(http://hem.bredband.net/esblag/Traveller804-Superior-ATP895-20080227.jpg)
En sprillans ny buss! tänkte jag när jag svängde in vid Nordichallen i Sundsvall i eftermiddags och fick syn på ATP895 - Traveller 804 "Superior".
(http://hem.bredband.net/esblag/Traveller804-Superior-HH-IF1105-20071003.jpg)
...men riktigt ny visade den sig inte vara.
Samma buss - samma plats den 3 oktober 2007, då med tyskt regnummer HH-IF1105.
Bussen fick sina svenska regskyltar den 30 januari.
Så här såg gamla 804 ut.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Bergkvarabuss/800/Bergkvarabuss_804_Stromkajen_Stockholm_060623.jpg)
Citat från: Esbjörn skrivet 27 februari 2008, 22:27:40 PM
...men riktigt ny visade den sig inte vara.
Samma buss - samma plats den 3 oktober 2007, då med tyskt regnummer HH-IF1105.
Bussen fick sina svenska regskyltar den 30 januari.
Och jag fick den på bild så sent som 26/1 med tyska plåtar. Där ser man hur snabbt det kan gå.
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p48212050.html
//Niclas
Innebär detta att samtliga av deras bussar som hittills rullat med tyska regskyltar nu får dessa ersatta med svenska?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 februari 2008, 00:38:13 AM
Innebär detta att samtliga av deras bussar som hittills rullat med tyska regskyltar nu får dessa ersatta med svenska?
Nej, varför skulle det det?
Anledningen är >>kanske<< att Bergkvara kör trafik åt försvaret i en allt större omfattning, och där är det vad jag hört inte tillåtet att köra med utlandsregistrerade bussar.
Traveller kör ju en del av detta.
Därmed inte sagt att man måste regga om ALLA bussar man har utlandsregistrerade för det. Man har ju en tysk del i bolaget, och framförallt dubbeldäckarna har haft tyska reg-skyltar.
Trevligt med allmän tilläggspension! ;D
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2008, 07:58:12 AM
Nej, varför skulle det det?
Anledningen är >>kanske<< att Bergkvara kör trafik åt försvaret i en allt större omfattning, och där är det vad jag hört inte tillåtet att köra med utlandsregistrerade bussar.
Traveller kör ju en del av detta.
Därmed inte sagt att man måste regga om ALLA bussar man har utlandsregistrerade för det. Man har ju en tysk del i bolaget, och framförallt dubbeldäckarna har haft tyska reg-skyltar.
Jag frågade alltså inte om de måste byta till svenska regskyltar eller borde göra det utan om de faktiskt gör det just nu. Vad jag alltså undrade var om de kommer att låta några fortsätta rulla med tyska regskyltar eller om de nu byter till svenska på alla
Citat från: Esbjörn skrivet 27 februari 2008, 22:27:40 PM
(http://hem.bredband.net/esblag/Traveller804-Superior-ATP895-20080227.jpg)
En sprillans ny buss! tänkte jag när jag svängde in vid Nordichallen i Sundsvall i eftermiddags och fick syn på ATP895 - Traveller 804 "Superior".
(http://hem.bredband.net/esblag/Traveller804-Superior-HH-IF1105-20071003.jpg)
...men riktigt ny visade den sig inte vara.
Samma buss - samma plats den 3 oktober 2007, då med tyskt regnummer HH-IF1105.
Bussen fick sina svenska regskyltar den 30 januari.
Tycker det är fult att regskylten sitter till vänster.
Någon som vet varför?
Citat från: Johan H skrivet 28 februari 2008, 21:02:55 PM
Tycker det är fult att regskylten sitter till vänster.
Någon som vet varför?
Jag skulle tro att fordonet i fråga är utrustat med aktiv farthållare, eller vad det kallas. Sensorn till denna sitter väl då bakom den svarta kåpan intill regskylten.
Citat från: Pickos skrivet 28 februari 2008, 21:52:03 PM
Jag skulle tro att fordonet i fråga är utrustat med aktiv farthållare, eller vad det kallas. Sensorn till denna sitter väl då bakom den svarta kåpan intill regskylten.
Det är sensorn som skall se till att man inte kommer för nära framförvarande fordon.
Hur fungerar detta ?På nya personbilar finns numera oftast en liten radar som reagerar om fordonen framför bromar in och avstånden emellan de båda blir för kort. Då slås bromsarna på!
Citat från: S Svensson skrivet 29 februari 2008, 18:34:13 PM
Hur fungerar detta ?På nya personbilar finns numera oftast en liten radar som reagerar om fordonen framför bromar in och avstånden emellan de båda blir för kort. Då slås bromsarna på!
Enligt vad jag har fått beskrivet för mig är det så det fungerar på bussar också. Det vill säga först blir det varningssignal.
Citat från: Esbjörn skrivet 27 februari 2008, 22:27:40 PM
(http://hem.bredband.net/esblag/Traveller804-Superior-ATP895-20080227.jpg)
En sprillans ny buss! tänkte jag när jag svängde in vid Nordichallen i Sundsvall i eftermiddags och fick syn på ATP895 - Traveller 804 "Superior".
(http://hem.bredband.net/esblag/Traveller804-Superior-HH-IF1105-20071003.jpg)
...men riktigt ny visade den sig inte vara.
Samma buss - samma plats den 3 oktober 2007, då med tyskt regnummer HH-IF1105.
Bussen fick sina svenska regskyltar den 30 januari.
Dessutom vekar bussen varit tvättad vid fototillfället den 3 okt 07 men vid senaste bilden är det ju snö så det finns ju en förklaring
Här är bussen i Vemdalen första helgen i februari i år. Fortfarande med tyska skyltar.
(http://ludde306.ownit.nu/Kopia%20av%20a105_0533.JPG)
// Anders
En anledning att den svenskreggad kan vara att det är långt till tyskland för besiktning.