Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mattias skrivet 26 februari 2008, 22:20:40 PM

Titel: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Mattias skrivet 26 februari 2008, 22:20:40 PM
.. tillverkades inte i speciellt många exemplar, närmare bestämt endast två st. En prototyp, som aldrig levererades till kund, den andra hamnade enligt Scaniabibeln (SvOf´s skrift nr 2) hos AB G. Lundborgs Omnibustrafik, senare Katrineholms Omnibustrafik. Sannolikt är bussen (snyggt poserande i Vaxholm) på den avfotograferade reklamaffischen (som är på tok för stor att rymmas i scannern, därav den dåliga kvaliteten) just prototypen som ej levererades till kund, utan kom endast att fungera som just prototyp och reklamföremål för den då nya modellen, CR 76 L. Enligt uppgift slutade den sina dagar som provbuss för diverse hållfasthetsprover såsom skakprov mm.
Som nog en del vet bytte Scania modellbeteckningar runt årskiftet 1968, då denna modell blev känd som CR 110 L istället.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR76L_1_10x15.jpg)

CR 110 L tillverkades i 231 exemplar, och mig veterligen finns endast ett ex. i dags dato kvar i orginalskick, SJ 1444 hos SSS Uppsalaavdelning. Eller?

//Mattias
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Svemicke skrivet 26 februari 2008, 23:38:05 PM
Den ser lite lyxigare ut invändigt än ordinarie CR 76-vagnar som användes i stadsbruk. Gjordes CR 111 också i L-variant?

Scania borde utse Dig till förste CR-ambassadör, Mattias.
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 februari 2008, 23:44:08 PM
Jag känner bara till 1444 som är omhändertagen av Uppsalaavdelningen

Men jag funderar lite på inredningen i bussen på bilden. Det är inte riktigt samma stolar som 1444. Är det Arlandastolar i bussen på bilden? Tycker att det ser ut som det. En annan sak som jag reagerar på är stolarna längst bak i bussen som är vanliga linjestolar istället. Man kan undra varför man inte satte dit samma sorts stolar även där. Det kanske inte var tekniskt möjligt av någon anledning?
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Mattias skrivet 27 februari 2008, 01:26:12 AM
Citat från: Svemicke skrivet 26 februari 2008, 23:38:05 PM
Den ser lite lyxigare ut invändigt än ordinarie CR 76-vagnar som användes i stadsbruk. Gjordes CR 111 också i L-variant?

Scania borde utse Dig till förste CR-ambassadör, Mattias.

Jo, visst var standarden något "lyxigare" än stadsbussarna CR 76/110 M. CR 76 L/110 L var ju rena linjevagnar, avsedda främst till förorts- och landsvägstrafik. Tex. så var samtliga säten placerade i färdriktningen, bagagerum fanns, och ofta även bagagehyllor mm, samt även valet av automat kontra manuell växellåda.
CR 111 MF var väl det närmaste Scania hade som "förortsbuss" efter CR 110 L försvann ur sortimentet, för de som ej valde den kommande modellen CR 85/145, som tack vare dess introduktion gjorde att CR 110 L upphörde att tillverkas 1972.

(CR-ambassadör? Hmm.. jojo,det vore nåt! Hah! ;))

//Mattias
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 13:24:51 PM
CR76L gick troligen också hos SJ något år. Det finns nämligen en SJ färgad buss på en affisch som inte handlar om en serievariant.
Bussen fanns i någrea olika varianter hos SJ vilket jag har skrivit om tidigare.
När jag pratat med Scaniafolk om den så berättade de att den var avsedd hålla i ca 8 år. Nu gick de i trafik längre tid. Tyvärr var bussen rostkänslig (svartplåt),hade ojämn viktfördelning och ibland problem med växellådan.
CR110L fd SJ nr 1192 kan finnas i "liv" utan inredning. Den stod senast jag såg den (för ca 3 år sedan) utmed väg 154 i närheten av Gödeby. Alltså flyttad från Ullared. Jag gick inte ur bilen så jag antar alltså att det var samma buss.


Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Mattias skrivet 28 februari 2008, 15:18:50 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 13:24:51 PM
CR76L gick troligen också hos SJ något år. Det finns nämligen en SJ färgad buss på en affisch som inte handlar om en serievariant.
Bussen fanns i någrea olika varianter hos SJ vilket jag har skrivit om tidigare.
När jag pratat med Scaniafolk om den så berättade de att den var avsedd hålla i ca 8 år. Nu gick de i trafik längre tid. Tyvärr var bussen rostkänslig (svartplåt),hade ojämn viktfördelning och ibland problem med växellådan.
CR110L fd SJ nr 1192 kan finnas i "liv" utan inredning. Den stod senast jag såg den (för ca 3 år sedan) utmed väg 154 i närheten av Gödeby. Alltså flyttad från Ullared. Jag gick inte ur bilen så jag antar alltså att det var samma buss.



Den SJ-färgade bussen på affischen måste väl vara den du ser här ovan? Och fd SJ 1192, CSS 178, måste nog tyvärr ses som ett vrak numera bortom all rimlig räddning tyvärr.

//Mattias
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2008, 15:51:45 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 13:24:51 PM

CR110L fd SJ nr 1192 kan finnas i "liv" utan inredning. Den stod senast jag såg den (för ca 3 år sedan) utmed väg 154 i närheten av Gödeby. Alltså flyttad från Ullared. Jag gick inte ur bilen så jag antar alltså att det var samma buss.




När jag åkte förbi där  - alldeles intill seriemuseet - för något år sedan var bussen borta. Den var i bedrövligt skick där den stod så jag betvivlar att den kan räddas åt eftervärlden. Det verkade vara ett projekt i samma ungefärliga omfattning som att bygga om en cykel till en CR110L.
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Cero skrivet 28 februari 2008, 16:19:13 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 13:24:51 PM

När jag pratat med Scaniafolk om den så berättade de att den var avsedd hålla i ca 8 år. Nu gick de i trafik längre tid. Tyvärr var bussen rostkänslig (svartplåt),hade ojämn viktfördelning och ibland problem med växellådan.


Kan det verkligen stämma att den var konstruerad för att hålla endast i åtta år? Vem bygger en buss med så kort konstruktionslivslängd? Till och med Leylandhäckarna som SL köpte till dagen H och Volvo B59 höll ju tio år eller något mer. Dessutom har ju Scaniabussar tillverkade både före och efter CR76L/CR110L visat sig hålla betydligt längre.
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 18:36:06 PM
Den allra första CR76L provades av SJ. Jag ser ingen text på bilden i länken. Det talas om CR76L i texten och Lundbergs. Denna buss provades alltså och enligt uppgift då i Ånge. Jag vet inte om Christian Lj vet mera. Ibland kan uppgifter man får vara korrekta och en mindre men ibland finns det en kärna av sanning.
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Mattias skrivet 28 februari 2008, 19:00:57 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 18:36:06 PM
Den allra första CR76L provades av SJ. Jag ser ingen text på bilden i länken. Det talas om CR76L i texten och Lundbergs. Denna buss provades alltså och enligt uppgift då i Ånge. Jag vet inte om Christian Lj vet mera. Ibland kan uppgifter man får vara korrekta och en mindre men ibland finns det en kärna av sanning.

Du ser inte bilden menar du? Pröva länken direkt, så kanske du ser omnämnda buss:
http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR76L_1_10x15.jpg
Sedan att CR 110 L påstods vara konstruerade för en så pass kort livslängd som åtta år, är nog en uppgift man ska ta med en nypa salt, hade man däremot sagt att OmniCity var konstruerad för så kort livslängd hade jag knappast betvivlat den "sanningen"! ;)

Att bussen provades ute hos "kund" är intressant, då inga uppgifter finns nämnda eller dokumenterade om detta sedan tidigare mig veterligen? Väcker ju genast frågor, tex hur lång tid bussen provades? Finns bilder? Varför just i Ånge?

//Mattias
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 19:12:48 PM
Alltså olika uppgifter kan var mer eller mindre riktiga. Jag ser alltså på bilden att det är den buss jag fått uppgift om som  SJ provade.
Det är möjligt att den provats på fler ställen. Att bussen vidaresåldes (eller skänktes bort,lånades ut) till ett bussföretag på tillverkningsorten kan ju beror på att Scania provade komponenter eller endast ville följa upp den.
Ånge har trafik som är lämplig för att prova bussar. Stigningar och kyla på vintern. När serietillverkningen av CR110L kom igång så skaffade sig Ånge 5 st ur första serien med turbo. Andra utan sådan. Detta kan tyda på att man visste om att bussen utan turbo var svag. De ur första serien hade sk lätt-turbo, medan nästa serie var utrustad med vanlig turbo. Ursp SJ nr vet jag ej (som var reserverade för SJ) men till SJ lev 1418-1449 medan ett antal levererades till SL men hade beställts av SJ. SL tog över ett antal bussar 1 maj 71 samtidigt som SL tog över driften av Roslagsjärnvägarna. Verkligt övertagande kan ha annat datum.
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Signvard skrivet 28 februari 2008, 19:22:59 PM
Stolarna bak satt så högt på motorlådan att de höga ryggstöden inte skulle få plats utan att flytta fram sätena så långt att benutrymmet skulle bli lidande.

Gick avgasröret ut i takkanten även på CR76L ?

Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Mattias skrivet 28 februari 2008, 19:41:31 PM
Citat från: Signvard skrivet 28 februari 2008, 19:22:59 PM
Stolarna bak satt så högt på motorlådan att de höga ryggstöden inte skulle få plats utan att flytta fram sätena så långt att benutrymmet skulle bli lidande.

Gick avgasröret ut i takkanten även på CR76L ?



Nej, CR 76 L och sedan CR 110 L hade samtliga avgasrören placerade till vänster under stötfångaren, syns svagt på bilden, där även förklaringen till valet av andra stolar än övriga bussen förtydligar Signvards svar. Den observante ser att stolarna längst ut, till vänster resp. höger, är något rakare placerade än de övriga tre, just pga utrymmesskäl för att rymma kylvätskepåfyllningsrör och luftintag.
(http://www.phbuss.se/upl/Mattias/CR76Lbak_scania.jpg)

Finns några fler bilder på denna buss på min sida, www.scania-cr.cjb.net

//Mattias
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Svoca skrivet 28 februari 2008, 20:26:38 PM
Bussen med rödskylt "B 256" provades av SJ i Gävle bl a på linjen Gävle - Älvkarleby. Tidpunkten är osäker, trol 1967/
1968. Gick väl någon månad i trafik. Bussen lär ha visats upp/provats även på andra SJ-garage bl a i Råsta. Bussen
hade inget SJ inv.nr. (i alla fall inte synligt på karossen).
Titel: SV: Scania-Vabis CR 76 L..
Skrivet av: Svoca skrivet 28 februari 2008, 21:07:24 PM
Rödnummer på denna SJ-lackade buss ska vara "B156" och inget annat. Byggdes ju bara en sådan buss - CR76L -
i SJ-färg.