Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: AndersP skrivet 24 februari 2008, 00:31:12 AM

Titel: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: AndersP skrivet 24 februari 2008, 00:31:12 AM
Varje arbetsdag stöter man på dessa uttryck,

RTL (RadioTrafikLedning),
TL (TrafikLedning),
DL (DriftLedning) och
TX (TrafikeXpedition)

men är det någon skillnad på dem? Vad i så fall?
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2008, 01:50:08 AM

Tja, mycket beror ju på region, entreprenör osv. Inom Busslink och SL-land kan man väl bena ut det till följande.

Trafikledningen är en funktion och den sköts rent operativt av de operatörer som utgör bemanningen på Radiotrafikledningen (RTL). Driftledningen är även det en funktion och för det ansvarar den driftspersonal som bemannar trafikexpeditionerna på garagen/depåerna. Kort kan man säga att driftledarna då är den personal som har hand om, fördelar och övervakar det löpande trafikarbetet inom respektive trafikområde, i princip alltså garagens arbetsledning.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Optimal skrivet 24 februari 2008, 01:52:43 AM
SC = ServiceCenter, Finns hos Busslink
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2008, 02:03:13 AM

Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 01:52:43 AM
SC = ServiceCenter, Finns hos Busslink

Jo, fast även det där varierar lite från garage till garage som det verkar. På en del ställen har man servicecenter och på en del har man kvar trafikexpeditionerna och det verkar delvis handla lite om hur och var vagnutsättningen görs. Servicecentren kan väl ses som en slimmad form som verkar vara mera fokuserade på personalfrågor medan vagnarna då primärt ligger på servicehallen/verkstaden. Trafikexpeditionerna sköter å sin sida både personal och vagnar.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Optimal skrivet 24 februari 2008, 02:06:41 AM
Jo, det har du rätt i. Lika så DL förekommer bara på vissa garage med. Har då aldrig hört detta hos varken. Söderort, Lidingö, Hornsberg, Söderhallen.

Iof är TL och RTL samma sak hos Busslink.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2008, 02:25:14 AM

Driftledning förekommer väl på alla Busslinks garage/depåer, men förkortningen DL har jag inte heller vare sig sett eller hört. Normalt talar man väl mest om 'driften' på respektive ställe i så fall. Vad gäller TL och RTL så är det inte riktigt samma sak utan som jag skrev innan så är TL en funktion/uppgift som utförs av den personal som sitter på den operativa avdelningen RTL och som så att säga utgör spindeln mitt i nätet. Det är sedan RTL som har den totala överblicken och som t.ex. sköter själva trafikledningen åt och emellan de olika lokala driftledningarna och vagnarna inom respektive trafikområde.   :D
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Optimal skrivet 24 februari 2008, 02:33:21 AM
RTL heter stället i Hornsberg där dom sitter å svarar i radion. TL heter knappen. Men på gamla systemet så hette det RTL, Då stod det anrop från RTL. Så vad jag hört av trafikledarna, Så heter det RTL bara att nu för tiden så kallas det för TL.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Ted Selander skrivet 24 februari 2008, 09:39:09 AM
Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 02:33:21 AM
RTL heter stället i Hornsberg där dom sitter å svarar i radion. TL heter knappen. Men på gamla systemet så hette det RTL, Då stod det anrop från RTL. Så vad jag hört av trafikledarna, Så heter det RTL bara att nu för tiden så kallas det för TL.

Att det står TL på "knappen" betyder bara att så når man TrafikLedningen, det står likadant oberoende av entreprenör. Sedan kan det innebära att i andra änden finns en central funktion som i fallet Busslink kallas RTL, eller en lokal trafikledare på ett garage som hos Swebus.

/Ted
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Optimal skrivet 24 februari 2008, 11:11:59 AM
Citat från: Ted S skrivet 24 februari 2008, 09:39:09 AM
Att det står TL på "knappen" betyder bara att så når man TrafikLedningen, det står likadant oberoende av entreprenör. Sedan kan det innebära att i andra änden finns en central funktion som i fallet Busslink kallas RTL, eller en lokal trafikledare på ett garage som hos Swebus.

/Ted

Okej. Men Typ nästan alla säger ju Att dom ska anropa RTL, eftersom man sa så förr i tiden.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2008, 12:03:45 PM
RTL är väl "sambandscentralen", i Busslinks fall på Hornsberg.
TL kan väl vara en enstaka trafikledare, som kan befinna sig i Norrtäljegaraget, eller i bil/buss medan han/hon tillfälligt övervakar t.ex ersättningstrafik vid ställen som Farsta Strand eller Sergels Torg.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Optimal skrivet 24 februari 2008, 12:15:14 PM
Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 12:03:45 PM
RTL är väl "sambandscentralen", i Busslinks fall på Hornsberg.
TL kan väl vara en enstaka trafikledare, som kan befinna sig i Norrtäljegaraget, eller i bil/buss medan han/hon tillfälligt övervakar t.ex ersättningstrafik vid ställen som Farsta Strand eller Sergels Torg.

En trafikledare kan åka ut på stan m.m så det stämmer. Med eftersom förr så hette det RTL och då pratade man med samma personer som man du gör på TL
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2008, 12:22:08 PM

Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 12:03:45 PMTL kan väl vara en enstaka trafikledare, som kan befinna sig i Norrtäljegaraget, eller i bil/buss medan han/hon tillfälligt övervakar t.ex ersättningstrafik vid ställen som Farsta Strand eller Sergels Torg.

Jo, den användningen av TL går självklart att göra. I övrigt tycker jag nog personligen att Radiotrafikledningen (RTL) är en beteckning som känns ganska antikverad. Den andas liksom lite 50-tal och då använde man ju gärna ordet radio i kombination med något annat ord (t.ex. radiobil, radiotaxi, utomlands bl.a. radiobud osv.) för att visa hur moderna kommunikationer man då hade. Kanske att en beteckning som typ Centraltrafikledningen eller något ditåt hade varit mera rättvisande i Busslinks fall för att visa vad man egentligen gör och att radiokommunikationen bara är en del i det hela.  ;D
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2008, 12:30:30 PM
Du menar att man kan tänka sig att länens polismyndigheter inte använder ordet "radiobilar" varje dag numera?  ;)
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2008, 12:49:10 PM

Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 12:15:14 PMEn trafikledare kan åka ut på stan m.m så det stämmer. Med eftersom förr så hette det RTL och då pratade man med samma personer som man du gör på TL

Förr hade varje garage sin egen trafikledning dit även radion gick så centraliserad trafikledning är ändå ganska nytt. Jämför t.ex. med att även polisens länskommunikationscentraler (LKC) är av relativt färskt datum. Successivt så har man sedan i många fall centraliserat detta. Egentligen är nog Niclas A. eller Ted S. mer insatta, men de får väl korrigera mig i så fall.

Busslink har skapat sin centrala trafikledning (RTL) som i princip sköter bl.a. all radiokommunikation dag som natt medan de lokala driftledningarna sköter det löpande arbetet under de tider som garagens trafikexpeditioner är bemannade. Däremot har driftledningarna inte hand om någon radiokommunikation annat än i vissa undantagsfall och då med en bärbar handenhet. När driftledningarna inte är bemannade så kopplas allt till RTL så att man där då även sköter sjukning/friskning/VAB, vagnbyten, bemannar en eventuell hängande tjänst med en reserv etc.

Swebus är jag inte helt säker på, men jag vill ha det till att man på garagen sköter sig själva under dagen vilket då även inkluderar egen radiotrafikledning. Under natten så kopplar man dock om centralt till radion på Botkyrka som sedan fungerar som centraltrafikledning med ungefär samma uppgifter som hos Busslink. På samma vis fungerade det även hos Connex/Veolia där Kallhäll skötte sig självt under dagarna, men under natten så sköttes allt via trafikledningen på Råsta.


Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 12:30:30 PM
Du menar att man kan tänka sig att länens polismyndigheter inte använder ordet "radiobilar" varje dag numera?  ;)

Tror knappt jag hört ordet 'radiobil' sedan man hade någon polisinformation i plugget på 70-talet. Verkar nästan ha försvunnit ur många polisers ordförråd när det vita kopplet, de dito handskarna samt bautapolisongerna försvann. ;D

Officiellt (på den interna polislingon) heter det nog fortfarande radiobil, men även denna yrkeskår har blivit amerikaniserad och verkar ofta prata om t.ex. 'en blåvit'...  :P
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2008, 13:46:31 PM
Citat från: Nico skrivet 24 februari 2008, 12:49:10 PM
Förr hade varje garage sin egen trafikledning dit även radion gick så centraliserad trafikledning är ändå ganska nytt. Jämför t.ex. med att även polisens länskommunikationscentraler (LKC) är av relativt färskt datum.

Trafikledningscentral (TLC) vore kanske ett modernt ord att ersätta RTL med? Jag gillar annars "TX" för trafikexpeditionen här hemma, samt "SK" för skötselhall och "G" för garage (dvs verkstaden).

Citat från: Nico skrivet 24 februari 2008, 12:49:10 PM
Officiellt (på den interna polislingon) heter det nog fortfarande radiobil, men även denna yrkeskår har blivit amerikaniserad och verkar ofta prata om t.ex. 'en blåvit'...  :P

Jag har för mig att jag även har hört uttrycken "målad" (polisfärger) respektive "omålad" (civilbilar).
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Optimal skrivet 24 februari 2008, 14:03:59 PM
TLC finns ju hos Bla. Tunnelbanan
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2008, 14:47:07 PM

Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 13:46:31 PM
Trafikledningscentral (TLC) vore kanske ett modernt ord att ersätta RTL med? Jag gillar annars "TX" för trafikexpeditionen här hemma...

Beror väl på hur inarbetade de andra alternativen är. I fallet med RTL så är det nog som det är... även om t.ex. ordet radio i sig som sagt låter ganska gammalmodigt. Kanske att t.ex. CTL eller TLC hade varit mera up to date. 


Citat från: Verspieder skrivet 24 februari 2008, 13:46:31 PMJag har för mig att jag även har hört uttrycken "målad" (polisfärger) respektive "omålad" (civilbilar).

Jo, har också hört det och dessutom verkar det användas ganska flitigt det med.


Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 14:03:59 PM
TLC finns ju hos Bla. Tunnelbanan

Visserligen, men det är nog inte någon större risk för förväxling om även en av bussentreprenörerna skulle få för sig att använda förkortningen.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Fredde skrivet 24 februari 2008, 14:58:40 PM
Att de som sköter radiotrafiken sitter på ett samlat ställe är ju ganska opersonligt. Jag är mycket nöjd med Swebus system att de som jag hälsar på, när arbetsdagen börjar, är just de som jag når över radion när trubbel uppstår.

Sen att de som sitter på radion under natten knappt verkar veta mer än runt sitt område är ju knappast något som gör att jag skulle föredra en samlad trafikledning. Ibland ser man nästan flödet av små frågetecknen ut ur radions högtalare vid anrop den tiden på dygnet.. ::)

Ang. förkortningar så tror jag det har med personen i fråga att göra som sitter på radion. Vissa använder TL, några TX och enstaka DL när dom vill att man ska höra av sig.

Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: homer skrivet 24 februari 2008, 18:01:24 PM
Håller med Fredde_j de känns mer som "mina kollergor" som är över radion, någon jag känner och kan prata med mellan 4 ögon

däremot kanske Busslinks system är att föredra ur andra hänseenden tex är dom säkerligen snabbare att svara när man gör ett anrop då dem bara sitter framför skärmen hela tiden
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Nico skrivet 24 februari 2008, 18:15:45 PM

Argumenten ovan framfördes från vissa håll nu när Råsta gick över till Busslink. Niclas A. eller Fredrik G. kan nog fylla i hur det ser ut från deras kant, men på det stora hela så kan man nog säga att det kommit att fungera utan direkta mankemang... även om vissa förare fortfarande inte riktigt har kopplat att det är RTL Hornsberg de pratar med och inte någon radiooperatör på Råsta.  ;D

En fördel med att det blir lite mera opersonligt (förutom just bättre svarstider) är att det nog även stramar upp disciplinen lite. Man har så att säga inte möjlighet att ta sig samma friheter som man kanske kunde göra tidigare när man personligen kände den som satt i andra änden. Vissa försöker att kringgå detta genom att t.ex. ringa till driftledningen, men även den ska normalt bara hänvisa till RTL.
Titel: SV: Betydelser av förkortningar
Skrivet av: Ersa skrivet 24 februari 2008, 20:06:38 PM
Jag kan förstå argumentet, men samtidigt har ju Busslinks RTL i Hornsberg olika "avdelningar" (i form av skrivbord) för olika trafikområden. De trafikledare man talade med i Norrtäljeområdet (inkl Vaxholm, Åkersberga och Täby) var ofta samma ena som avlöste varandra. Bl.a en av forumiterna här om jag inte hörde helt fel.  :)

Kan man anta att trafikledarna i Hornsberg har sina "favoritområden" som kan bäst, och därför arbetar mest på?