Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Har de senaste dagarna sett flera av Vallentunas VDL på 601:an och 606:an. Är det vanligt?
#2
Men tack, jag tog det inte som kritik heller.
Dock - om någon känner till bättre datakällor som kan beskriva underleverantörer osv så att tabellerna och data blir bättre tar jag gärna emot tips :)
#3
Generellt om bussfordon / SV: Fråga om GUB 486, REO 367
Senaste inlägg av Isac - Idag kl. 01:39:37 AM
Tidigare, kanske något år sedan så stängdes motorn av på 471-498 vid t.ex trafikljus eller busshållplatser. Nu i år har jag åkt med många bussar i serien och det verkar som att ingen buss har den funktionen längre. Sen har jag märkt att klistermärkena som bussarna haft där det står "Efficient Hybrid" blivit borttagna från de flesta bussar i serien. De få bussar som fortfarande har klistermärket kvar har inte heller motor funktionen.
#4
Jag beklagar om du uppfattade mitt inlägg som kritik! Det var inte alls meningen. Tycker att STM är förnämlig.
Jag konstataterar bara att den data som används innehåller "fällor" för oss tabellnördar😊 T.ex. avseende Nobina.

Fortsätt ditt goda arbete!
#5
Citat från: Bese001 skrivet 20 juni 2026, 22:05:17 PMHåller med Virtual1 helt. Det finns mängder av bussar på Sweden Transport Map som "verkar" tillhöra Nobina. Exempelvis i Värmland,Sundsvall och Skåne.
Nibina 5000-5011 lär bli de 12 Setror som ska trafikera linjen Boden-Luleå.

Nyfiken fråga eftersom jag driver STM (Sweden Transport Map).

Jag ser inga fel direkt i den data som kommer in - i Värmland så är samtliga busslinjer i data från Värmlandstrafiken mappade till Nobina som utförare. Så därför faller också alla realtidsrapporterade fordons id in under Nobina där.

Men sedan inser jag också att underleverantörer kan användas, dessa syns inte i operatörens data så länge dom själva inte lägger en annan "organization" på en viss linje. Tyvärr blir så att säga inte resultatet i STM's fleet monitor bättre än själva dataunderlaget är.

Om någon känner till bätre dataunderlag än vad som används idag på STM tar jag gärna emot tips :)
#6
Busstrafik och bussteknik / SV: Vilka upphandlingar väntar...
Senaste inlägg av Walter - 21 juni 2026, 19:49:07 PM
Citat från: Ted Selander skrivet 21 juni 2026, 03:55:34 AMDet är Vy Buss som överklagat, de blev uteslutna pga. att alla s.k. skallkrav inte var uppfyllda, enligt region Dalarna.

Tack
#7
Busstrafik och bussteknik / SV: Vilka upphandlingar väntar...
Senaste inlägg av Erobran - 21 juni 2026, 16:41:47 PM
Er Transdev ved at forlade Sverige? Jeg synes de mister mycket kørsel rundt om? Eller er det blot fordi de er uheldige i budprocessor?
#8
Citat från: Martin S skrivet 03 juni 2026, 17:13:43 PM6032, 6033, 6037, 7808, 7812 i trafik, vilken är den sista?


6037 fortfarande reggad på Skövde. Om den har reg-nr AJD23E.
#9
Tule har ju historiskt fixat Transdevs bussar, så den är väl där eller på Volvo.
#10
Busstrafik och bussteknik / SV: Vilka upphandlingar väntar...
Senaste inlägg av Ted Selander - 21 juni 2026, 03:55:34 AM
Det är Vy Buss som överklagat, de blev uteslutna pga. att alla s.k. skallkrav inte var uppfyllda, enligt region Dalarna.