Hallå! Jag skulle faktisk av där...

Startat av Fredde, 17 mars 2008, 00:21:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Okej, jag kunde inte låta bli att knäppa en bild ;D



Förstår inte hur folk lyckas och orkar pilla bort dessa...

/Fredde

M224

Och jag förstår inte varför busstillverkarna orkar sätta upp sådant skräp, vad var det för fel på en äldre versionen av stoppknapp? Dom är både snyggare och hållbarare.

Jag avskyr den här varianten av stoppknapp, riktigt skräp.

Men visst, folk borde låta bli att pilla sönder saker, men dessa knappar saknar allt vad kvalitet heter.

Cero

Citat från: M224 skrivet 17 mars 2008, 08:52:31 AM
Och jag förstår inte varför busstillverkarna orkar sätta upp sådant skräp, vad var det för fel på en äldre versionen av stoppknapp? Dom är både snyggare och hållbarare.


De orkar nog därför att den gamla sannolikt är dyrare och mer krävande att montera. Lägre pris för billigare produkt + mindre arbete att montera = större marginal eller bättre prutmån. När bussen väl rullat ut ur fabriken är problemen någon annans.

När huliganerna väl pillat bort knappen är också problemet någon annans. Om inte verkstaden sätter upp en ny är problemet någon annans. Om föraren missar att stanna är problemet någon annans. Allt är alltid någon annans problem och det är OK så länge det inte kostar något. Frågan är bara vem denna någon annan är och vem som egentligen tar kostnaden? Någon annan?

Karsten

Citat från: Cero skrivet 17 mars 2008, 09:13:46 AM
De orkar nog därför att den gamla sannolikt är dyrare och mer krävande att montera. Lägre pris för billigare produkt + mindre arbete att montera = större marginal eller bättre prutmån. När bussen väl rullat ut ur fabriken är problemen någon annans.

När huliganerna väl pillat bort knappen är också problemet någon annans. Om inte verkstaden sätter upp en ny är problemet någon annans. Om föraren missar att stanna är problemet någon annans. Allt är alltid någon annans problem och det är OK så länge det inte kostar något. Frågan är bara vem denna någon annan är och vem som egentligen tar kostnaden? Någon annan?

Men i det här fallet har väl trafikutövaren ett ansvar gentemot beställaren, som förhoppningsvis i avtal kräver att det ska finnas stoppknappar och att de ska fungera? Att det sedan är så att det inte, på ett tillfredsställande sätt, följs upp hur trafikutövaren sköter sig är en annan historia.

Jonas M. Bobjörk

Finns väl inte avtalat hur många knappar som skall finnas? :)
Bara det finns en :)

Jonas M. Bobjörk

Och där står alltså att det ska finnas X stycken?

Ulrik Berggren

#6
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2008, 12:32:26 PM
Normalt hänvisar avtalen till Buss 2000 (SLTF) resp Bussdirektivet (EG) som bla behandlar denna fråga.

Fast där står ju knappast explicit hur många knappar det ska finnas per passagerare ;D

Citat från: Buss2000Signalknappar för passagerarna att stanna bussen skall finnas jämnt fördelat
över hela fordonet. Skall nås även av sittande passagerare.
Tryckknappen skall vara röd med vit text. Hållare/hus skall vara gul.

http://www.sltf.se/fileupload/pubdok/Buss%202000%20version%202006.pdf

/UB

M224

Det var lustigt, bussarna från Göteborg som rullar i SL-trafiken har stoppknappar med vitt hus och blå knapp om jag inte minns fel. Sedan finns det väl bussar med gråa hus på stoppknapparna också?

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 17 mars 2008, 12:52:07 PM
Fast där står ju knappast explicit hur många knappar det ska finnas per passagerare ;D

http://www.sltf.se/fileupload/pubdok/Buss%202000%20version%202006.pdf

/UB

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2008, 13:06:50 PM
Nej jag påstod aldrig heller att de fanns något fast föreskrivet antal.
Däremot faller nog Jonas förslag på en (1) knapp.

Inte om den går att nå för alla :)

yngrot

Det gick ju bra förr med en lina som löpte längs hela bussen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Höjdaren var "Tryck på listen" i Scania CR112 tycker jag :-)

//Fredde

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2008, 19:02:13 PM
Det gick ju bra förr med en lina som löpte längs hela bussen.

Å hur ofta gick den av.

M224

Både listen och linorna hade sina för och nackdelar. Inget snack om den saken.


Optimal

Citat från: M224 skrivet 18 mars 2008, 15:43:59 PM
Både listen och linorna hade sina för och nackdelar. Inget snack om den saken.



Jo, det har du rätt i. Finns fortfaranbde förare som säger när passagerare frågar. Stannar du vid Hornstull. Ja om du drar i snöret

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 18 mars 2008, 15:47:24 PM
Jo, det har du rätt i. Finns fortfaranbde förare som säger när passagerare frågar. Stannar du vid Hornstull. Ja om du drar i snöret

Eller som jag hörde en gång:
- Nej, det hoppas jag verkligen inte.
- Förlåt?
- Nej, jag hoppas att den här bussen skall hålla ända till Fridhemsplan och inte stanna vid Hornstull.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)