Huvudmeny

Frågor om 7500

Startat av Svemicke, 14 mars 2008, 19:40:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

B9S är en 7500 med mittmotor, men Veolias ledbussar i Malmö är också 7500 fast med bakmotor. Varför bygger man två varianter? Vad är skillnaderna? Min uppfattning var att Malmös 7500 är vanliga stadsbussar medan B9S-varianten är en buss avsedd för lite längre sträckor. Har jag fel?

Finns för övrigt 7500 som vanlig tolvmetare också eller måste man upp i 8500 för det?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Yujin Zhang

CitatB9S är en 7500 med mittmotor,

B9S finns ju visst som 8500, en hel del faktisk.  ;D

CitatVarför bygger man två varianter? Vad är skillnaderna? Min uppfattning var att Malmös 7500 är vanliga stadsbussar medan B9S-varianten är en buss avsedd för lite längre sträckor. Har jag fel?

Än så länge har jag bara sett B9LA med biogasdrift, så kanske är det så att det inte går ha sidomotor+biogasdrift i dagsläget så därför var man tvungen att utveckla en B9 med stående bakmotor för de som vill ha biogasdirft.

Svemicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 mars 2008, 19:52:31 PM
B9S finns ju visst som 8500, en hel del faktisk.  ;D
Och vad skiljer dessa åt då?

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 mars 2008, 19:52:31 PM
Än så länge har jag bara sett B9LA med biogasdrift, så kanske är det så att det inte går ha sidomotor+biogasdrift i dagsläget så därför var man tvungen att utveckla en B9 med stående bakmotor för de som vill ha biogasdirft.

Så B9LA är ett senare påfund än B9S?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 19:57:05 PM
Och vad skiljer dessa åt då?

Så B9LA är ett senare påfund än B9S?
8500=Lågentré
7500=Låggolv
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 mars 2008, 20:04:14 PM
8500=Lågentré
7500=Låggolv
Var det så enkelt? Det borde jag ju ha kunnat räkna ut själv. :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -