Huvudmeny

Mats Bergmans

Startat av Martin Maltkvist, 12 mars 2008, 20:01:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Många större ambulanser är reggade på samma vis, bl a en del Mercedes 416 Sprinter och Chevrolet.... med en totalvikt på 4,5 ton, kanske mer ibland. Fast de liknar väl personbilar åtminstone lite grann!  8)

robbes

i denna promemoria från vägverket står allt at tläsa om perosnbil klass två samt kraven på färdsrikvare och det finns saker som omfattar vanliga busstrafiken där med:

http://www.vv.se/filer/34523/pm_2008_januari.pdf


ett par citat om personbil klass två:

Begreppet "husbil" kan bestå av följande fordonsslag (se registreringsbeviset), personbil = PB, lastbil = LB och buss = BUSS.
En personbilsregistrerad "husbil" omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna först när fordonet transporterar gods i kommersiellt syfte och att totalvikten överstiger 3,5 ton för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp.

Samt detta om lastbilsreggad husbil:
En lastbilsregistrerad "husbil" omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell


Sedan en viktig del om busstrafiken o tjänstgöringslistor:
Tidtabell och tjänstgöringslista:
Möjligheten att använda ett fordon som saknar färdskrivare i linjetrafik längre än 50 km, och ersätta användandet av färdskrivaren med av transportföretaget upprättad tidtabell och tjänstgöringslista, är efter 2008-01-01 inte längre möjligt eftersom det är ett krav att typgodkänd färdskrivare ska vara installerad och användas vid sådan linjetrafik.