Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stinsen skrivet 03 mars 2008, 14:52:06 PM

Titel: Köp SMS-biljett i god tid...
Skrivet av: Stinsen skrivet 03 mars 2008, 14:52:06 PM
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=729479,00.html

Intressant artikel. Om en SMS-biljett skall köpas innan man kliver om bord så borde det väl vara ok att kliva av och sedan kliva på igen? Då har man ju köpt biljetten innan man klev på sista gången så att säga. Verkar som om enstaka förare är mindre smidiga än den stora massan. Jag har vid ett par tillfällen varit med om att jag stått och väntat på att SMS:et skall dyka upp i luren och det har aldrig varit någon chaufför som klagat på att jag stått inne i bussen och väntat. Men, oftast kommer SMS:et på någon sekund så vanligtvis är det inget problem. Smidigthet och "kundfokus" verkar dock inte vara allas starka sida...
Titel: SV: Köp SMS-biljett i god tid...
Skrivet av: LinusA skrivet 03 mars 2008, 20:00:57 PM
Enligt beskrivningen i tidningen verkar det ju vara tråkigt det som hänt. Men i princip håller jag med chauffören, SMS-kod skall vara skickad och svaret skall ha kommit innan man går på bussen, i synnerhet om det är längs en linje, inte på en ändhållplats. Många är de som försöker fuska - de kommer springande till bussen och viftar lite med mobilen när de går förbi föraren, och säger att de skall skicka ett sms.

Låter man dem gå och sätta sig är det många som inte kommer tillbaka och visar biljetten, förmodligen är det många som aldrig ens skickar koden för att få en biljett, men det vet jag ju såklart inte. Även om de står framme hos mig som förare händer det att de aldrig får iväg nån betalning, och det tycker jag är fel. Därför står jag numera kvar på hållplatsen medan kunden betalar och säger till dem (så trevligt jag kan) att nästa gång skall de trixa med telefonen innan bussen kommer. Senast blev jag stående på Kungsholmstorg i ~5 minuter innan smset var skickat.*

Det kan låta hårt, men hag försöker hålla på principerna eftersom jag tycker det är fel att en del personer friåker på andras bekostnad, och det är upp till mig som förare att visera biljetterna.

Hur som helst, det var detta jag tänkte berätta:
Det har även hänt att jag bett en passagerare gå av, lösa biljetten, och sedan kliva på igen. Han stod bland de första i en lång kö som skulle på bussen, och hade han stått kvar där så hade han stoppat upp för resten som ville på bussen. Han grymtade uppgivet när jag sa åt honom att ställa sig längst bak igen, men insåg nog i efterhand att det gick väldigt smidigt när SMS-biljetten väl var framme när han klev på andra gången.


/Linus


* Lite "lustigt" i sammanganget var också att de bägge turerna innan mig blivit inställda pga vagnfel. (SL Linje 3 med 10- eller 15-minuterstrafik på kvällen.)
Titel: SV: Köp SMS-biljett i god tid...
Skrivet av: yngrot skrivet 03 mars 2008, 20:16:53 PM
Ja klart man ska ha det klart före bussen kommer men tyvärr är det ju vanligt att den som kommer på först ska leta efter sitt kort eller plånbok och då stoppar upp det hela till allmän irritaion.
Titel: SV: Köp SMS-biljett i god tid...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2008, 22:14:49 PM
Citat från: yngrot skrivet 03 mars 2008, 20:16:53 PM
Ja klart man ska ha det klart före bussen kommer men tyvärr är det ju vanligt att den som kommer på först ska leta efter sitt kort eller plånbok och då stoppar upp det hela till allmän irritaion.

För ett tag sedan åkte jag en buss när en glad tjej kom på och förklarade för chauffören att hon just som hon steg på bussen upptäckte att hon glömt sitt busskort hemma. Men hon knappade in ett SMS och det hela gick så fort att det inte tog längre tid än vad det skulle ha gjort om hon betalat en kontantbiljett med en 50-lapp.
Fast det är klart: visst skall SMS-et vara klart innan bussen kommer i normalfallet.
Titel: SV: Köp SMS-biljett i god tid...
Skrivet av: Zella skrivet 04 mars 2008, 01:13:50 AM
Sen fins det förare som inte alls bryr sig om att ens kolla på telefonen... och det förstör för övriga kollegor som vill ha en chyst disiplin för allas trivsell ombord.