Huvudmeny

Senaste inlägg

#71
Ämnen äldre än 30 år / SV: Två Scania Vabis C70/1 Cap...
Senaste inlägg av Ulf Berlin - 27 augusti 2025, 20:15:25 PM
Tack för färgbilden :D
Här syns tydligt det K R skrev att röda taklinjen bak blev helt horisontell och inte avrundad ner till fönstren,vilket inte ser snyggt ut./Ulf
#72
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av AdamL - 27 augusti 2025, 17:40:19 PM
Det måste väl komma någon slags elektriska 12 meters bussar om hela flottan ska elektrifieras och alla Citaro ska tas ur trafik...
#73
Ämnen äldre än 30 år / SV: Två Scania Vabis C70/1 Cap...
Senaste inlägg av Gunnar D - 27 augusti 2025, 17:00:59 PM
Visst var det olyckligt att emblemen oftast försvann i samband med revision av H21/H22. En del hade väl försvunnit redan tidigare vid skador etc men nu försvann de regelmässigt. Dock fick 5244, 5351. 5366, 5405 behålla frontemblemet och 5366 även det bakre. Kanske fanns det några fler. Se även dessa bilder:


H21 5351 (Revdatum 24/10-63) vid Barnängsgatan 17 nov 1963. En reprisbild.


H21 5366 vid Slussen 31 juli 1967.

Mvh Gunnar
#74
Ämnen äldre än 30 år / SV: Två Scania Vabis C70/1 Cap...
Senaste inlägg av K R - 27 augusti 2025, 11:35:21 AM
Hej!

Ja, det var väl inte så estetiskt lyckat att det dekorativa capitol-emblemet i fronten kom att plockas bort i samband med revisionen av dessa vagnar.
Även det något mindre märket bak i det vita partiet under bakrutorna försvann då.

Sedan utfördes vid revision f ö takmålningen med horisontell avslutning bak i stället för det ursprungliga utförandet
då takmålningen mjukt följde bakrutornas avsvängning nedåt i ytterkant.

Om någon önskar fördjupa sig i vad 71 och 131 var för linjer vid denna tid kan nedan länkad läsning rekommenderas;
Linje 71:
https://www.polki.se/onewebmedia/071webb.pdf

Linje 131:
https://www.polki.se/onewebmedia/131webb.pdf

mvh K R



#75
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av virtual1 - 27 augusti 2025, 10:15:00 AM
Citat från: Anders.o93 skrivet 27 augusti 2025, 08:45:38 AMJa, märkligt varför bara en endaste 12m har beställts.

Ja speciellt med tanke på att 34xx kommer försvinna,  man lär knappast ersätta de med boggi.
#76
Busstrafik / SV: Ansvar för linjer över län...
Senaste inlägg av Sundås - 27 augusti 2025, 08:54:51 AM
Förr fanns 315 Nybro-Åseda, minns inte när den försvann men inte så länge sedan.

Linje 139 från Nybro går för övrigt vissa turer hela vägen till Alstermo, som ju ligger i Kronobergs län även om det inte är så långt över länsgränsen. Dessa turer körs inom Kalmar länstrafiks trafik.
#77
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av Anders.o93 - 27 augusti 2025, 08:46:55 AM
Citat från: Buss_Lund skrivet 26 augusti 2025, 22:44:14 PMDet står att det ska levereras till både stads och förortstrafik men säkert det boggi ska till regiontrafiken som du säger. Men den nyhetsartikel var mer otydlig.
Ja, de skriver förortstrafik men är väl vad vi i Skåne kallar för regionbussar.
#78
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av Anders.o93 - 27 augusti 2025, 08:45:38 AM
Ja, märkligt varför bara en endaste 12m har beställts.
#79
Bussnack / SV: Nya Solaris till Malmö [Bi...
Senaste inlägg av virtual1 - 27 augusti 2025, 08:25:23 AM
Jag gillar att man i artikeln skriver att man beställt tre olika versioner av Solaris då man sen rabblar upp fyra...
#80
Busstrafik / SV: Bussdepå klar i västra del...
Senaste inlägg av S Svensson - 27 augusti 2025, 08:14:54 AM
I och för sig vet jag inte detta ! Men det finns andra som äger depå. Det finns ju depåer på Hisingen som andra äger. Bolagiseringen där GSAB (och Göteborg Trafik AB) fortsatte köra buss på avtal som GS hade är ju exempel. Bussdepån som ligger norr om Backa äger kommunen. Denna fick berörda företag hyra in sig i. Även SJ depå på Kruthusgatan som Nobina i dag använder hyrs från någon. Marken vill jag minnas att kommun förvärvat. De har hela området och avser bebygga detta med bostäder.   

På andra ställen än Göteborg pratas det om förändring av ägande av verkstad och uppställning. Från politiskt håll anses det vara viktigt att sådana anläggningar blir kvar för det ändamål de hade från början. Även när man byter entreprenör.  I bland kan det vara svårt att få fram uppgifter om sådant då depån kan vara ett eget aktiebolag. Men om Västtrafik äger depå då? I bland frågar jag mig om ordet äga ibland får annan betydelse.

En anläggning var Kålleredsbussarnas depå i Rävekärr. Denna såldes till ett lastbilsföretag som ville använda den till lastbilar och sopcontainer. Men i detaljplans stod det att anläggningen var avsedd för persontrafik. Så den blev kvar för uppställning av bussar.