(http://uppmedbilden.com/out.php/i1050_27CR7612stombyggdaCF31Aug1967TAB11x15.jpg)
Örebro Stads Trafik AB:s 27 st. Scania Vabis CR 76-bussar jämte 12 st. ombyggda Scania Vabis CF-bussar fotograferade den 31 augusti 1967. Bussarna färdiga att insättas i högertrafik den 3 september 1967. Foto publicerat med benäget tillstånd av Busslink.
Tyvärr har solen blekt detta en gång i tiden färggranna foto, därav det svartvita valet av bild. Skarven som syns finns ej på orginalbilden, scannern som endast tillåter max A4format gjorde dessvärre att det fick skarvas.
Till bildtexten står även att "1 st. CF-buss saknas, levererad den 1.9.1967"
Örebro Trafik AB beställde ytterligare 3 st. CR 76, som dock levererades 1968. Totalt hade ÖTAB således 30 st CR 76 totalt.
//Mattias
Är det folkvagnar i bakgrunden?
Gillar bilden skarpt!
Citat från: Svemicke skrivet 27 februari 2008, 00:52:44 AM
Är det folkvagnar i bakgrunden?
Gillar bilden skarpt!
Japp, det stämmer! Scania Bilar som låg strax till höger utanför bild och levererade CR 76:orna, var väl redan då (1967) återförsäljare av Volkswagen.
Tackar, kul att det uppskattas :)
//Mattias
Citat från: Mattias skrivet 27 februari 2008, 01:02:05 AM
Japp, det stämmer! Scania Bilar som låg strax till höger utanför bild och levererade CR 76:orna, var väl redan då (1967) återförsäljare av Volkswagen.
Tackar, kul att det uppskattas :)
//Mattias
CR-vagnar uppskattas alltid!
Grymt. Vilken nostallgi.
Stön! :D
Det här var kul :)
Tycker föresten det ser ut som om samtliga bussar är skyltade med olika linjenummer
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 februari 2008, 13:37:45 PM
Det här var kul :)
Tycker föresten det ser ut som om samtliga bussar är skyltade med olika linjenummer
Det verkar som om de var skyltade med inventarienummer. Örebros CR76-or hade nämligen vid leveransen nummer 13-16 och 18-43. 41-43 torde ha varit de som levererades 1968. Varför nummer 17 hoppades över vet jag inte men det numret bars senare av en begagnad Büssing Senator från Stockholm.
Tänk att få höra motorljudet när de kör iväg......
Citat från: yngrot skrivet 27 februari 2008, 20:06:32 PM
Tänk att få höra motorljudet när de kör iväg......
Speciellt om alla hade kört iväg samtidigt :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 februari 2008, 20:15:22 PM
Speciellt om alla hade kört iväg samtidigt :D
Gentlemen, start your engines! 8)
Citat från: yngrot skrivet 27 februari 2008, 20:06:32 PM
Tänk att få höra motorljudet när de kör iväg......
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 februari 2008, 20:15:22 PM
Speciellt om alla hade kört iväg samtidigt :D
Citat från: Cero skrivet 27 februari 2008, 21:01:23 PM
Gentlemen, start your engines! 8)
Det kan man uppleva på Södra Torget i Borås varje kväll 21.40 och 22.40. Då går alla stadslinjer och alla regionlinjer iväg samtidigt. Dock inte med CR 76:or. Så fina bussar kunde man inte handskas med i Borås, varför man sålde den enda man hade till ML.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 februari 2008, 15:40:20 PM
Det verkar som om de var skyltade med inventarienummer. Örebros CR76-or hade nämligen vid leveransen nummer 13-16 och 18-43. 41-43 torde ha varit de som levererades 1968. Varför nummer 17 hoppades över vet jag inte men det numret bars senare av en begagnad Büssing Senator från Stockholm.
Visst var det så Staffan. Reg nr. på dessa blev också dess resp. inventarienummer, något som förekom i ett flertal städer, då man 1967 ännu hade länsbokstäver samt ett antal siffror som registreringsnummer. Närmast i detaljbilden av ursprungsfotot kan man skymta dess regplåtar, tex."T 815" på just den buss som fick inv.nr. 15.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR76T814_T815_T816_11x16.jpg)
//Mattias
Citat från: Mattias skrivet 27 februari 2008, 22:56:42 PM
Visst var det så Staffan. Reg nr. på dessa blev också dess resp. inventarienummer, något som förekom i ett flertal städer, då man 1967 ännu hade länsbokstäver samt ett antal siffror som registreringsnummer. Närmast i detaljbilden av ursprungsfotot kan man skymta dess regplåtar, tex."T 815" på just den buss som fick inv.nr. 15.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR76T814_T815_T816_11x16.jpg)
//Mattias
Och det skulle ju också kunna vara förklaringen till att nummer 17 hoppades över. Kanske det redan fanns ett fordon med T 817.
Citat från: Svemicke skrivet 27 februari 2008, 22:44:55 PM
Det kan man uppleva på Södra Torget i Borås varje kväll 21.40 och 22.40. Då går alla stadslinjer och alla regionlinjer iväg samtidigt. Dock inte med CR 76:or. Så fina bussar kunde man inte handskas med i Borås, varför man sålde den enda man hade till ML.
Jag vet att jag nämnt detta tidigare några gånger men kan ju säga det igen ;)
På Stora torget i Uppsala kunde man en gång i tiden uppleva just flera Scania CR 76, CR 110 och CR 111 köra iväg samtidigt. Det är en upplevelse av motorljud som jag aldrig glömmer :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 februari 2008, 23:25:44 PM
På Stora torget i Uppsala kunde man en gång i tiden uppleva just flera Scania CR 76, CR 110 och CR 111 köra iväg samtidigt. Det är en upplevelse av motorljud som jag aldrig glömmer :D
Fast trots allt kunde det inte mäta sig med (o)ljudet på tidigare 1960-talet när ett par CF-ar, ett par SKV City och någon ödla startade samtidigt. I synnerhet SKV City hördes på långt håll.
Skrivet med all vördnad för CR-generationen, där för övrigt CR111 lanserades som den tyssssta bussen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 februari 2008, 23:29:54 PM
Fast trots allt kunde det inte mäta sig med (o)ljudet på tidigare 1960-talet när ett par CF-ar, ett par SKV City och någon ödla startade samtidigt. I synnerhet SKV City hördes på långt håll.
Skrivet med all vördnad för CR-generationen, där för övrigt CR111 lanserades som den tyssssta bussen.
Det gjorde CR112 med. Fast den riktiga tysta bussen borde väl vara BL:s MAN? De låter som reaplan när man gasar. ;D :D