Ett kvällspass med Solaris Urbino

Startat av Ersa, 11 mars 2008, 11:41:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

...kan inte bli mycket trevligare än så här:

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 11 mars 2008, 11:41:00 AM

Höjden av snabbhet? Att trycka på bromspedalen och hinna ut bakom och ta ett foto! ;D Snygga bilder. Dock tycker jag Omnicityn som buss är snyggare. Hur Solaris är i övrigt vet jag inte eftersom det inte finns några dylika i SL-land.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 11 mars 2008, 11:45:39 AM
Höjden av snabbhet? Att trycka på bromspedalen och hinna ut bakom och ta ett foto! ;D Snygga bilder. Dock tycker jag Omnicityn som buss är snyggare. Hur Solaris är i övrigt vet jag inte eftersom det inte finns några dylika i SL-land.

Det fina med aktiverad dörr/hållplatsbroms på denna modell är att bromsljusen alltid lyser, även om parkeringsbromsen dras åt. På många andra märken slocknar ju bromsljusen när parkeringsbromsen "tar över" istället för dörrbromsen. Men på Solarisen är det betydligt lättare att kontrollera att alla lampor fungerar.

Annars beklagar jag att inga stora företag vågar prova Solaris, men man köper gärna Neoplan, MAN, Mercedes och Setra m.fl trots att jag upplever Solaris vara är minst lika bra. Nåja, i sommar kommer ju iaf Swebus att ta över våra fem polacker, vare sig de vill eller inte  ;)

bjalle

Riktigt trevliga bilder på en väldigt snygg bussmodell!

Hagri

Citat från: Verspieder skrivet 11 mars 2008, 11:53:54 AM
Det fina med aktiverad dörr/hållplatsbroms på denna modell är att bromsljusen alltid lyser, även om parkeringsbromsen dras åt. På många andra märken slocknar ju bromsljusen när parkeringsbromsen "tar över" istället för dörrbromsen. Men på Solarisen är det betydligt lättare att kontrollera att alla lampor fungerar.

Annars beklagar jag att inga stora företag vågar prova Solaris, men man köper gärna Neoplan, MAN, Mercedes och Setra m.fl trots att jag upplever Solaris vara är minst lika bra. Nåja, i sommar kommer ju iaf Swebus att ta över våra fem polacker, vare sig de vill eller inte  ;)

Hur är driftsäkerheten på Solaris jämfört med de tyska varumärkena?

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Verspieder skrivet 11 mars 2008, 11:41:00 AM

Hmm.. försvinner inte massa sikt när man har körspecen mitt framför ögonen???

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 mars 2008, 13:55:14 PM
Det finns väl inget krav att man ska använda bussarna även om det ingår att man måste köpa dem av Veolia, det finns säkert köpare i Norrland som gärna tar över dem.

Schyyyh! Inte ge Swebus en massa konstiga idéer nu!  :-X ;)

Bussmicke

Trevligt!
Även jag har fotat Solaris idag.
Hittade en från Norgesbuss ute på Grorud tidiare ikväll.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Swebus har redan 3 Solaris som rullat ett bra tag i Landskrona. Så viss erfarenhet från märket finns redan trots att den väl fortfarande får anses som ett uddamärke i Sverige.

Skalman

Jag skulle bli tokbländad av den där pekskärmen... eller du
kanske har skruvat upp ljuset för fototillfällets skull? (för det
mesta annat lysande verkar också "uppdimmat" :-).

Svemicke

Intressant! Solaris är jag inte alls bekant med mer än att de används i Landskrona. Skulle varit kul att testa en sådan faktiskt. Polsk va?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Skalman skrivet 14 mars 2008, 18:11:37 PM
Jag skulle bli tokbländad av den där pekskärmen... eller du kanske har skruvat upp ljuset för fototillfällets skull? (för det mesta annat lysande verkar också "uppdimmat" :-).

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 11 mars 2008, 14:02:40 PM
Hmm.. försvinner inte massa sikt när man har körspecen mitt framför ögonen???

Jag tog över bussen efter en annan förare, varvid jag snabbt fotade jag lite på de 10 minuter jag hade på mig innan det var dags för avgång. Helt riktigt började jag dimmra ner alla skärmar, och slå av strömbrytare först efter jag fotat klart. Föregående förare har lämnat körspechållaren i uppvikt läge, och denna är alltid nedvinklad under färd. Om inte annat vinklas den "automatiskt" ner vid första gupp.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 19:07:43 PM
Föregående förare har lämnat körspechållaren i uppvikt läge, och denna är alltid nedvinklad under färd. Om inte annat vinklas den "automatiskt" ner vid första gupp.

Ok. Tyckte väl det verkade idiotiskt. Jag skulle då inte vilja ha en körspec där av alla platser....