Metro har på framsidan en liten artikel om att bussar ibland är farliga.
Göteborgs bussar: ANTAL BUSSAR 2170
Underkända 63%
Det intressanta var att man i Dalarna hade man flest godkända bussar, trots att många hävdar att Swebus lagt ett underbud och idag kör på förlust där. KR Trafiks hemlän Jämtland med alla sina nya bussar låg överraskande nog allra längst ner i kvalitetslistan.
Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 20:50:29 PM
Det intressanta var att man i Dalarna hade man flest godkända bussar, trots att många hävdar att Swebus lagt ett underbud och idag kör på förlust där. KR Trafiks hemlän Jämtland med alla sina nya bussar låg överraskande nog allra längst ner i kvalitetslistan.
Svaret ligger snarare i att bussar inte behvöer besiktigas förren året efter då de togs itrafik, tror att resultatet för i år är annorlunda. Även Blekinge ligger i topp med få dåliga bussar under 06..
Första året? Swebus har väl gott om begagnade vagnar i Dalarna?
Tyvärr är det en evig följetong med dåliga bromsar undra när vi ska slippa se såna här rubriker ???
Sen är det väl en sådan där s.k. nyhet som poppar upp lite nu och då när det är lite allmän nyhetstorka. Då det för stunden är sportlov i bl.a. Stockholmsområdet så blir det som det blir och även mera kvalitativa blad, som t.ex. DN, är ganska tunna... :P
Sen får man ju inte glömma att allt det här bygger på statistik och i sådana fall är det alltid lika kul att citera den brittiske premiärministern Benjamin Disraeli, med en åsikt som Mark Twain senare gjorde populär, och det med följande... "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." ;D
Sen är ju enbart besiktningsresultaten inte hela sanningen. Jag vill minnas en icke nummergiven vagn hos en icke namngiven bussägare som på ett år var inne totalt 3-4 ggr på en bilprovningsanläggning för att ombesiktiga bromsarna då dessa enligt bilprovningen inte tog nog, trots att ägaren själv lätt gjorde fina långa bromsspår med låsta hjul hemma på grusplanen. (Ty denna buss var tillverkad innan ABS blev standard).
Lösningen blev att justera bromsarna ytterligare en gång, och därefter byta ort för bilprovningen. På en annan lite mera avlägsen, men rätt nybyggd anläggning, gick vagnen igenom snabbt som attanmed bra värden.