Bildsvep: Arnaledbuss i Oslo/Buss for bane

Startat av Bussmicke, 18 mars 2008, 11:32:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 19 mars 2008, 21:52:12 PM
Det tillverkades väl några B10LA, i alla fall Sporveisbussene (senare Nexus, nu Unibuss) 921-933. Se Bussmickes bild på 930 i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10459.0

//Jonas G

Visst gjordes det det. Men man får betrakta detta som ren provtillverkning. Arna Bruk kom aldrig igång med någon serietillverkning av B7L/B10L.
Vi skall till slut komma ihåg att karosseritillverkning är en dyr tillverkning. Det erfordras en hel del kapital som är bundet. Det kan också vara svårt att sälja karosser. Ett företag som tillverkar karosser bör tillverka ca 15-20 st i timman i två skift. Detta för att en lineproduktion skall vara möjlig. Av denna orsak har nästan all tillverkning av tätorts och förortsbussar flyttats över till låglöneländer. Vi skall väl påpeka att så många som 15 st bussar i timman ännu inte tillverkas.
Numera tillverkar inte chassietillverkarna några regelrätta chassie i så stor utsträckning längre utan det blir en framdel och en bakdel som byggs in. Själv ser jag dystert på tillverkning av busskarosser.Den är dyrbar och det är möjligt att karosseriföretag kan fram hela bussar billigare än de etablerade lastbilsföretagen. Bussar kommer i framtiden att ha samma komponenter som lastbilar.