GDG 1650

Startat av Kent Skoog, 20 oktober 2009, 16:47:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

GDG 1650 Sandviken 700906.

1896

Oj, dom här nyinförskaffningarna av Scania BF76/Säffle/Arvika -65, -66, -67, gick dom uteslutande till Dalarna och gästrikland ? Det ser ut så enligt SBH.

Sven W

Hej

Helt riktig iakttagelse. Vid den tiden hade GDG principen att Dalarna och Gästrikland skulle ha Scania medan Göta Älvdalen och Värmland skulle ha Volvo. Detta var väldigt tydligt under några år.

Hälsningar
Sven

1896

Fanns det något speciellt skäl till att man hade den principen ?

Sven W

Hej igen

Enligt vad jag hört någon gång skulle skälet vara att man velat få effektivare underhåll. Likriktningen gjorde ju att alla reservdelar, specialverktyg och utrustningar inte behövde finnas överallt.

/Sven

bilomnibussen

Hej! 1650 var en speciell buss med turiststolar och troligen dörrställning 1-0-0. När jag jobbade i Borlänge användes den framför allt inom kommunens (?) utbildning av bussförare. För ändamålet var den försedd med en extra backspegel för instruktören samt en handbroms som denne kunde dra åt vid behov. Förhoppningsvis behövde den inte användas.
Mvh Jan G

Sven W

Att den hade dörrställning 100 stämmer med mina gamla anteckningar också (8 fönster bakom dörren).

/Sven

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 20 oktober 2009, 16:59:49 PM
Oj, dom här nyinförskaffningarna av Scania BF76/Säffle/Arvika -65, -66, -67, gick dom uteslutande till Dalarna och gästrikland ? Det ser ut så enligt SBH.
[/quote
Bussförflyttningen utav scania i söder och volvo i norr genomfördes 68/69, vid 69-års inventering så skulle flytten vara klar, med några få undantag.