Fördelar o Nackdelar Volvo/Scania/Setra/MAN/Neoplan

Startat av Knut, 12 mars 2008, 19:45:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej ! Detta är en kul diskution om vilken buss som är bäst. Det enda jag är säker på är att vi aldrig kommer överens.....

Min åsikt är att vem som är tillverkaren av bussen är av mindre vikt. Snarare är det så att den bussmodell man är van vid gillar man bäst. Fast jag oftast kört Volvo Säffle kommer den aldrig i topp. Så här kommer min "bäst i topp lista". Kom ihåg att detta är mina åsikter vad som passar mig bäst. Skulle vara kul att höra vad andra har för favoriter med en kort motivering. Setra och Mercedes har jag nästan inga erfarenheter av.

Expressbuss/Långlinjevagn
Scania K114 Irizar Inter Centery. En stadig och stabil buss känns även extra lyxig för resenärer. Man får glada komentarer av resenärer.

Linjevagn lågentré
Volvo B10BLE Carrus Vega. Känns väldigt trygg så man är van med gången på väg. Gillar instrumentpanelen man vet vad allt sitter.

Stadsbuss
MAN Lion´s City. Lättkördbuss känns nästan som en personbil. Instrumentpanelen är lätt att hitta på. Trots man är ovan med tyska instrumentpaneler.

Hoppas ni kan komma med era favoriter.

Knut

Citat från: Knut skrivet 12 mars 2008, 19:45:57 PM
Det er kun to typer buss som er værre enn MAN. Alt fra Mercedes og alle Volvo med unntak av 9700.
Tar med 9900 som "skräp" også i denne sammenlikningen.
Det finnes bare 2 typer buss og det gammel og ny SCANIA (ikke IRIZAR)
OKei. Forklaring kommer:
Mercedes
Integro og Citaro jeg har kjørt har en "helv...." girkasse. Rykker i giringen og retarderen er for brutal (for meg).
Liker absolutt ikke plasseringen av girspak på Tourismo.
Volvo 8700 er en rullende feilkilde. Når man ikke engang kan skifte en defekt lyspære uten å måtte nullstille elektronikken da blir noe feil. Har aldri vært borti noe værre enn 8700 når det gjelder feil på elektronikk.
Ja jeg HATER alt som heter tyskebusser i utgangspunktet. Ja jeg er SCANIA fan.
Den 9900 som jeg har prøvd var nesten like ille som 8700 med elektronikk feil. Jeg kan IKKE akseptere at vinduspussere stopper å fungere. Må legge bussen "død" i noen sekunder og slå på igjen da virker de. Dette er direkte trafikkfarlig. Klimaanlegget kuttet også ut på samme måten. DRITTBUSS

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2008, 07:33:54 AM
Jag har inte kört alla tyska bussar men vissa har jag kört. Jag har fattat för länge sedan att det finns saker med dessa som du inte trivs med. Men alla håller inte med dig och jag gör det inte. Jag tror att de flesta här har fattat att du inte gillar tyska bussar precis som de flesta nog vid det här laget vet att jag inte gillar Volvo 9700. Jag har påpekat ibland att detta inte är bussar som jag gillar. Men jag skriver inte så fort det dyker upp en bild på en Volvo 9700 hur mycket jag avskyr dessa. Jag har faktiskt kört Volvo 9700 om nu någon tvekar om detta. Har däremot inte kört faceliftgenerationen men de vanliga 9700 har jag kört så ingen tror annat. Jag ogillar alltså inte Volvo 9700 bara för att jag inte tycker om utseendet på dessa utan det beror också på känslan när jag kör dessa. Det är alltså en kombination av känslan att köra dessa ihop med en design som jag inte tycker om som gör att jag ogillar Volvo 9700. Anledningen till att jag inte gillar att köra 9700 tänker jag inte utveckla i detta inlägg och inte heller i något annat på ett bra tag nu, utan ni får bara acceptera att jag kört busstypen och inte trivs med den. Smaken är nämligen olika

Men jag skriver inte i varje inlägg det dyker upp den busstypen att jag ogillar dessa och andra Carrus. Jag vet att det finns flera som inte alls håller med mig om detta. Men den senaste tiden har du tyvärr kommit med väldigt många inlägg där du spyr galla över just tyska bussar. Jag VET anledningen till varför du inte gillar dessa men alla tycker inte likadant om detta. När jag pratade med förare som kör Mercedes Integro i UL-trafik så var flera nöjda med busstypen och trivs med att köra dessa. Lika mycket som du ogillar busstypen så finns det alltså flera andra som istället trivs med de här bussarna. Dessutom vet du nog att jag bor i en stad där det är mycket tyska bussar

Jag tror att under samma tid som jag kanske skrivit ett inlägg där jag säger något negativt om Volvo 9700 så har du kanske skrivit 15-20 inlägg där du skriver att du avskyr tyska bussar. Jag tycker att det borde kunna få visas en bild på en tysk buss här utan att du ska spy galla över det varje gång det visas. Det blir lite tröttsamt. När det visades ett trevligt bildsvep från Helsingborg så kom det en negativ kommentar om tyska bussar bara för att några av bilderna råkade visa MAN-bussar. När det visades en trevlig bild på en fin gammal Scania CR 110 från Uppsala kom det en negativ kommentar om tyska bussar bara för att samma person strax innan hade visat en bild på en Neoplan Starliner II. Det förstör stämningen i trådarna att se denna avsky över tyska bussar när det ofta inte ens har med inläggen att göra

Har jag varit tydlig nog om detta? Jag hoppas få slippa skriva mer om detta ämne nu och istället få skriva om sånt som jag har lust att diskutera
Va? Du gillar inte att köra Volvo 9700, säger Du? Men 8700, 8500, 7500 och 7700 går bra? Chassiet är la det samma, vilket måste innebära att förarplatsen är det lika så? Då är det väl bara designfrågan som blir över? Du kan väl inte gå in till förman på bussbolaget och säga att Du inte vill köra Volvo 9700 för att den är ful eller att Du upplever fel känsla? Jag, däremot, kan säga till min förman att jag inte vill köra MAN för att jag får ont i kroppen efter att behöva röra mig oergonomiskt i enlighet med tidigare framlagd kritik för att framföra bussen, så nej, Du har inte varit tydlig nog.

Jag har inte kört dem, men Veolias Volvo 7700 som de har i Malmö tycker jag inte om att åka i som passagerare. Varför? Jo, för att de växlar sex gånger väldigt ryckigt för att komma upp i 50 km/h. Jag tycker det verkar opraktiskt för en stadsbuss att växla sex gånger då stadslinjer ofta innebär mycket start och stopp. Jag kan bara föreställa mig hur förarna mår efter en hel arbetsdag.

Jag har dessutom åkt i Swebus MAN på regionen i Skåne och dessa verkar vara väldigt behagliga i sin gång. Det märks inte att de växlar och de verkar pigga, men eftersom jag inte suttit bakom ratten på någon av bussarna tycker jag inte att jag har tillräckligt fog för att kritisera dem.

Hade det däremot funnits gammal svensk standard á la Volvo B10 eller Scania N 113 på förarplatsen även i MAN och Mercedes hade jag säkert inte haft något emot dem. Förutom att ledbussarna tydligen vill köra åt ett eget håll. Jo, Citaron är ful som stryk, men det känns inte så angeläget om bussen hade varit skön att köra.

Vi får se hur BL:s nya Scanior blir. Någon sa att de hade hängande bromspedal och det är ett minus.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 13 mars 2008, 11:22:03 AM
Generellt så är det väl så att man gillar det man är van vid. Scania och Volvo har ju nästan haft 100% på bussmarknaden. Men när det gäller tyska bussar tycker jag problemet är att förarplatsen är trängre än svenska bussar tyvärr har ju även de "svenska" blivit sämmre med utrymme och som vi sett på Volvo sateliter med reglage på, det verkar ju som att oavsett vad vi tycker blir de "svenska" mer lik de tyska.... Det bästa för oss som kör är ju en buss utan en massa datorer som orsakar mängder med problem. En buss som hela tiden strular blir illa omtyckt oavsett vad det står därfram.
Det ligger mycket i det Du skriver. Kan bara hålla med.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2008, 11:26:35 AM
Detta beror ju på att man idag använder sig av europastandarden vad gäller förarplatser, tidigare hade ju många större köpare sin egen spec och Normbuss specifikationen levde i många delar kvar till slutet på -90 talet.
Det slutar väl med att oberoende var bussen tillverkas så ser den likadan ut invändigt och i så fall är det inte MAN jag kritiserar utan europastandarden.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Cero

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 13:30:22 PM

Jag har inte kört dem, men Veolias Volvo 7700 som de har i Malmö tycker jag inte om att åka i som passagerare. Varför? Jo, för att de växlar sex gånger väldigt ryckigt för att komma upp i 50 km/h. Jag tycker det verkar opraktiskt för en stadsbuss att växla sex gånger då stadslinjer ofta innebär mycket start och stopp. Jag kan bara föreställa mig hur förarna mår efter en hel arbetsdag.

Antar att dessa är byggda på samma chassie som Busslinks 7500(?) i Söderhallen (Stockholm). Även de bussarna rycker något otroligt vid växlingarna. I mitt tycke är de väldigt obekväma att åka i och som sagt att sitta och köra dem hela dagarna kan inte vara någon söndagsutflykt.

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 13:30:22 PM
Jag har dessutom åkt i Swebus MAN på regionen i Skåne och dessa verkar vara väldigt behagliga i sin gång. Det märks inte att de växlar och de verkar pigga, men eftersom jag inte suttit bakom ratten på någon av bussarna tycker jag inte att jag har tillräckligt fog för att kritisera dem.

Nog ska man väl kunna kritisera en buss även om man inte kört dem. Som resenär (dock alltmer sällan) och allmänt intresserad av bussar har jag givetvis min uppfattning om olika typer och den borde väl vara värd lika mycket som förarnas, verkstadspersonalens och ekonomiavdelningens? Det är många intressenter kring en buss.

yngrot

Malmös 7700 är ingen hit för föraren heller förarplatsen är för trång de skall tydligen byggas om. Skyddsombudet tog till skyddstopp.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 13 mars 2008, 18:07:08 PM
Malmös 7700 är ingen hit för föraren heller förarplatsen är för trång de skall tydligen byggas om. Skyddsombudet tog till skyddstopp.
Jag vet att BL:s vagnkommitté var nere och provkörde Veolias Volvo 7700 och sade blankt nej till ett boråsiskt förvärv av dessa.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickardo

Citat från: yngrot skrivet 13 mars 2008, 18:07:08 PM
Malmös 7700 är ingen hit för föraren heller förarplatsen är för trång de skall tydligen byggas om. Skyddsombudet tog till skyddstopp.
Stämmer att förarplatsen i 7700 är katastrof. En förare jag känner som är en smal kvinna säger att man har ratten i magen och att det inte går att får en bra sittställning. 7500 ledbussar ska det vara lite bättre.
Veolias bussar har fortfarande väldigt stora problem med dörrarna i båda modellerna de som går innåt och de som går utåt. Man får ofta trycka på knapen som "tvingar" dörrarna att stänga.
Hur det är med Arrivas MAN bussar är jag lite mer osäker på pga att jag inite åker med deras bussar lika ofta. Det känns dock som de fått lite bättre ordning på dörrarna i deras nya bussar.

Mvh Rickardo

yngrot

Just dörrar verkar vara ett genomgående problem oavsett tillverkare. Är det månne ett dataproblem igen? vet att B-Ls MAN hade jätteproblem när man ändra i styrprogrammet så dök det ofta upp typ 5 nya problem.....  nu går det iaf att tvångstänga dörrarna....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2008, 19:52:52 PM
Just dörrar verkar vara ett genomgående problem oavsett tillverkare. Är det månne ett dataproblem igen? vet att B-Ls MAN hade jätteproblem när man ändra i styrprogrammet så dök det ofta upp typ 5 nya problem.....  nu går det iaf att tvångstänga dörrarna....
Bara på en av bussarna. - 077 och enbart mittdörren.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

#26
Som de flesta vet trivs jag bäst bakom ratten i en Solaris Urbino. Även Scania OmniLink är en fin vagnsmodell. De flesta större Carrus-modeller av typen Star och Fifty är oerhört trevliga. Vegan är okej. Setra är ett lite udda märke, men överlag känns dessa bra.

Varken bra eller dålig är Vest V10/V25. Tyst kaross, bra drivlina och stabil lätt rattstyrning... men man kan aldrig få till en bra sittställning.

På papperet är Neoplan rätt lik både Solaris och Setra, men OJ vilken skillnad det är i praktiken! Än har jag inte kört en enda Neoplan jag tyckt om oavsett 8-meters "fimp", 18-meters ledvagn eller stor dubbeldäckare. Även den första generationens OmniCity är aldrig kul, men är självklart bättre än alla Neoplanare.

Mercedes och Volvo B9S har jag ännu inte kört nog för att kunna säga varken bu eler bä.