(http://medlem.spray.se/frsch/1506.JPG)
Jag kollar Buss-Snack bara sporadiskt nu för tiden. Inte alls så ofta som förr måste jag erkänna. Anledningen är enkel, jag hittar väldigt få inlägg med äldre bussar. Kanske är de lika många som för, men de drunknar isåfall i störtfloden av inlägg om dagens bussar. En idé vore att ha en egen forumdel för äldre bussar, precis som det idag finns för lastbilar och vägar. Inser förstås att det kan bli gränsdragningsproblem, för vad är egentligen en gammal buss? Vad säger Buss-Snacks-ledningen? Har ni varit inne på de här tankegångarna, men avfärdat av någon anledning.
Har själv haft denna tanke men det är som sagt svårt att dra en gräns.
Faktum är att så pass "nya" bussar som 80-talare känns rätt sällsynta på forumet, kanske läge att ha en rullande 20-års gräns för en sådan avdelning? Sen kan man ju diskutera huruvida denna eventuella avdelning ska ha bilder som är minst tjugo år gamla eller om bilden kan vara nyare fast själva bussen/motivet är minst tjugo år, t.ex. en Volvo från 1984 fotograferad 1993. Bussen uppfyller ju i så fall åldersgränsen men inte själva fototillfället...
Detta är kanske alldeles för nytt för att falla Mr G i smaken men en avdelning med enbart 70-tal och äldre skulle kanske bli en för liten avdelning? Bilder från denna epok känns väldigt sällsynta, tyvärr.
Måste finnas fler som har synpunkter och ideér, skriv gärna.
Jag skulle verkligen uppskatta en avdelning för bilder på äldre bussar. Med ÄLDRE menar jag då bussar som användes på vänstertrafikens tid. Jag har flera gånger här på Buss-Snack efterlyst bilder från t.ex. 1950-talet.
(http://medlem.spray.se/frsch/1616.JPG)
Det borde väl gå att ha flera underfora om man så önskar. Att det kanske skulle bli rätt få inlägg är väl inget större problem ändå. Bussdelen har hittills haft 55.000 inlägg sen starten för 9 månader sen (är det väl?). 6.000 inlägg i månaden eller ca 200 per dag. Det är för mycket att scrolla igenom tycker iallafall jag. Har jag varit borta ett tag inser jag det lönlösa i att leta efter guldkornen och låter följaktligen bli. Med ett begränsat forum skulle åtminstone jag ha lättare att hålla koll, och kanske också lägga ut fler bilder än jag gör nu.
Vi har en uppdelning på "bussforum" och "trafikforum" på gång. Först när vi ser hur reaktionen på detta blir så kan vi ta upp diskussioner om ytterligare något underforum. Moderatorernas uppfattning är dock att dessa skall begränsas. Det finns över 700 medlemmar i Bussnack och därmed 700 olika åsikter om vad som är intressant - och inte. Ingen är intresserad av allt. Alla är intresserade av något annars läser de inte här.
Det är också nödvändigt att ha ett forum som är lättadministrerat eftersom allt administrativt arbete utförs på fritid och ideellt.
Historiska bilder är naturligtvis mycket välkomna i det vanliga forumet.
Vad är "nytt" och vad är "gammalt"? ;)
Skolbarnen i Roslagen tyckte att bussar av sena 90-talsmodeller var gamla, då dessa bussar ju blev tillverkade innan de själva föddes.
Själv anser jag att bussar efter 1980 års modell är rätt "nya".
(http://medlem.spray.se/frsch/1665.JPG)
Det är väl jag som har missuppfattat bara. Jag har alltid trott att SvOF var en förening som var inriktad på äldre bussar. Och det var även så jag upptäckte BussSnack en gång i tiden. Många inlägg om det förgångna. En helt annan balans än vad det är i BussSnack nu. Om SvOF inte vill ha den inriktningen kan jag förstås inte säga emot. Ett sätt att markera intresset för det gamla hade annars varit att ha en egen forumdel för veteranerna, på samma sätt som väg- och lastbilsavdelningarna. Svårt att förstå att det skulle vara så mer tidskrävande för funktionärerna. Fast vad vet jag, jag har ingen aning vilket arbete som ligger bakom. Hur som helst är det här inlägget inte menat som någon kritik. All respekt till er som ligger bakom den här siten!
Citat från: Mr G skrivet 02 mars 2008, 13:28:23 PM
Det är väl jag som har missuppfattat bara. Jag har alltid trott att SvOF var en förening som var inriktad på äldre bussar. Och det var även så jag upptäckte BussSnack en gång i tiden. Många inlägg om det förgångna. En helt annan balans än vad det är i BussSnack nu. Om SvOF inte vill ha den inriktningen kan jag förstås inte säga emot.
Så här står det på SvOf:s hemsida om föreningens inriktning:
Svenska Omnibusföreningen är en ideell förening för bussintresserade bildad i Stockholm 1976. Föreningen har till syfte att främja intresset för bussar och busstrafik, att bevara och iordningställa musealt intressanta bussar samt att utge publikationer om bussar och busstrafik
Förutom när det gäller bevarandet finns alltså inget om att det bara gäller äldre bussar.
Balansen mellan nytt och gammalt avgörs inte genom styrelsebeslut utan av skribenterna själva. Och det finns inget som säger att en ny tavla för gamla bussar skulle öka intresset för dessa. Enligt min uppfattning skulle effekten snarare bli den motsatta.
(http://medlem.spray.se/frsch/1520.JPG)
Uppfattningen i frågan är helt klart olika. Och eftersom jag bara är en fripassagerare här så är mitt val att åka med när jag får, eller avstå. Varför jag skrev inlägget var att jag märkt på mig själv att jag under långa tider inte tittar till BussSnack alls. Och än mindre lägger ut bilder. Majoriteten här har helt enkelt en annan inrikning än vad jag själv har. Förhållandet nytt/gammalt har förändrats betydligt på några års sikt. Det var därför jag efterlyste en nisch där det är lätt för mig att hitta de inlägg jag vill titta på. Helt egoistiskt förstås. Jag respekterar till fullo att SvoF inte vill ha någon särskilt historisk inriktning och nöjer med den förklaring Staffan har givit. Som av en händelse dök Nya Postvagnen upp i min dator idag, med underforum och allt. Järnvägshistoria fanns det ett som hette. Lite kul tyckte jag med tanke på den minidebatt som har varit i det här inlägget i BussSnack. Funkar tydligen där, men inte här.
Om Mr G lovar att flitigt frekventera en Historisk Avdelning (Bilder tagna för minst 25 år sedan, eller fordon minst 25 år gamla? Eller vad föreslås?) måste vi givetvis fundera på det förslaget. Gränsen för "veteranfordon" är lite olika, beroende på synsätt. för skattebefrielse är det 30 år, men andra sätter en 20-årsgräns.
/Björn
För personbilar är ju gränsen 30 år, men dessa kan man ju köra med var och hur länge man vill, bara de håller.
Bussar lever tyvärr inte lika länge pga många olika krav och bestämmelser. De blir t.ex utkastade från linjetrafik redan vid c:a 15 års ålder oavsett om de har lågentré, miljömotorer och all intern bekvämlighetsutrustning man kan önska. Bussar bör således kunna räknas som "gamla" eller "veteranfordon" redan vid 20 års ålder.
Jämför en Volvo 245:a av 1983 års modell som känns väldigt ny och "vanlig" jämfört med en sällsynt Volvo B10M Säffle av samma årsmodell.
Ska det till en ny avdelning så är jag klart positiv till något i den vägen som Mr G föreslår. Kanske då som sagt en flytande gräns som ligger ungefär tjugo år bakåt i tiden och sedan vidare. Alla nya strömlinjeformade vagnar i all ära, men inte får det en att minnas det som var... och just detta med nostalgi är till viss del det som en gång bet en vad gäller bussar. :D ;)
(http://www.mrg1.de/images/1880.JPG)Det går förstås inte att lova varken det ena eller andra, men för min egen del är jag rätt säker på att jag kommer känna mig mer intresserad av att lägga ut mina gamla bilder om det finns en historisk afdelning också. Jag är förstås mest intresserad av att kunna få se andras bilder, mina egna har jag ju redan sett. Fast jag visar förstås mina egna bilder om jag märker att intresse finns. Herrn här ovan ville se 50-talsbilder, och det vill jag gärna också. Några såna har jag pga lättförklarliga skäl inte i min ägo, så därför är jag extra nyfiken att få se dem jag med. Som jag redan skrivit tror jag att en historisk afdelning skulle kunna locka fram bilderna ur gömmorna. Fast där har jag förstått att SvoF-ledningen är av en annan åsikt. Äsch, nu börjar jag känna mig tjatig och lägger ned den här tråden för min del.
Det vore väl iof trevligt med en avdelning med äldre bilder men hur avgränsa den ?
Att avgränsa gör man genom att sätta en rekommenderad åldergräns, antingen tagna för minst x antal år sedan, eller visa bilder på fordon som är minst x antal åt gamla.
Tyvärr är det väl så att många av dem med riktigt gamla bilder inte syns till på nätet. Bilder från 50-talet med bussmotiv är nog tyvärr inte så vanligt heller. Jag håller på och plöjer igenom mängder av gamla dior, men eftersom de inte är mina kan jag inte lägga ut dem, ens om jag hade tid.
Men om Mr G, LHL, Greger, Peter Öden och de andra som har gamla bilder fortsätter att lägga ut dem, kanske det inspirerar andra att göra detsamma?
Givetvis ska vi ta förslaget under övervägande.
Citat från: Mr G skrivet 02 mars 2008, 22:48:16 PM
(http://medlem.spray.se/frsch/1520.JPG)
Uppfattningen i frågan är helt klart olika. Och eftersom jag bara är en fripassagerare här så är mitt val att åka med när jag får, eller avstå. Varför jag skrev inlägget var att jag märkt på mig själv att jag under långa tider inte tittar till BussSnack alls. Och än mindre lägger ut bilder. Majoriteten här har helt enkelt en annan inrikning än vad jag själv har. Förhållandet nytt/gammalt har förändrats betydligt på några års sikt. Det var därför jag efterlyste en nisch där det är lätt för mig att hitta de inlägg jag vill titta på. Helt egoistiskt förstås. Jag respekterar till fullo att SvoF inte vill ha någon särskilt historisk inriktning och nöjer med den förklaring Staffan har givit. Som av en händelse dök Nya Postvagnen upp i min dator idag, med underforum och allt. Järnvägshistoria fanns det ett som hette. Lite kul tyckte jag med tanke på den minidebatt som har varit i det här inlägget i BussSnack. Funkar tydligen där, men inte här.
Undertecknad har med intresse följt den senaste debatten om att dela upp detta eminenta forum i ev. några få olika kategorier och jag hoppas personligen verkligen att så blir fallet. Som alltid när det handlar om planer eller diskussioner om förändringar så hörs röster både för och emot. Ur min synvinkel finns endast fördelar med att dela upp forumet i tex, som de administrativa för forumet ev. överväger, en Trafikdel och en Bussdel. Redan namnen säger väl ganska självklart var kommande inlägg bör platsa. Så speciellt svårt kan det ju inte vara.
Ett underfora likt Postvagnens "Järnvägshistoria" här, kanske kallad "Busshistoria" skulle garanterat få den uppmärksamhet och ett intressant och rikt innehåll för "oss" intresserade av lite äldre saker än tex OmniShity! Samt att säkerligen inte bara Mr G skulle hitta tillbaks till forumet, utan även andra saknade "exforumiter" som pga avsaknaden av ett sådant underfora figurerar här allt för sällan numera.
Well, det var bara några av mina tankar och funderingar, väntar sänt på att se hur forumet kommer utformas framöver! ;)
//Mattias
En av de enkla reglerna för en eventuell indelning av eventuella forum vore:
Nytt = Bussmodeller som är i trafik idag.
Gammalt = Bussmodeller som verkligen inte är i trafik idag. Allt från vänsterstrafikens tid till sena 80-talsmodeller av t.ex VanHool Alizée.
(Även om jag vet att det rullar minst en äkta VanHool Alizée i Vännäs i nutid. Undantag finns ju jämt)
Sen behöver man ju inte pressa gränserna och t.ex slänga in uppbrunna 90-talsexemplar på gammforumet med motiveringen att denna minsann "inte rullar idag". Gränsen får bli lite flytande med tanke på om bilderna publiceras från ställen med lite nyare bussar (Dalarna, Jämtland, Blekinge, Norrbotten) eller ställen med lite äldre modeller (norra Finland, Cypern, Cuba, Sibirien m.fl)
Om det nu ska införas underforum, räcker väl det med att det skulle heta "Historiskt forum"´... eller nåt. Ingen tidsgräns. Om man tycker bilden känns historisk, lägger man in den där, om man tycker den är aktuell lägger man in den i allmänna Bussnack.
Håller med om att det är en röra redan nu trots att avgränsningarna är ganska tydliga. T.ex finns det bussbilder under "Ordet är fritt" och allmänna åsikter i Bussnack.
Citat från: Mattias skrivet 04 mars 2008, 00:12:10 AM
Undertecknad har med intresse följt den senaste debatten om att dela upp detta eminenta forum i ev. några få olika kategorier och jag hoppas personligen verkligen att så blir fallet. Som alltid när det handlar om planer eller diskussioner om förändringar så hörs röster både för och emot. Ur min synvinkel finns endast fördelar med att dela upp forumet i tex, som de administrativa för forumet ev. överväger, en Trafikdel och en Bussdel. Redan namnen säger väl ganska självklart var kommande inlägg bör platsa. Så speciellt svårt kan det ju inte vara.
Ett underfora likt Postvagnens "Järnvägshistoria" här, kanske kallad "Busshistoria" skulle garanterat få den uppmärksamhet och ett intressant och rikt innehåll för "oss" intresserade av lite äldre saker än tex OmniShity! Samt att säkerligen inte bara Mr G skulle hitta tillbaks till forumet, utan även andra saknade "exforumiter" som pga avsaknaden av ett sådant underfora figurerar här allt för sällan numera.
Well, det var bara några av mina tankar och funderingar, väntar sänt på att se hur forumet kommer utformas framöver! ;)
//Mattias
Jag upplever den tänkta uppdelningen i bussdel och trafikdel som bara krångel. Jag tror inte alls på detta. Saker som är relaterat till trafiken är många gånger också kopplat till själva bussen. Så det här tror jag inte alls på att det skulle vara något bra
Vi avvaktar nu resultat av omröstningen om vi skall dela upp Bussnack på en trafikdel och en bussdel, men det mesta tyder på att detta förslag vinner. Vi kommer att respektera omröstningens utslag och i så fall kommer vi samtidigt också att införa även en tavla för busshistoria. De nya tavlorna kommer upp när vi får tid att administrera det, vilket innebär att det kan dröja några dagar efter det att omröstningen avslutats den 9 mars. Vi återkommer med direktiv om vad som skall finnas under respektive tavla.
/administratörerna genom Staffan