Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 27 augusti 2018, 17:06:17 PM

Titel: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 27 augusti 2018, 17:06:17 PM
Detta är en ny tråd, skapad med inlägg om FlixBus som inte passade in under sina respektive rubriker i de tidigare trådarna.
/Admin



Tack för trevligt bildsvep!

Såg förresten en tyskregistrerad Flixbuss skyltad med svenska destinationer vid Cityterminalen i fredags.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 27 augusti 2018, 18:26:31 PM
Tack för trevligt bildsvep!

Såg förresten en tyskregistrerad Flixbuss skyltad med svenska destinationer vid Cityterminalen i fredags.
Olaglig cabotagetrafik?
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 augusti 2018, 18:53:59 PM
Olaglig cabotagetrafik?

Det har ju förekommit under lång tid
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 27 augusti 2018, 19:09:41 PM
Det har ju förekommit under lång tid
Oseriöst och bedrövligt att ett sådant företag har tagit över verksamheten från Swebus.   
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: homer skrivet 27 augusti 2018, 21:43:51 PM
Oseriöst och bedrövligt att ett sådant företag har tagit över verksamheten från Swebus.

vad är de som är oseriöst?
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 27 augusti 2018, 22:10:19 PM
vad är de som är oseriöst?
Att bedriva olaglig cabotagetrafik
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 28 augusti 2018, 08:09:26 AM
Att bedriva olaglig cabotagetrafik

Cabotagetrafik inom EU är tillåtet sedan 2010. Du kanske skulle läsa på lite.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 augusti 2018, 08:12:10 AM
Och på vilket sätt är det olagligt för exempelvis Flixbus att köra enstaka inrikessträckor?
Om de kör tex Stockholm - Karlstad i anslutning till en buss som kommit från exempelvis Berlin eller liknande är det väl inte olagligt?

Enligt Transportstyrelsen (https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Internationell-busstrafik/Busstrafik-inom-EUEES/) är det helt i sin ordning att köra inrikes linjetrafik med en buss registrerad i ett annat EU-land så länge man ansökt om detta i förväg vilket jag förutsätter att Flixbus i detta fall gjort.
Det finns vissa villkor för detta, men de är väldigt grundläggande vad det verkar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Edit: Fixade den trasiga länken /Admin
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2018, 09:21:23 AM
Cabotagetrafik inom EU är tillåtet sedan 2010. Du kanske skulle läsa på lite.
Jag frågade tidigare i tråden om det handlade om olaglig cabotagetrafik och fick svaret att det pågått länge.
Vad är det som du anser att jag ska läsa på?
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2018, 09:24:35 AM
Och på vilket sätt är det olagligt för exempelvis Flixbus att köra enstaka inrikessträckor?
Om de kör tex Stockholm - Karlstad i anslutning till en buss som kommit från exempelvis Berlin eller liknande är det väl inte olagligt?

Enligt Transportstyrelsen (http://"transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Internationell-busstrafik/Busstrafik-inom-EUEES/") är det helt i sin ordning att köra inrikes linjetrafik med en buss registrerad i ett annat EU-land så länge man ansökt om detta i förväg vilket jag förutsätter att Flixbus i detta fall gjort.
Det finns vissa villkor för detta, men de är väldigt grundläggande vad det verkar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Är frågorna ställda till mej?
Titel: SV: I vilka länder är Flixbus bussar registrerade i?
Skrivet av: zjbus skrivet 28 augusti 2018, 22:26:59 PM
Kvantitet är inte lika med kvalitet
Titel: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 29 augusti 2018, 09:03:32 AM
Hoppas då att ökningen inte bara gäller antalet svenskregistrerade fordon utan även chaufförer. Påverkar ju självklart trafiksäkerheten m.m. om utländska chaufförer som inte är så insatta i våra trafikregler, lagar och språk kör inrikestrafik här, som gjort för förvecklingar, det är fullt tillräckligt med trafiken mellan olika länder.
Dessutom så innebär naturligtvis detta en betydligt sämre service för resenärer som är vana vid att åka med t.ex. SJ-Buss/Swebus att mötas av chaufförer som inte pratar och förstår svenska, kanske inte är så behjälpliga med kontakter med övriga bussar och tåg för övergångar m.m.
Så få länders regskyltar som möjligt får man verkligen hoppas.

Jag förstår inte riktigt vad det är för kontakter du syftar på. Enligt egna erfarenheter som dåvarande förare på Swebus Express har förarna på dylika bolag oftast oerhört lite kontakt och dialog med resenärerna. Åtminstone de senaste 10-15 åren. Så jag har lite svårt att tro att det kommer bli några större bekymmer. Av de fåtal frågor en förare får per arbetsvecka, torde engelska räcka fullgott.

Angående trafikregler och lagar har ju många svenska åkare kört turistbussar nere i övriga Europa i decennier, och även i Östeuropa innan murens fall. Trots detta hade dessa förare inga problem att förstå dåvarande lagar och trafikregler i t.ex DDR och Polen.
Sverige är väl inget speciellt land, som skulle ha svårare trafikregler än övriga europeiska länder? Vi infödda svenskar är inte bättre på saker, och är inte mera unika, än vad andra EU-medborgare är.

(Ursäkta att jag fortsatte på sidokörningen som tråden inte borde handla om)
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 29 augusti 2018, 11:53:19 AM
Jag förstår inte riktigt vad det är för kontakter du syftar på. Enligt egna erfarenheter som dåvarande förare på Swebus Express har förarna på dylika bolag oftast oerhört lite kontakt och dialog med resenärerna. Åtminstone de senaste 10-15 åren. Så jag har lite svårt att tro att det kommer bli några större bekymmer. Av de fåtal frågor en förare får per arbetsvecka, torde engelska räcka fullgott.

Angående trafikregler och lagar har ju många svenska åkare kört turistbussar nere i övriga Europa i decennier, och även i Östeuropa innan murens fall. Trots detta hade dessa förare inga problem att förstå dåvarande lagar och trafikregler i t.ex DDR och Polen.
Sverige är väl inget speciellt land, som skulle ha svårare trafikregler än övriga europeiska länder? Vi infödda svenskar är inte bättre på saker, och är inte mera unika, än vad andra EU-medborgare är.
T.ex. ang. övergångar till andra busslinjer, även om det finns marginaler i tabellerna så kan det ju uppstå händelser under resans gång, tvivlar inte alls på att servicenivån var betydligt högre förr. Du kan inte ta för givet att alla i synnerhet inte folk i äldre generationer kan engelska och det kan självklart inte ställas några krav på det, däremot så borde det ställas krav på svenskspråkig personal vid inrikesresor.
Tror inte att du kan tala för alla som har kört turistbussar i övriga Europa inkl. Östeuropa och säga att det aldrig uppstod några problem med lagar och trafikregler.
Var land har sina regler, variationerna är stora mellan olika länder och jag är väldigt säker på att vardagstrafikanterna i respektive land har större kunskap om reglerna där än i andra länder, stora skillnader i vad som gäller vid t.ex. rondellkörning, högerregeln/huvudled med mycket mera. Dessutom så underlättar det självklart om man förstår språket som trafikskyltar, hänvisningar m.m. är skrivet på så jo vi som kan läsa/prata och förstå svenska har bättre förutsättningar att klara oss och våra medtrafikanter i den svenska trafiken.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: mittlinje skrivet 29 augusti 2018, 18:41:21 PM
....Tror inte att du kan tala för alla som har kört turistbussar i övriga Europa inkl. Östeuropa och säga att det aldrig uppstod några problem med lagar och trafikregler.....

Det räcker att köra i Sverige så uppstår problem i trafiken. Nu fick du svaret om att det inte var några problem att förstå trafiklagar och regler.

Sedan kommer alltid tolkningsmöjligheten och den kan jag lova dig att den är lika knepig oavsett var du befinner dig. Räcker med att bli stoppad av polis i Sverige haglar "bortförklaringar" = tolkning av problemet! Och i gamla öst hjälpte det ibland med några öl för att få en ändring av problemet som egentligen inte var något problem. De misstag jag gjort utomlands är precis de som kan uppstå i Sverige.

Vid kommunikation mellan personer har det alltid funnits papper och penna och/eller rörelser.

Skulle veta vad du har för erfarenhet av utlandstrafik med tanke på att det tycks vara svårt att köra i annat land?

Gällande huvudfrågan kan jag tillägga, för att inte isolera oss måste vi acceptera förändringar. Utvecklingen har gått snabbt så jag har inte hunnit reflektera över landstillhörighet på fordonen jag sett  8)...... nu kanske jag får upp det  :)

Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 augusti 2018, 08:10:05 AM
Man kan diskutera flera olika saker i en tråd, och behöver därför inte "gå tillbaka" till något.
Borde tråden för övrigt inte istället handla om vilka olika europeiska bussbolag (inkl vilka länder de är baserade i) som kör för FlixBus?

Den förteckningen finns här. Jag vet dock inte hur uppdaterad listan är.

https://www.flixbus.se/foeretag/samarbeten/busspartner
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 09:26:04 AM
Är frågorna ställda till mej?

Antagligen, eftersom det är du som verkar hysa någon form av agg mot Flixbus.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 10:39:25 AM
Antagligen, eftersom det är du som verkar hysa någon form av agg mot Flixbus.
Är du ombud för Fredrik Gelin?
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 11:34:23 AM
Är du ombud för Fredrik Gelin?

Nej, men jag är ganska trött på dina ogrundade, ständigt nedsättande kommentarer om Flixbus.  ;D
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 12:18:30 PM
Nej, men jag är ganska trött på dina ogrundade, ständigt nedsättande kommentarer om Flixbus.  ;D
Då väljer jag att ge svaren till frågeställaren om/när han ger sig tillkänna. Om du nu anser det om mina inlägg så är det helt frivilligt att läsa dom!!
Vidare så kan jag berätta för dej att det är hela konceptet med att köpa upp konkurrenter och skaffa sej ett monopol som jag är totalt emot, föredrar helt klart fri konkurrens.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 12:29:29 PM
Har du missat att Flixbus etablerade trafik i Sverige 7 april förra året? Stefans Buss och Wärnelius Buss har kört för Flixbus sedan dess på inrikeslinjerna. För de linjer som fortsätter utomlands har det varit utländska aktörer.
Kategori oviktigt vetande och en tråkig utveckling, jag och många med mej föredrar definitivt fri konkurrens framför monopol, beklagar sorgen. Riktigt tråkigt inte minst för alla resenärer som knappast lär mötas av låga priser och en hitintills knappt hyfsad servicenivå längre när de vuxit och slagit ut mycket av konkurrensen.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 13:17:24 PM
Är det inte just tack vare fri konkurrens som nya aktörer kan etablera sig på nya marknader, och därefter konkurrera ut sina motståndare?
Hur ska man kunna ha fri konkurrens, men samtidigt bevara flera olika fristående företag i samma bransch, och t.ex hindra uppköp?

(Öppna frågor, ej riktade till någon specifik. Alla får svara.)
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 augusti 2018, 14:17:12 PM
Då väljer jag att ge svaren till frågeställaren om/när han ger sig tillkänna. Om du nu anser det om mina inlägg så är det helt frivilligt att läsa dom!!
Vidare så kan jag berätta för dej att det är hela konceptet med att köpa upp konkurrenter och skaffa sej ett monopol som jag är totalt emot, föredrar helt klart fri konkurrens.

Fast den fria konkurrensen gör ju också att det är helt fullt möjligt att just köpa upp bolag...
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 14:31:54 PM
Fast den fria konkurrensen gör ju också att det är helt fullt möjligt att just köpa upp bolag...
Absolut och att sälja, en tråkig utveckling när alla små och hyfsat stora aktörer försvinner.
Storskalig drift med liten konkurrens gynnar knappt någon annan än utövaren i synnerhet inte kunden.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 augusti 2018, 14:51:49 PM
Absolut och att sälja, en tråkig utveckling när alla små och hyfsat stora aktörer försvinner.
Storskalig drift med liten konkurrens gynnar knappt någon annan än utövaren i synnerhet inte kunden.

Så är det ju, men alla bolag är ju ute efter att göra vinst, så länge det inte är ett statligt eller kommunalt bolag så skiter de rent ut sagt i kunden så länge de kan tjäna pengar på det
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 15:16:24 PM
Så är det ju, men alla bolag är ju ute efter att göra vinst, så länge det inte är ett statligt eller kommunalt bolag så skiter de rent ut sagt i kunden så länge de kan tjäna pengar på det
Så det här är ju definitivt inget att höja till skyarna att ett företag mer eller mindre håller på att ta över hela världen med bussresor, hög tid att öppna ögonen.
När det finns flera aktörer på marknaden så är man mån om kunderna och skiter verkligen inte i dom, en tvivelaktig sysselsättning som mindre nogräknade oseriösa kanske ägnar sej åt när det inte finns några alternativ för kunden.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 15:50:27 PM
Kategori oviktigt vetande och en tråkig utveckling, jag och många med mej föredrar definitivt fri konkurrens framför monopol, beklagar sorgen. Riktigt tråkigt inte minst för alla resenärer som knappast lär mötas av låga priser och en hitintills knappt hyfsad servicenivå längre när de vuxit och slagit ut mycket av konkurrensen.

Det perspektiv som jag saknar i diskussionen är att Swebus ju har varit ett sorgebarn med förluster under många år som Nobinakoncernen trots detta valt att hålla flytande. Men någonstans måste man ju våga avveckla det som inte finns lönsamhet i också för att fokusera på de delar som fungerar. Det är ju liksom ingen välgörenhet som bedrivs. Hade Swebus varit ett fristående bolag, hade de varit uppköpta eller avvecklade för länge sedan, vill jag påstå. Att Nobina var intresserade av att bli av med en icke vinstbärande verksamhet är inget konstigt överhuvudtaget, särskilt då sista året var ett katastrofår med förluster på över 36 miljoner på en omsättning på 233 miljoner.. 

Utvecklingen i sig är inget nytt. I relativ närtid har vi ju till exempel sett när Säfflebussen köptes upp av Nettbuss och likaså Bus4You.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Knut skrivet 30 augusti 2018, 16:03:09 PM
Så det här är ju definitivt inget att höja till skyarna att ett företag mer eller mindre håller på att ta över hela världen med bussresor, hög tid att öppna ögonen.
När det finns flera aktörer på marknaden så är man mån om kunderna och skiter verkligen inte i dom, en tvivelaktig sysselsättning som mindre nogräknade oseriösa kanske ägnar sej åt när det inte finns några alternativ för kunden.
så länge dom resande bara vill ha lägst pris så blir det så. dom resar med Ryanair den ene dagen och skitsnackar Ryanair den andra dagen om dom beteende mot kundar och anstälde
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Knut skrivet 30 augusti 2018, 16:06:32 PM
Det perspektiv som jag saknar i diskussionen är att Swebus ju har varit ett sorgebarn med förluster under många år som Nobinakoncernen trots detta valt att hålla flytande. Men någonstans måste man ju våga avveckla det som inte finns lönsamhet i också för att fokusera på de delar som fungerar. Det är ju liksom ingen välgörenhet som bedrivs. Hade Swebus varit ett fristående bolag, hade de varit uppköpta eller avvecklade för länge sedan, vill jag påstå. Att Nobina var intresserade av att bli av med en icke vinstbärande verksamhet är inget konstigt överhuvudtaget, särskilt då sista året var ett katastrofår med förluster på över 36 miljoner på en omsättning på 233 miljoner.. 

Utvecklingen i sig är inget nytt. I relativ närtid har vi ju till exempel sett när Säfflebussen köptes upp av Nettbuss och likaså Bus4You.
varför kunne dom inte tjäna pengar, vad blev fel för Swebus
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 16:17:15 PM
varför kunne dom inte tjäna pengar, vad blev fel för Swebus

På 00-talet tjänade de fortfarande pengar i alla fall, vad jag hört. Så tydligen svängde det mot förlust under 10-talet.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: homer skrivet 30 augusti 2018, 17:28:36 PM
Absolut och att sälja, en tråkig utveckling när alla små och hyfsat stora aktörer försvinner.
Storskalig drift med liten konkurrens gynnar knappt någon annan än utövaren i synnerhet inte kunden.

Fast med flixbus affärssystem finns de ju goda möjligheter för massor av små bussbolag att bli underentreprenörer  då själva flixbus endast är en form av researrangör likt SL, Västtrafik eller taxi stockholm...
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 20:24:19 PM
Det perspektiv som jag saknar i diskussionen är att Swebus ju har varit ett sorgebarn med förluster under många år som Nobinakoncernen trots detta valt att hålla flytande. Men någonstans måste man ju våga avveckla det som inte finns lönsamhet i också för att fokusera på de delar som fungerar. Det är ju liksom ingen välgörenhet som bedrivs. Hade Swebus varit ett fristående bolag, hade de varit uppköpta eller avvecklade för länge sedan, vill jag påstå. Att Nobina var intresserade av att bli av med en icke vinstbärande verksamhet är inget konstigt överhuvudtaget, särskilt då sista året var ett katastrofår med förluster på över 36 miljoner på en omsättning på 233 miljoner.. 

Utvecklingen i sig är inget nytt. I relativ närtid har vi ju till exempel sett när Säfflebussen köptes upp av Nettbuss och likaså Bus4You.
Tråkig utveckling med Swebus hade varit bättre att låta SJ Buss vara, ett välrenommerat företag som fanns i 79 år och därefter ombildades till Swebus som alltså fick kasta in handduken efter 28 år.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 20:32:53 PM
Fast med flixbus affärssystem finns de ju goda möjligheter för massor av små bussbolag att bli underentreprenörer  då själva flixbus endast är en form av researrangör likt SL, Västtrafik eller taxi stockholm...
Kan så vara om man anser att det är bättre att styras av ett enormt internationellt företag istället för att driva egen verksamhet.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Walter skrivet 30 augusti 2018, 21:15:20 PM
Tråkig utveckling med Swebus hade varit bättre att låta SJ Buss vara, ett välrenommerat företag som fanns i 79 år och därefter ombildades till Swebus som alltså fick kasta in handduken efter 28 år.
Vad säger att SJ buss hade klarat konkurrensen bättre?
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 22:00:59 PM
Vad säger att SJ buss hade klarat konkurrensen bättre?
Mycket talar väl för det, ett företag som fungerade bra i 79 år och säkert hade fortsatt att göra det om inte ombildningen till Swebus hade genomförts.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 22:04:01 PM
Vad säger att SJ buss hade klarat konkurrensen bättre?

Som statligt bolag (eller affärsverk) hade man ju bara kunnat täcka upp SJ-förluster med skattemedel. Men då är man så långt borta man bara kan från den "fria konkurrensen" som efterfrågades längre tillbaka i tråden. Då hade vi haft ett statligt monopol som använt skattemedel till att konkurrera ut alla privata företagare.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 22:09:32 PM
Kan så vara om man anser att det är bättre att styras av ett enormt internationellt företag istället för att driva egen verksamhet.

Speciellt mycket "egen verksamhet" har det väl aldrig varit för de lite mindre företagarna på expressbusslinjer. Bara några få som Silverlinjen och MasExpressen har lyckats någorlunda. I de flesta andra fall fick de mindre företagen på sin höjd köra under Swebus mot slutet, eller som nu senast köra under FlixBus.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 22:31:22 PM
Som statligt bolag (eller affärsverk) hade man ju bara kunnat täcka upp SJ-förluster med skattemedel. Men då är man så långt borta man bara kan från den "fria konkurrensen" som efterfrågades längre tillbaka i tråden. Då hade vi haft ett statligt monopol som använt skattemedel till att konkurrera ut alla privata företagare.
Men så gick det aldrig till, det fanns en bra blandning utav många både privata och statliga företag samt kommuner som bedrev busstrafik, apropå monopol så är det väl på väg dit nu fast privat.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 22:35:52 PM
Speciellt mycket "egen verksamhet" har det väl aldrig varit för de lite mindre företagarna på expressbusslinjer. Bara några få som Silverlinjen och MasExpressen har lyckats någorlunda. I de flesta andra fall fick de mindre företagen på sin höjd köra under Swebus mot slutet, eller som nu senast köra under FlixBus.
Ett eget företag hur som.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Cyklisten skrivet 31 augusti 2018, 01:27:09 AM
Har åkt Flixbuss några gånger hittills och det har inte fungerat helt hundra. Första gången var det Bergkvara som körde, chauffören fick inte igång bussen i Rödby, de blev en bra försening. Tillbaka inga konstigheter. För ett år sen skulle jag åter till Hamburg, blev nekad inträde, när jag väl försökte tvinga mig in blev jag utslängd/puttad ner från bussens trappa, en nyinköpt telefon gick sönder. I våras åkte jag till Oslo, hoppades på ett svenskt bolag, men det blev Umbrella. De kunde inte kommunicera med den norksa tullen på något vettigt sätt, vi blev stående på gränsen i tre timmar. På tillbakavägen kunde de inte tanka av någon anledning, vi snurrade runt på Hisingen, det blev något bråk på Circle K men till sist fick de in lite diesel, en försening igen. Hållplatsutropen lät ungefär "passenchör? Hottebur!" Men det var nog det minsta problemet. När jag t.ex. gick ner och frågade om tiden för ankomst till Oslo så blev beskedet "2 Euro".  Det sägs att bra, billigt och snabbt kan inte fås samtidigt, här är det nog "bra" som faller bort. Snabbt kan variera. Biligt? Ja, än så länge.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 05:55:25 AM
Men så gick det aldrig till, det fanns en bra blandning utav många både privata och statliga företag samt kommuner som bedrev busstrafik, apropå monopol så är det väl på väg dit nu fast privat.

Nja... Så idylliskt var det inte riktigt på många håll. De statliga bolagen konkurrerade ut väldigt många småföretagare, och tog över deras linjer själva. Men när man idag minns tillbaka är det antagligen lätt att bara minnas det positiva.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: BSB101 skrivet 31 augusti 2018, 06:43:47 AM
Mycket talar väl för det, ett företag som fungerade bra i 79 år och säkert hade fortsatt att göra det om inte ombildningen till Swebus hade genomförts.
Att ett företag klarat sig under många år säger inte så mycket om framtiden. Marknaden ändras, konkurrenter kommer och går. Hur gick SJ buss förresten rent ekonomiskt? Fick man koncernbidrag?
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2018, 07:53:12 AM
Att ett företag klarat sig under många år säger inte så mycket om framtiden. Marknaden ändras, konkurrenter kommer och går. Hur gick SJ buss förresten rent ekonomiskt? Fick man koncernbidrag?

SJ Bussdivision hade på 1980-talet (innan den gick upp i GDG och därmed bytte namn till Swebus) ingen egen redovisning utan ingick i SJ Persontrafikavdelnings ekonomi. Således vet man inte om SJ Buss sett som helhet gick med vinst. Därmed vet man inte heller om expressbuss- och veckoslutstrafiken med buss var lönsam.

När Swebus bildades utgjorde det egen resultatenhet och gick inte så där lysande. Inte heller skotska Stagecoach gjorde någon lysande affär från 1995, då de köpte Swebus.

Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 10:50:26 AM
Ett eget företag hur som.

Jag förstår inte vad du menar med den kommentaren.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 11:09:35 AM
Har åkt Flixbuss några gånger hittills och det har inte fungerat helt hundra. Första gången var det Bergkvara som körde, chauffören fick inte igång bussen i Rödby, de blev en bra försening. Tillbaka inga konstigheter. För ett år sen skulle jag åter till Hamburg, blev nekad inträde, när jag väl försökte tvinga mig in blev jag utslängd/puttad ner från bussens trappa, en nyinköpt telefon gick sönder. I våras åkte jag till Oslo, hoppades på ett svenskt bolag, men det blev Umbrella. De kunde inte kommunicera med den norksa tullen på något vettigt sätt, vi blev stående på gränsen i tre timmar. På tillbakavägen kunde de inte tanka av någon anledning, vi snurrade runt på Hisingen, det blev något bråk på Circle K men till sist fick de in lite diesel, en försening igen. Hållplatsutropen lät ungefär "passenchör? Hottebur!" Men det var nog det minsta problemet. När jag t.ex. gick ner och frågade om tiden för ankomst till Oslo så blev beskedet "2 Euro".  Det sägs att bra, billigt och snabbt kan inte fås samtidigt, här är det nog "bra" som faller bort. Snabbt kan variera. Biligt? Ja, än så länge.
Jag är inte alls förvånad! Detta är bara upplevelser från en resenär under en begränsad tid. Tänk globalt och inse konsekvenserna när ett lågprisbolag bedriver trafik i andra länder utan något som helst kunnande i att varken kunna uttrycka sig i tal och skrift eller förstå det språk som nyttjas i det land de kör i. Man ska väl inte som resenär behöva hoppas på att det är svensk eller norsk personal på en buss som kör mellan Sverige och Norge, det är ju en självklarhet eller åtminstone var en självklarhet men utvecklingen går ju framåt som någon uttryckte det, är faktum att möjligheterna till att kommunicera med varandra under rådande förhållanden starkt begränsas också ett tecken på att utvecklingen går framåt, eller att det fungerar "bra" med att gestikulera och/eller rita/skriva på papper istället för att prata?
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 11:22:07 AM
Nja... Så idylliskt var det inte riktigt på många håll. De statliga bolagen konkurrerade ut väldigt många småföretagare, och tog över deras linjer själva. Men när man idag minns tillbaka är det antagligen lätt att bara minnas det positiva.
Det var inte enbart statliga företag som konkurrerade ut privata och det pågick ingen ständig strid, det fanns linjerättigheter också.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 11:32:33 AM
Jag förstår inte vad du menar med den kommentaren.
Friheten att driva ett eget företag istället för att bli styrd uppifrån.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:00:38 PM
Tråkig utveckling med Swebus hade varit bättre att låta SJ Buss vara, ett välrenommerat företag som fanns i 79 år och därefter ombildades till Swebus som alltså fick kasta in handduken efter 28 år.

I praktiken så var Swebus utsålt redan efter knappt 5 år, först till Britter och sedan till Norrmän.

Sedan många år så drev man flera linjer på liknande sätt som Flixbus gör idag, man sålde biljetter och lät andra utföra trafiken, om Swebus hade försökt klara sig vidare så hade man knappast utfört någon trafik i egen regi inom ett par år.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:04:17 PM
Så är det ju, men alla bolag är ju ute efter att göra vinst, så länge det inte är ett statligt eller kommunalt bolag så skiter de rent ut sagt i kunden så länge de kan tjäna pengar på det

De statliga och kommunala/landstingsägda bolag jag har jobbat åt har varit de som haft minst kundfokus, ett "privat" bolag som jobbar i konkurrens måste i betydligt högre grad vara kundorienterade, om jag och mina chaufförer inte tar hand om kunderna och upprätthåller deras förtroende har vi snart inga jobb.

Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:08:00 PM
I praktiken så var Swebus utsålt redan efter knappt 5 år, först till Britter och sedan till Norrmän.

Sedan många år så drev man flera linjer på liknande sätt som Flixbus gör idag, man sålde biljetter och lät andra utföra trafiken, om Swebus hade försökt klara sig vidare så hade man knappast utfört någon trafik i egen regi inom ett par år.
Ännu värre alltså, man skulle låtit SJ Buss vara och aldrig ombildat till Swebus.
Inte internationellt väl.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:11:15 PM
Det var inte enbart statliga företag som konkurrerade ut privata och det pågick ingen ständig strid, det fanns linjerättigheter också.

Nu ska vi nog hålla oss till tiden efter länshuvudmannareformen, på många håll så slogs privata åkare ut av företag drivna med skattemedel men i många fall så slogs kommunala bolag ut av statsägda och tvärtom, i flera fall genom rejäla underbud med exempel.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 19:11:31 PM
Dock kan man ju undra om varumärket Swebus kan komma att säljas ut i framtiden? Om sisådär fem år eller mer. FlixBus lär ju knappast ha nån långsiktig nytta av det varumärket, eller något slags dotterbolag.
Å andra sidan har ingen köpt och återanvänt varumärket Linjebuss ännu. Men kul är det att varumärket Interbus lever vidare.

Som jämförelse i USA har varumärket Pan Am använts på två små flygbolag samt några tågtransporter från 1990-talet och framåt.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:19:50 PM
Nu ska vi nog hålla oss till tiden efter länshuvudmannareformen, på många håll så slogs privata åkare ut av företag drivna med skattemedel men i många fall så slogs kommunala bolag ut av statsägda och tvärtom, i flera fall genom rejäla underbud med exempel.
Utvecklingen har alltså inte gått till det bättre och kommunala bolag som driver busstrafik finns väl överhuvudtaget inte längre.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:22:14 PM
Dock kan man ju undra om varumärket Swebus kan komma att säljas ut i framtiden? Om sisådär fem år eller mer. FlixBus lär ju knappast ha nån långsiktig nytta av det varumärket, eller något slags dotterbolag.
Å andra sidan har ingen köpt och återanvänt varumärket Linjebuss ännu. Men kul är det att varumärket Interbus lever vidare.

Som jämförelse i USA har varumärket Pan Am använts på två små flygbolag samt några tågtransporter från 1990-talet och framåt.
Vore ju betydligt mer intressant om varumärket SJ Buss fick leva vidare.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:24:48 PM
Friheten att driva ett eget företag istället för att bli styrd uppifrån.

De senaste åren har ytterst få mindre bussåkare haft någon egen långlinjetrafik, Swebus och Nettbuss var de stora aktörerna innan Flixbus.
Nilsbuss har avvecklat sin del i Svenska buss (till Nettbuss) så där blir det nu bara Bergkvarabuss kvar med sin Malmölinje, av mindre bussåkare finns Silverlinjen Stockholm-Öland, Mohlins Härjedalingen (som nu delvis ansluter sig till Flixbus) Tapanis linje till Haparanda och Y-buss linjer.
Dessutom några åkare b.la Blåklintbuss som kör i kombination med färjeanslutningar.

Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2018, 19:26:43 PM
Vore ju betydligt mer intressant om varumärket SJ Buss fick leva vidare.

Det är knappast ett problem att registrera detta idag, frågan är varför man skulle göra det.

SJ har ju inte direkt ett jättegott rykte i dagsläget så att förknippas med tåg vill nog ingen.
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:30:23 PM
De senaste åren har ytterst få mindre bussåkare haft någon egen långlinjetrafik, Swebus och Nettbuss var de stora aktörerna innan Flixbus.
Nilsbuss har avvecklat sin del i Svenska buss (till Nettbuss) så där blir det nu bara Bergkvarabuss kvar med sin Malmölinje, av mindre bussåkare finns Silverlinjen Stockholm-Öland, Mohlins Härjedalingen (som nu delvis ansluter sig till Flixbus) Tapanis linje till Haparanda och Y-buss linjer.
Dessutom några åkare b.la Blåklintbuss som kör i kombination med färjeanslutningar.
Det finns i.a.f. några utövare kvar som inte har sålt sin själ till internationella jättar, all heder åt dom.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:31:38 PM
Det är knappast ett problem att registrera detta idag, frågan är varför man skulle göra det.

SJ har ju inte direkt ett jättegott rykte i dagsläget så att förknippas med tåg vill nog ingen.
SJ buss har ju ett betydligt bättre rykte än Swebus
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 19:43:13 PM
om jag och mina chaufförer inte tar hand om kunderna och upprätthåller deras förtroende har vi snart inga jobb.
Något som fler företagare borde tänka på
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 20:06:54 PM
Vore ju betydligt mer intressant om varumärket SJ Buss fick leva vidare.

Nja, rent varumärkesmässigt gillar jag nog ordet Swebus bättre. Kort, koncist och tydligt. Det lär vara de äldre svenska orden Swerige och Omnibus som satts ihop, men fungerar precis lika bra för engelsktalande att tro att det är Sweden och Bus.

SJ buss har ju ett betydligt bättre rykte än Swebus

Här skulle jag nog dock påstå att majoriteten av dagens befolkning, och nästan alla som är under 40 år, inte har någon aning om vad SJ Buss, Wasatrafik och Postens diligenstrafik var för några bolag. Kan ett idag näst intill okänt gammalt varumärke ens ha ett rykte?
Titel: SV: SV: Västerås bussterminal 27/8 2018
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 20:22:19 PM
Det finns i.a.f. några utövare kvar som inte har sålt sin själ till internationella jättar, all heder åt dom.

Heder betalar inga räkningar. Det krävs inkomst i rena pengar för detta. Om förlusterna börjar hopa sig och valet står mellan att lägga ner hela den egna verksamheten, eller fortsätta under Swebus, Nettbuss eller numera FlixBus... då väljer nog de flesta att "sälja sig" för att fortsätta få sin inkomst.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 20:35:04 PM
Här skulle jag nog dock påstå att majoriteten av dagens befolkning, och nästan alla som är under 40 år, inte har någon aning om vad SJ Buss, Wasatrafik och Postens diligenstrafik var för några bolag. Kan ett idag näst intill okänt gammalt varumärke ens ha ett rykte?
Så blir det när man intresserar sig mer för den hemska utvecklingen än den intressanta historien, personer under 40 år är inte en majoritet utav befolkningen.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 20:37:08 PM
Nja, rent varumärkesmässigt gillar jag nog ordet Swebus bättre. Kort, koncist och tydligt. Det lär vara de äldre svenska orden Swerige och Omnibus som satts ihop, men fungerar precis lika bra för engelsktalande att tro att det är Sweden och Bus.
Tänkte nu inte på respektive namn/ord utan på respektive företags bakgrund.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 21:34:52 PM
Så blir det när man intresserar sig mer för den hemska utvecklingen än den intressanta historien, personer under 40 år är inte en majoritet utav befolkningen.

Jag skrev aldrig att personer under 40 år är en majoritet utav befolkningen. Läs igen.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2018, 21:37:16 PM
Här skulle jag nog dock påstå att majoriteten av dagens befolkning, och nästan alla som är under 40 år, inte har någon aning om vad SJ Buss, Wasatrafik och Postens diligenstrafik var för några bolag. Kan ett idag näst intill okänt gammalt varumärke ens ha ett rykte?

Några företag som hetat SJ Buss eller Postens diligenstrafik har aldrig funnits och inte heller förekommit som varumärken. Busstrafiken har bedrivits inom ramen för de båda båda affärsverken Statens Järnvägar och Postverket.

Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2018, 21:41:10 PM
Nja, rent varumärkesmässigt gillar jag nog ordet Swebus bättre. Kort, koncist och tydligt. Det lär vara de äldre svenska orden Swerige och Omnibus som satts ihop, men fungerar precis lika bra för engelsktalande att tro att det är Sweden och Bus.

Namnet Swebus "uppfanns" av Yvonne Wild på Surahammars Trafik AB. När detta såldes till GDG följde det med dit. Användes som varumärke på långfärdsbussar och återupplivades i större sammanhang i samband med att GDG och SJ:s bussverksamhet slogs samman. GDG var då sedan länge statsägt men inte SJ-ägt. GDG och SJ fungerade inte särskilt bra tillsammans.

Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 21:49:21 PM
Några företag som hetat SJ Buss eller Postens diligenstrafik har aldrig funnits och inte heller förekommit som varumärken. Busstrafiken har bedrivits inom ramen för de båda båda affärsverken Statens Järnvägar och Postverket.

Men varumärken menade jag främst marknadsföringsnamn. Man skrev ju ändå SJ Buss och Postens diligenstrafik på bussar, tidtabeller och allt annat som resenärerna såg. Och något slags varumärkesskydd borde de väl ha haft registrerade?
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 22:04:40 PM
Jag skrev aldrig att personer under 40 år är en majoritet utav befolkningen. Läs igen.
Nej det gjorde du inte, ursäkta om jag uttryckte mig oklart, du skrev att du trodde att majoriteten av dagens befolkning samt nästan alla som är under 40 år inte har en aning om vad SJ Buss m.fl. var för bolag, med mitt svar menade jag att när en majoritet av befolkningen har en ålder överstigande 40 år så kan det knappast handla om ett näst intill okänt gammalt varumärke.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: mittlinje skrivet 01 september 2018, 10:52:31 AM
Men nu pratar du ju om den yngre delen av befolkningen.

Vilka är framtiden? De unga eller gamla? Om du vill lyckas i samhället måste du se framåt, så har det alltid varit i ett normalt samhälle där demokrati får råda. Tror inte att "vi" äldre mår bättre av att namnet SJ-buss lever vidare. Det är stendött och tillhör det förgångna. Och skall vi tillbaka till den tiden så måste vi ta alla mobiltelefoner från dagen unga och ge dem en pinne, skicka ut dem skogen och säga - sysselsätt dig nu med en lek.

Senast i går på pendeltåget hade ett äldre par och jag en dialog om samhällets utveckling. Vi var överens om att det vi reagerar på idag, t ex gällande musik, reagerade våra förädrar på när vi var unga och generationen innan på våra föräldrar. Med det menar jag, vi kan inte stoppa utvecklingen och därför måste vi se framåt även gällande bussnäringen. Vi kan inte isolera oss från detta och/eller från den internationella spelplanen. Stoppar vi Flixbus idag kommer det att stå någon annan och knacka på dörren om ett decenium samtidigt som vi tappat en hel del, vi blockerar framtiden för våra unga.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 01 september 2018, 10:59:57 AM
Man kan diskutera flera olika saker i en tråd, och behöver därför inte "gå tillbaka" till något.

Självklart så kan man det, en uppfattning som tydligen inte delas utav alla.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Ersa skrivet 01 september 2018, 11:02:02 AM
Så blir det när man intresserar sig mer för den hemska utvecklingen än den intressanta historien

Det var ändå en tydlig sammanfattning. Men alla är vi olika. Vissa blickar hellre tillbaka mot historien, andra lever bara i nuet, medan andra mestadels bara ser framåt i tiden. Alla tre slags personligheter finns även i detta forum.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 01 september 2018, 11:43:09 AM
Det var ändå en tydlig sammanfattning. Men alla är vi olika. Vissa blickar hellre tillbaka mot historien, andra lever bara i nuet, medan andra mestadels bara ser framåt i tiden. Alla tre slags personligheter finns även i detta forum.
Det var en sammanfattning som inte riktigt överensstämmer med faktiska förhållanden. Det finns en blandning av hur folk riktar sina blickar på många olika sätt och därmed finns det tack och lov betydligt fler än bara tre slags personligheter men majoriteten utav oss alla är över 40 år och oavsett bussintresse så tror jag att de allra flesta av oss som var med åtminstone på 80-talets mitt och tidigare känner till SJ Buss.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: zjbus skrivet 01 september 2018, 14:42:39 PM
Vilka är framtiden? De unga eller gamla? Om du vill lyckas i samhället måste du se framåt, så har det alltid varit i ett normalt samhälle där demokrati får råda. Tror inte att "vi" äldre mår bättre av att namnet SJ-buss lever vidare. Det är stendött och tillhör det förgångna. Och skall vi tillbaka till den tiden så måste vi ta alla mobiltelefoner från dagen unga och ge dem en pinne, skicka ut dem skogen och säga - sysselsätt dig nu med en lek.

Senast i går på pendeltåget hade ett äldre par och jag en dialog om samhällets utveckling. Vi var överens om att det vi reagerar på idag, t ex gällande musik, reagerade våra förädrar på när vi var unga och generationen innan på våra föräldrar. Med det menar jag, vi kan inte stoppa utvecklingen och därför måste vi se framåt även gällande bussnäringen. Vi kan inte isolera oss från detta och/eller från den internationella spelplanen. Stoppar vi Flixbus idag kommer det att stå någon annan och knacka på dörren om ett decenium samtidigt som vi tappat en hel del, vi blockerar framtiden för våra unga.
De unga eller gamla säger du, du kan inte tänka dej alla oavsett ålder? Det kan jag och säkerligen de flesta. Sen varierar ju förstås intressena oerhört men du menar alltså att alla som tycker att mycket var bättre förr och uppskattar dåtidens kvalitet framför dagens köp-slit och släng mentalitet och saknar det lugnare tempot utan hög stress lyckas inte i samhället i ett normalt demokratiskt land? Det finns sannolikt ingen generell uppfattning om att må bättre av att namnet SJ Buss skulle leva vidare, det är i allra högsta grad individuellt men låt var och en ha sin uppfattning om ifall det är stendött och tillhör det förgångna eller inte. Det går utmärkt att kombinera gammalt och nytt det innebär inte att stoppa utvecklingen. Slutligen så tillhör inte framtiden enbart våra unga.
Titel: SV: Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus
Skrivet av: Nico skrivet 01 september 2018, 17:54:06 PM
Den här tråden har nått vägs ände och tillför inget mer. Jag låser den därför nu.