Hej, jag tog en promenad i dag i det avckra vädret längs kvillebäcken i Göteborg och gick förbi bussgaraget där. Då stod alla de nyaste MAN-ledvagnarna inne. Jag bara tänkte, vad är det som avgör vilka bussar som ska ut i trafik vilka dagar! Är det något som bestäms långt iförväg vilken linje de ska trafikera på eller bestäms det samma dag men föraren får väl i iförväg veta vilken buss han/hon ska köra??
Jag vet ju att nyare bussar i regel får köras mer än de äldre och vissa kvalificerars äl mer som reserv-fordon och står mer än andra, men i Gbg verkar ju bussarna för det mesta månd-lörd vara ute i trafik, de slits ju snabbare här än i andra svenska städer!
Tror faktiskt det finns lika många varianter på svar som det finns bussgarage.
Detta variera alltså mycket, men en princip som gäller ofta torde vara att någon fordonsansvarig bestämmer en grundutsättning, som ska tillämpas beroende på dagalternativ.
Sedan finns operativ personal som fördelar vagnar per individ för specifikt uppdrag och dag. Detta då med hänsyn till om vagnarna är klara för trafik, eller om de ska servas eller repareras eller något annat......