Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 13:13:16 PMLinje 5 har återfått sin 10-min i peak, men dess peak är mellan 13-17. Annars kör den 12-min från morgon till kl. 13. Lite unikt, men det beror på resandet till och från Gastelyckan.
Kul nog så har linje 4 fått ett mindre utbud efter att Keolis tog över. Visst hade Vy också problem med bunching på linje 4, men då körde man i alla fall 6-minuterstrafik på ett lägre resandeunderlag.
Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 13:07:34 PMJovisst stämmer det att Lunds stadstrafik påverkas ganska mycket av kommuner och dess vilja att investera. Jämför hur lite realtid och nya väderskydd det är i Lund jämfört med mindre städer i Skåne där nästan alla hållplatser har fysisk realtidsinfo. Lunds politiker har en hel del att tycka om busstrafiken. Det mest radikala på sistone är minibussar in till stadskärnan. 2023 publicerade ett större konsultbolag en utredning där man föreslog att i princip dra in hela linjenätet i Lund, och man undersökte även möjligheten att ha en bussfri stadskärna. Nu tror jag inte att det riktigt blir av dock, eftersom det handlar om stora investeringar och relativt liten nytta jämfört med idag.
Angående nya linjer i Lund är det lite oklart just nu hur det blir. År 2014 gjorde Tyréns en utvecklingsstudie av Lunds stadstrafik, och där talas det om att en linje, förmodligen linje 6, skulle dras om och ut från stadskärnan så att den går Lund C - Trollebergsvägen - Lyckebacken - Klostergårdens station och sen eventuellt vidare mot St Lars. Kommunen har till och med byggt en busspassage under järnvägen söder om Kgå st. Hur det blir får vi se. Det beror på hur snabbt man kan utveckla Lyckebacken.
Gällande stadsbuss till Hjärup så är det faktiskt något som tagits upp av Staffanstorps kommun. Kommunen har stora planer på att exploatera för nya bostäder på flera ställen söder om Höje å. Ett sådant ställe är Flackarp direkt söder om St Lars. I samband med att Lunds kommun även planerar för cirka 600 bostäder på Sankt Lars kommer alla turer på linje 6 sluta där när man bedömer att underlaget finns. Kanske får vi sedan se att linje 6 även angör Flackarp. Dessa är de större förändringarna i södra Lund på sikt, men inget är självklart förrän kommunerna och utvecklarna faktiskt sätter spaden i marken. Angående gamla linje 9 finns det inga planer på fler busslinjer för Nilstorp.
Angående Solbjer och 166 så är utrymmet vid busshållplatsen samt bussgatan längst Östra Torns utkant ett spårreservat med utrymme för växel respektive spår mot Dalby. Detta är en kvarleva sedan Lunds kommun hade storslagna planer på att bygga en stor ny stadsdel öster om Linero. Det är därför det fortfarande ser lite temporärt ut vid linje 6 ändhållplats på Ringhornegränden.
168 kommer nog att vara fortsatt kopplad till Harlösa och kommer inte att dras längst Odarslövsvägen som tänkt ca 10 år sedan. Men vi kanske får se något annat där, beroende på belastningen på Spårvägen i framtiden.
Citat från: Buss_Lund skrivet Idag kl. 10:54:14 AMÄven jag har sett linje 5 de är fler och fler åker linje 5 de har ökat mycket. Kanske linje 5 borde utöka turen avgå under rusningstid tex öka till 7,5 från 12 minuter säkert de finns plan i framtiden tex linje 4 får ledbussar så de blev över korta bussar kan övergå till linje 5an.
Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 08:14:45 AMMen hur ska man hantera det faktum att Lunds stad är TRÖTT på Skånetrafiken och vill ta Skånetrafiken ifrån ansvaret för stadens busstrafik?

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 11:16:46 AMNya depån i hamnen kommer att börja användas i mars 2027, 99 bussar av varierade modeller kommer placeras där.
Nya depån i Lockarp kommer att börja användas i juni 2027, 177 bussar av varierade modeller kommer placeras där.
Mölledalsdepån kommer att tas över av regiontrafiken Malmö/Lund som Nobina tar över ansvaret för. På Mölledal kommer även 10 gasbussar för stadstrafiken placeras.
En del linjer kommer utgå från Hamnen och en del från Lockarp, men de flesta linjer kommer utgå från båda depåer.
Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 11:16:46 AMNya depån i hamnen kommer att börja användas i mars 2027, 99 bussar av varierade modeller kommer placeras där.
Nya depån i Lockarp kommer att börja användas i juni 2027, 177 bussar av varierade modeller kommer placeras där.
Mölledalsdepån kommer att tas över av regiontrafiken Malmö/Lund som Nobina tar över ansvaret för. På Mölledal kommer även 10 gasbussar för stadstrafiken placeras.
En del linjer kommer utgå från Hamnen och en del från Lockarp, men de flesta linjer kommer utgå från båda depåer.
Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 05:49:42 AMDet bästa senast offentligt tillgängliga per linje jag kan dela med mig av är detta. Generellt sett har det varit en mycket god utveckling över lag i Lund efter pandemin. Lund har nu ett större resande i absoluta nummer än stadstrafiken i Helsingborg.
Trots färre turer i stadstrafiken efter att Keolis tagit över har antalet resor alltså ökat år över år. Statistiken från H2 2025 är inte tillförlitlig pga problem med APC-datan i hela Skåne. Dessutom slipper man räkna med omledningar som exempelvis nuvarande påverkan på linje 6 och 7 på Tunavägen. Därför ger denna data från 2024 en ganska god överblick.
Annars är spårvägen nu den största linjen sett till antalet resenärer. Solbjer har näst flest snittpåstigande efter Lund C.
Förklaring till statistiken per linje:
Linje 2 har svagast resande av alla linjer. Speciellt Novabenet. Förväntas att bli lite bättre när fler flyttat in på Västerbro.
Linje 3 har högst snittombordvarande på grund av skolpendling till gymnasieskolorna Vipeholm och Spyken. Dock även starkt resandeunderlag till och från Linero. En ganska peak-tung linje.
Linje 4 har något ojämna ben, vilket förklarar det lägre talet för snittombordvarande jämfört med linje 3. Linjen har haft en mycket god utveckling av resande efter att AF Bostäder färdigställt över 1000 studentbostäder på Fäladen.
Linje 5 har ett lite speciellt resandemönster. En av stans snabbast växande linjer resenärsmässigt, och den väntas locka ännu fler resenärer efter att de nya bostäderna på Råbylund och Fäladen byggts färdigt. På sikt väntas linjen få ett resande som liknar det på linje 3 och linje 4, men mer stabilt över året och över dygnet. Definitivt en kandidat för ledbuss i nästa trafikavtal.
Linje 6 är en mycket peak-tung linje med mycket skolpendlande till Sankt Lars samt viss arbetspendling till Ideon. När den trafikerade Sparta lyftes linjen även av studentpendling. Resandet längst linjen blev något sämre på helgerna efter att Keolis började köra halvtimmestrafik på söndagar, men det blir sakta bättre. Inom ganska kort sikt kommer linje 6 att permanent dras via Scheelevägen och därmed angöra Medicon Village och Sparta med en ny hållplats på Scheeletorget istället för Sparta. Detta blir nog i samband med att kommunen kommit en bit med Scheeletorget och Forskarparken.
Linje 7 sticker ut med ett högt snittombordvarande-tal på grund av att linjen är mycket hårt belastad sträckan Lund C - Forum Medicum och till viss del Sparta. Annars är det en lite lugnare linje.