Skulle fråga vad GKJ917 och TTJ049 användes till och deras inv nr. Eller kanske saknas inv nr. Just nr kommer jag inte ihåg detta.Sören S
Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2008, 21:46:40 PM
Skulle fråga vad GKJ917 och TTJ049 användes till och deras inv nr. Eller kanske saknas inv nr. Just nr kommer jag inte ihåg detta.Sören S
GKJ917=8106 (fd Helsingborgs Trafikverk 158)
TTJ049=
Veolia 4966, Bör ha rullat i Stockholm, kanske gick över till Busslink?
TTJ 049 fd Connex 699061-2829,men ägarbyte 071227 till Swebus Sverige AB (HK).
Vad användes GKJ917 till (om den nu användes,den kanske är veteranfordon eller kanske kommit "bort").
Citat från: Walter skrivet 03 mars 2008, 21:53:11 PM
GKJ917=8106 (fd Helsingborgs Trafikverk 158)
Är du verkligen säker på det? 8106 = DLO791.
158 togs bara över "på pappret", men frågan är vilket invnr den fick?
Likaså fd. 138 som var skrotad vid övertagandet. Vilket invnr fick den?
Kanske Lars Ö kan bistå med ett klarläggande?
Vill minnas att samtliga bussar som direkt övertogs av Helsingborgs Buss AB fick en 8 framför "Trafikverkets" 3-siffriga nummer.
//Eomer
Citat från: eomer skrivet 03 mars 2008, 22:16:26 PM
Vill minnas att samtliga bussar som direkt övertogs av Helsingborgs Buss AB fick en 8 framför "Trafikverkets" 3-siffriga nummer.
//Eomer
Plockade fram min Rigstam och kunde efter att konsulterat hans "I fäders spår" konstatera att du minns helt rätt. Swebus tog över en del bussar dock som aldrig fick Swebus-nummer eftersom de såldes ganska snart efter övertagandet.
Helsingborg 058 > 158 hade regnr GKJ 917. Den fick sedan nummer 0023 hos Swebus och jag antar att det är det nummer som den fick som museibuss där. Bussen står fortfarande på Swebus i Solna men är avställd sedan 1984 (!).
138 DOJ 631 såldes redan 1983 till Brandkåren enligt Rigstam.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2008, 22:50:01 PM
Plockade fram min Rigstam och kunde efter att konsulterat hans "I fäders spår" konstatera att du minns helt rätt. Swebus tog över en del bussar dock som aldrig fick Swebus-nummer eftersom de såldes ganska snart efter övertagandet.
Helsingborg 058 > 158 hade regnr GKJ 917. Den fick sedan nummer 0023 hos Swebus och jag antar att det är det nummer som den fick som museibuss där. Bussen står fortfarande på Swebus i Solna men är avställd sedan 1984 (!).
138 DOJ 631 såldes redan 1983 till Brandkåren enligt Rigstam.
Det var det jag misstänkte, att 158 fick ett "00-nummer".
Uppgiften om 138 är fel, den fanns kvar hos HLT till 1989. Det finns fler faktafel i sammanställningen i bilagan i "Fäders Spår".
Du litar för mycket på Rigstam Staffan ;)
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 03 mars 2008, 22:58:22 PM
Du litar för mycket på Rigstam Staffan ;)
Här rasar en efter en av de gamla idolerna. ;)
Nåja, man har väl vid det här laget lärt sig att källorna kan ha fel och därför påstår jag inte något säkert utan skriver "enligt Rigstam" t ex. Fast Rigstams bok är i alla fall en stor kunskapskälla att ösa ur. Det mesta är i alla fall rätt.
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 03 mars 2008, 22:01:03 PM
Är du verkligen säker på det? 8106 = DLO791.
158 togs bara över "på pappret", men frågan är vilket invnr den fick?
Likaså fd. 138 som var skrotad vid övertagandet. Vilket invnr fick den?
Kanske Lars Ö kan bistå med ett klarläggande?
Mitt misstag, dina uppgifter stämmer givetvis när jag kollar i listan.. Kollade igår på SBH och satte en 8 framför. Skulle jag inte gjort i detta fallet.
Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2008, 21:58:38 PM
TTJ 049 fd Connex 699061-2829,men ägarbyte 071227 till Swebus Sverige AB (HK).
Vad användes GKJ917 till (om den nu användes,den kanske är veteranfordon eller kanske kommit "bort").
Någon som vet vad TTJ049 heter hos Swebus? verkar ju vara mer än lån då man står som ägare?
Kan säga att det delvis var tillfälligheter att jag hittade ovan uppgifter. Dvs jag kommer ihåg att en äldre var avsedd för musieibuss. Vad som jar reagerade på var att den stod kvar på Swebus. Den borde nämligen tagits över av någon i Helsingborg. Detta om uppgifterna som bla Ödlund framfört tidigare att alla museibussar är sålda.
För bussintresserade kan det vara svårt att skilja på när bussar byter ägare resp endast brukar en buss. Ofta ser man det lätt. Oftast är det andra uppgifter också. Precis som vanligt kan det ibland bli fel och uppgifter kan vara svåra att tolka.
Vi får se om någon hittar bussen eller om den kanske blev skrotad redan 1984. Beror på om antalet fordon gicks igenom rent fysiskt. Men så illa är det väl inte.
Det verkar inte som om Swebus 0023 (158/TTJ 049) var med i försäljningen av Swebus museibussar för några år sedan. Jag trodde först att det var den som nu finns hos Helsingborgstrafikens Museiförening men det är systervagnen 161 GLJ 995 som de har.
Om man törs hänvisa till Rigstam igen såldes 158 TTJ 049 till Brandkåren 1990. Men det kanske är en uppgift som får tas med en nypa salt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 mars 2008, 16:41:48 PM
TTJ049 var det väl inte fråga om? 0023:2 var GKJ917 och i den inventarielista som gjordes upp efter Concordias övertagande från Stagecoach under 2001 står denna buss som skrotad 2000-09-17.
//Lars
Visst var det GKJ 917 det skulle ha stått.