Längs E10an från Lofoten/Vesterålen till Bottenviken

Startat av Marc, 13 mars 2008, 19:33:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Det är tidigt i söndags morse och nordgående Hurtigruta Trollfjord är på väg in mot hamnen i Harstad. En solig morgon, men värre skulle det bli.

Trollfjord tuffar vidare mot nord, medan jag påbörjar en resa från kust till kust.

Genom att ta Flybussen och byta flybuss på Evenes Flyplass kan man ta sig hela vägen till Narvik om morgonen. Från Harstad blev det en liten OmniLine, vidare en ny 9700. LofotXpressen är en gammal linje med ny sträckning som går från Narvik ut till Lofoten via Lofast, den nya vägen!

Möte med bussen till Svolvær.

E10an heter även Kong Olavs veg och följer utmed den blåsiga kusten från Å till Narvik.

I Narvik blev jag avsläppt, för att fortsätta färden medels...

OT-bild...tåg!

Även i fjällvärlden blåste det ruggigt...

Väl ankommen till Kiruna blev det fordonsbyte. Ofotbussen 260 har en lackering som påminner mycket om en svensk. Är detta en slump?

Från Kiruna ner till Luleå rådde uselt väglag, men fram kom vi till sist. Bättre sent än aldrig!

Patrik

Helt klart fina bilder, man får lite abstinens och vill åka upp till Kiruna igen!
Den sista bilden är dock Sundströms, inte Sundbergs  ;)

Ronni Svensson

Niklas Bygdestam

Det var fint bildsvep! Fast det såg inte skönt ut att vara där. Blåsigt och säkert bitande vindar...brrr
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Marc

Citat från: Patrik skrivet 13 mars 2008, 20:03:12 PM
Helt klart fina bilder, man får lite abstinens och vill åka upp till Kiruna igen!
Den sista bilden är dock Sundströms, inte Sundbergs  ;)

Åh, tack för korren, snön dolde mycket av namnet!
LofotXpressen 319 passar inte heller in i Ofotbussens serier. Skulle kunna vara en TIRB jag mötte, men vad de skulle göra på en Lofotlinje är mig en gåta!?

Knut

Citat från: Marc skrivet 13 mars 2008, 20:25:08 PM
Åh, tack för korren, snön dolde mycket av namnet!
LofotXpressen 319 passar inte heller in i Ofotbussens serier. Skulle kunna vara en TIRB jag mötte, men vad de skulle göra på en Lofotlinje är mig en gåta!?

Er reg på Ofotens Bilruter iflg norske registeret

Ronni Svensson

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 13 mars 2008, 21:06:32 PM
Ofotens Bilruter er en del af TIRB i følge dette link
http://finnmark.sevennet.net/?deptid=7544

Och båda ägs således av Hurtigruten ASA (som det heter sedan förra året).
Som alltid när det gäller bilder från Lofoten och framför allt Harstad så gäller förstås: mycket trevligt. Själv fick jag nöja mig med att se bilder från Lofoten på TUR-mässan i dag.