Lite norska busskarosser får bli kvällens tema. Ingen av dessa tillverkas längre.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_c.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 22:16:46 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_a.JPG)
Är detta en Arna? Den känns ovanligt tysk för att vara norsk. Fronten ser faktiskt ut att vara identisk med en helbyggd Mercedes O303. Från sidan ser den däremot lite grövre ut, kanske lite mer norsk kunde man säga. Men hade jag sett den här i verkligheten hade jag nog inte kunnat tänka mig annat än att Mercedes hade byggt den själva i Tyskland. Men jag låter mig nog luras av fronten som är typisk Mercedes
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 01:57:08 AM
Är detta en Arna? Den känns ovanligt tysk för att vara norsk. Fronten ser faktiskt ut att vara identisk med en helbyggd Mercedes O303. Från sidan ser den däremot lite grövre ut, kanske lite mer norsk kunde man säga. Men hade jag sett den här i verkligheten hade jag nog inte kunnat tänka mig annat än att Mercedes hade byggt den själva i Tyskland. Men jag låter mig nog luras av fronten som är typisk Mercedes
Ja, det står Arna med stora bokstäver i fronten. Och Arna tillverkade mycket riktigt en modell av det här utseendet. Framför allt taket som lutar framåt i framänden är typiskt. Elaka röster sa att det berodde på att fabriken var lägre i den ände där framänden hamnade vid bygget. Fast i själva verket har det väl med luftmotstånd i högre farter att göra.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 01:57:08 AM
Är detta en Arna? Den känns ovanligt tysk för att vara norsk. Fronten ser faktiskt ut att vara identisk med en helbyggd Mercedes O303. Från sidan ser den däremot lite grövre ut, kanske lite mer norsk kunde man säga. Men hade jag sett den här i verkligheten hade jag nog inte kunnat tänka mig annat än att Mercedes hade byggt den själva i Tyskland. Men jag låter mig nog luras av fronten som är typisk Mercedes
Dette er en Arna Concord med orginal Mercedes O 303 front.
Her kan du se hvordan chassiene ser ut da de kom til frabriken: http://www.oveerik.net/Undersider/Andre_album/012_HORB%20AS/ARNA_index.htm
Trykk på bilde nr. 4 fra toppen
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2008, 08:32:36 AM
Ja, det står Arna med stora bokstäver i fronten. Och Arna tillverkade mycket riktigt en modell av det här utseendet. Framför allt taket som lutar framåt i framänden är typiskt. Elaka röster sa att det berodde på att fabriken var lägre i den ände där framänden hamnade vid bygget. Fast i själva verket har det väl med luftmotstånd i högre farter att göra.
Misstänker att lutningen är gjord för att anpassa den höga karossen efter Mercedes standardfront. Det är helt klart en standardfront för Mercedes O303. Just fronten gör att man tycker bussen känns mer tysk än norsk
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 21:57:43 PM
Misstänker att lutningen är gjord för att anpassa den höga karossen efter Mercedes standardfront. Det är helt klart en standardfront för Mercedes O303. Just fronten gör att man tycker bussen känns mer tysk än norsk
Så kan det ju också vara. Fast just detta med lutande tak i framänden förekom ju på fler modeller vid denna tid. Delta 400 t ex.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 21:57:43 PM
Misstänker att lutningen är gjord för att anpassa den höga karossen efter Mercedes standardfront. Det är helt klart en standardfront för Mercedes O303. Just fronten gör att man tycker bussen känns mer tysk än norsk
Lutningen er ej för at anpassas til den tyska orginal fronten, det är för at den ska se ut som flyget concord!
Citat från: m.e. skrivet 03 mars 2008, 22:45:04 PM
Lutningen er ej för at anpassas til den tyska orginal fronten, det är för at den ska se ut som flyget concord!
Då måste man nog säga att de inte lyckades vidare bra. :) Men det var väl fler norska bussbyggare som satsade på lutande tak i framänden. Jag vill minnas att Repstad också byggde sådana bussar. Eller förväxlar jag nu med lutande fönsterlinje, sådan som man kan se på den understa Repstad-bussen. Även Vest byggde med lutande fönsterlinje i framänden.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2008, 22:31:47 PM
Så kan det ju också vara. Fast just detta med lutande tak i framänden förekom ju på fler modeller vid denna tid. Delta 400 t ex.
Ja det var nog lite av ett mode på den tiden. Padane hade alltid ett lutande tak i framänden på detta sätt också. Det fanns Padane byggda på Mercedes O303 som visserligen inte hade så mycket Mercedes O303 i fronten som denna Arna men de hade ändå detaljer i fronten som "grillen" och strålkastarna som gjorde att helhetsintrycket av dessa Padane faktiskt påminde en del om denna Arna. Frontruta och hela karossformen var Padane men med drag ändå från Mercedes
Jag har ju sett en del bussar av ARNA:s tillverkning. Ofta besökte dessa Sverige. Vad som är intressant är att dessa,de flesta jag sett, hade kaross påbyggd på B9M. Dvs den variant av B10M som kom att kallas B9M i försäljningssammanhang. Motorerna hade lägre effekt och växellådan därmed den lättare ZF S6-65. Fjädersystemet vet jag exakt hur det var. Till Norge levererades ibland bladfjädring. B10M kunde fås i olika fjäderutföranden beroende på vad den skulle användas till. I Sverige luftfjädring bak och fram till bussar oftas. Lastbilar kunde eventuellt ha bladfjädring ev i komb med luftfjädring.
Arna kaross var alltså nästan identiskt lika antingen det rörde sig om Mercedes,Volvo eller Scan
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 22:16:46 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_a.JPG)
Citat från: S Svensson skrivet 04 mars 2008, 12:11:08 PM
Jag har ju sett en del bussar av ARNA:s tillverkning. Ofta besökte dessa Sverige. Vad som är intressant är att dessa,de flesta jag sett, hade kaross påbyggd på B9M. Dvs den variant av B10M som kom att kallas B9M i försäljningssammanhang. Motorerna hade lägre effekt och växellådan därmed den lättare ZF S6-65. Fjädersystemet vet jag exakt hur det var. Till Norge levererades ibland bladfjädring. B10M kunde fås i olika fjäderutföranden beroende på vad den skulle användas till. I Sverige luftfjädring bak och fram till bussar oftas. Lastbilar kunde eventuellt ha bladfjädring ev i komb med luftfjädring.
Arna kaross var alltså nästan identiskt lika antingen det rörde sig om Mercedes,Volvo eller Scan
Jag undrar om vi inte då har olika uppfattning om vad som är nästan identiskt. Titta på Staffans bild ovan. Jag kan tänka mig att en Arna från samma tid med Volvo eller Scania hade samma form på karossen. Men fronten kan inte ha sett ut sådär. Hela fronten är en Mercedes standardfront O303. Allting i fronten är Mercedes på den här bussen. Det tycker i alla fall jag har stor betydelse för bussens helhetsintryck. Även om en Volvo Arna är identisk bakifrån och från sidan så ger den inte samma helhetsintryck som denna Mercedes Arna gör. Om Staffan hade tagit en bild på den här bussen precis rakt framifrån så hade den sett ut som en vanlig helbyggd Mercedes O303 fast med förhöjt tak. Även snett ifrån sidan så är det väldigt mycket Mercedes över bussen och ser faktiskt till stor del ut som Mercedes O303 fast med lite speciellt tak och så ser den lite grövre ut på sidan. Men Mercedesutseendet tycker jag dominerar på bussen trots allt
Hittade en bild på en likadan kaross byggd på Volvo B10M.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/volvo_arna.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_a.JPG)
Det var överhuvudtaget vanligare på 1980-talet att norska bussbolag köpte Volvo B9M och motorsvagare Scania (BR86, K82, K92 etc) än vad det var bland svenska bussbolag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2008, 15:50:43 PM
Hittade en bild på en likadan kaross byggd på Volvo B10M.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/volvo_arna.JPG)
TUSEN TUSEN TAKK Staffan!!!!!!!!!!! :) :) ;D
Også med bilde ifra Stockholm, så jeg kan se hvordan holdeplassen så ut. Ca to mnd. senere kom det annen buss med reg. nr. AD 60693(159) inn på denne trafikken.
Nå ble jeg glad nå.
Denna buss har jeg kjørt mange mil med, fint å se den igjen. Obs. det var ikke toa i denna buss(158)!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2008, 15:50:43 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_a.JPG)
Det var stor skillnad! De ger helt olika intryck tycker i alla fall jag. Rent estetiskt tycker jag att den här Mercedesvarianten ser mycket bättre ut. Tycker den fronten är mycket mer klädsam på den här karossen. Mercedes tycker jag också har finare front
.
Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 19:26:19 PM
Håper dere satte pris på denne lille turen Norge Rundt!
Frank
Selvfølgelig! Tack, Frank!
Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 19:26:19 PM
Hadeland Bilselskap 62 SP58442 Mercedes Benz O-303 14R-UE WDB30031411034242 Arna 2616-1983 16/5
(http://i264.photobucket.com/albums/ii179/bussbiler/Arna/2616-SP58442ab.jpg)
NSB Stavangerrutene 79 SP67314 Mercedes Benz O-303 15R-UE WDB30031511039919 Arna 2746-1984 28/5
(http://i264.photobucket.com/albums/ii179/bussbiler/Arna/2746-SP67314boml.jpg)
Tack! Det här var mycket intressant att se! Jag är inte så van vid Arna. När jag nu fick ett så bra tillfälle att jämföra dessa olika Arna så tycker jag fortfarande att de som ser ut som Mercedes O303 i fronten ser finast ut. Tycker att Mercedesfronten klär Arnakarosssen bäst :D
.
Detta var fina bilder. Som Niclas ser köptes DB Mc 303 ofta med färdigmonterad front och sattes in i andra karosser.
Ca 1985-86 köpte Östfolds Bilruter van Hool med denna front. Kanske det finns foto på dessa också. En av dem var målad E6 expressen och några vinröda.
Det fanns senare också bussar med Daimler-B chassie utan att själva fronten vinns med på bussen. Alltså karosseriets egna front finns med även på DB chassie.
DB Mc 303 kan sägas känneteckna en del av den tyska fordonsproduktionen. En av de första kom till Sverige ca 1973-74 och några av de sista kom i början av 90 talet.Vissa bankgarantier och andra saker gjorde att man inte bytte konstruktion.
1994 såg jag en DB Mc 302 på en främmande kaross och denna verkade då tillverkad ganska sent. Så uppenbarligen fanns 302 ganska länge också även om de troligen byggdes långt från Bayern.
Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 20:51:23 PM
Her kommer litt flere norskbygde Mercedes Benz O-303 der original front fra Mercedes er brukt
Føreland
(http://i221.photobucket.com/albums/dd307/bus-coach-vans-trukcs2/Z%20Mercedes%20Benz%20302-303-350-404/31875-PN58165ass.jpg)
Tack för ett mycket intressant bildsvep! Vissa av dessa hade jag aldrig anat att de var norskbyggda karosser utan trott att det varit ovanliga varianter av helbyggda Mercedes O303. Kul att få se detta :D
.
Citat från: Skyliner skrivet 04 mars 2008, 22:36:18 PM
OK, her kommer et knippe til med O-303 busser i alle slags fasonger med forskjellige karosserier hjemmehørende i Norge;
DeltaPlan 200
(http://i221.photobucket.com/albums/dd307/bus-coach-vans-trukcs2/Z%20Mercedes%20Benz%20302-303-350-404/6739-RE89595bc.jpg)
VanHool Alizee
(http://i221.photobucket.com/albums/dd307/bus-coach-vans-trukcs2/Z%20Mercedes%20Benz%20302-303-350-404/34915-DD70215b.jpg)
Ännu en gång ett mycket intressant bildsvep! Sånt här är roligt att se :D
Att det fanns DeltaPlan med Mercedes O303-front hade jag ingen aning om. Även dessa DeltaPlan tycker jag får drag som gör att jag först av allt tycker at det är Mercedes när jag ser dessa. Den verkar även ha frontrutan från Mercedes
Van Hool med Mercedes O303-front fanns faktiskt i Uppsala. Där är det nertill på fronten som det är O303-utseende medan frontrutan är Van Hool. GUB 700 med regnummer LMJ 869 var just en sådan som liknar den nedre bilden. Den var ganska kort också. Den stack ut lite från mängden här i Uppsala på sin tid :D
.
Citat från: Skyliner skrivet 06 mars 2008, 16:33:27 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 22:16:46 PM
Lite norska busskarosser får bli kvällens tema. Ingen av dessa tillverkas längre.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/306_b.JPG)
Her er bussen etter omlakkering etter endt tjeneste som "Caravan" buss, og samtidig er bussen omnumrert fra 1756 til 5756 og dørene har endret seg fra utsving- til foldedører. Dette er nok gjort da bussen skulle over i rutetrafikk og foldedørene er da mere praktisk da dørene lukkes/åpnes mye raskere og man slår ikke ned til folk på holdeplassen når døra kommer utover.
(http://i221.photobucket.com/albums/dd307/bus-coach-vans-trukcs2/Bergen-Hardanger-Voss%20Billag/756-1-1756aoml.jpg)
Det var ovanligt att se att man bytt bladdörrar mot vikdörrar. I Sverige brukar det istället vara tvärtom. Jag vet inte hur man ser på detta i Norge men här i Sverige upplever vi vikdörrar som omoderna