvetter. Det borde den kanske inte ha gjort...


Hm.. var det den som fick motorras när den gick som flygbuss? Har för mig de var lite vingliga i hög fart..Stina-linjen blev väl ingen större hit... fast jag kommer faktiskt inte ihåg att det har funnits 2 hos B-L.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

JEU132 var den enda Hino BL hade på Stinalinjen. Denna gick Ulricehamn-Borås-Skene-Överlida ev forts till Svenljunga. Reservvagnen var den vanlig Wiima lokalvagn. Hino var färgsatt i den vita varianten alltså servicelinjens färgsättning.
Det fanns även en Nisse linje som Swebus körde. Linjebuss tog över JEU132 och den fick nr 9309. Linjebuss körde även Nisse linjen från juni 95, som jag vill minnas gick till Tranemo. Den gick enbart några dagar i veckan och denna Hino köptes begagnad och fick nr 9308. Dessa kördes omväxlande på de båda linjerna.
När LB tagit över Stina linjen 1995 så åkte jag med den från Ulricehamn och den gick då över Hökerum och Rångedala till Borås via två sjukhus. Färden emellan Hökerum och Nittakryssen gick ju att åka med linje 203. Stina körde ytterligare en bit utmed Viskan och kom ut på gamla RV40vid Rångedala.
Ytterligare en Hino tror jag det fanns lite senare genom att Ulricehamn hade ett antal servicelinjer som kördes med en Hino en tid. 

S Svensson

Hino är alltså en av japans största lastbilstillverkare och huvudägare är Toyota. Även Scania har köpt in sig i Hino.
När vi ändå skriver om Hino och dess bussar så såg jag på bussutställningen i Skövde 1988 även en variant som kunde användas som liten lastbil. Vad jag fått fram senare så fanns det två stycken sådana och båda blev busskarosserade tydligen. Den ena av Helmarks,Markaryd och den andra av Vest. Utan att direkt titta efter så har jag ett minne av att Orusttrafiken Henån AB förvärvade den som Helmarks byggde. Den köptes dock inte som ny utan bättre begagnad.
Den vanliga Hinobussen i Sverige var alltså byggd som en buss. Autonova i Uddevalla byggde ju mindre bussregisterade fordon med Renault/Peugeot komponenter. Maskinerna köptes begagnade i från Nederländerna. Troligen har det byggts mindre bussar där också. I huvudsak handlar det om personbilsplattformar. Då Autonova förändrades så flyttades tillverkningen till Bengtsfors. Bussarna såldes under namn Omninova. Detta var även namnet på företaget efter flytten till Bengtsfors.Autonova byggde även Volvo C70.
Fråga 1. De två Hino byggda av Vest och Hellmark finns de kvar?
Fråga 2. Hur många Omninova/Autonova finns det i trafik fn.Fråga 3. Finns det några uppgifter om Hollandsbyggda småbussar liknande de Autonova byggde.

Esbjörn

Citat från: S Svensson skrivet 20 mars 2008, 22:08:57 PM

Fråga 2. Hur många Omninova/Autonova finns det i trafik fn.

Väldigt få hoppas jag!
Peugeot Omninova är utan tvivel de absolut värsta skithögar till bussar jag nånsin kört!
Byggkvaliteten var minst sagt usel på dessa.
Jag hoppas verkligen att Coman har en lite annan filosofi när de idag bygger vidare på Omninovas konstruktioner.

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 23:03:37 PM
I Kärrtorp backade man mkt riktigt uppför backarna med Renaulterna....

...något som också praktiseras med Busslinks VW T5 Kutsenits i Timråområdet.

Esbjörn

#25
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 23:18:38 PM
Dessa verkar ju motormässigt spela i en helt annan division än Renaultspisarna där man fick byta turboaggregat oftare än motorolja.

Jämfört med Peugeot är man lyrisk över driftsäkerheten i Renault...
Det var mycket vanligt att se dessa fransoser stå med hela fronten demonterad i verkstaden.
Att man då fick köra en Sprinter istället för Omninovan gjorde ju inte särkilt ont iofs. :)


Vanlig syn för några år sedan...

virtual1

Citat från: damiende skrivet 20 mars 2008, 19:17:09 PM
Finns det mange Hino busser i Sverige?

En som jag tror fortfarande rullar kvar är denna...


Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 23:03:37 PM
I Kärrtorp backade man mkt riktigt uppför backarna med Renaulterna....

Man har ju vart med ett tag  ;D