Fd SL/Busslink 6208 i Vologda (http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=4160)
Nu blir Niclas glad! Att den fortfarande lever efter alla strapatser på Värmdö i alldeles för hög hastighet..
Fortfarande är det dock märkligt att det inte verkar ha funnits (eller ens tillkommit på senare år?) någon policy för att ta bort företagsdekaler och motsvarande märkning. Inom taxibranschen så är det hos princip alla bolag som så att det sedan flera år tillbaka inte är tillåtet att montera bort data- och taxameterutrustningen (när bilarna ska bytas) med mindre än att man först har 'stripat av' bilarna ifråga. Ingen säger ingen firmalogga ska alltså synas när bilen är utrangerad.
Citat från: Kvarne skrivet 23 februari 2008, 12:53:30 PM
Fd SL/Busslink 6208 i Vologda (http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=4160)
...och så här såg den ut vid Slussen 2002-05-02 i slutet av sin "SL-karriär":(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/6208.jpg)
Citat från: Karsten skrivet 23 februari 2008, 13:06:27 PM
Nu blir Niclas glad! Att den fortfarande lever efter alla strapatser på Värmdö i alldeles för hög hastighet..
Host host, vet inte vad du pratar om :-[
Många gamla minnen från 413 Talludden, 438 Boda-Kalvsvik och om jag inte minns helt fel var det en 403 till Hästhagen med den raringen på den tjänst jag brukade ha.
En alldeles underbar vagn det luktade diesel i och för att komentera det Karsten menade så var tomningstiden från Hemmesta till Björknäs på nattturen inte speciellt lång tid med denna vagn :)
//Niclas
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 14:14:08 PM
Fortfarande är det dock märkligt att det inte verkar ha funnits (eller ens tillkommit på senare år?) någon policy för att ta bort företagsdekaler och motsvarande märkning. Inom taxibranschen så är det hos princip alla bolag som så att det sedan flera år tillbaka inte är tillåtet att montera bort data- och taxameterutrustningen (när bilarna ska bytas) med mindre än att man först har 'stripat av' bilarna ifråga. Ingen säger ingen firmalogga ska alltså synas när bilen är utrangerad.
Kan bara hålla med om det även om det förvisso kan vara kul att se spår av ursprunget. Ett bolag som dock är noga med att ta bort dekaler och inv.nummer är Västerås Lokaltrafik.
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 14:14:08 PM
Fortfarande är det dock märkligt att det inte verkar ha funnits (eller ens tillkommit på senare år?) någon policy för att ta bort företagsdekaler och motsvarande märkning. Inom taxibranschen så är det hos princip alla bolag som så att det sedan flera år tillbaka inte är tillåtet att montera bort data- och taxameterutrustningen (när bilarna ska bytas) med mindre än att man först har 'stripat av' bilarna ifråga. Ingen säger ingen firmalogga ska alltså synas när bilen är utrangerad.
Visst har du väldigt rätt i det du säger.....
Men jag gissar ju att det är väl mycket begärt av en ägare som knappt ids sköta sina fordon då de går i den egna trafiken, skulle kosta på en enda extra krona eller minut arbetstid på något som inte krävs av någon lag eller bestämmelse.
Personligen tycker ju jag, att LHM skulle kräva av sina entreprenörer att fordon som går ur trafiken skulle anonymiseras. Det skulle säkert få operatörerna att sköta detta bättre. Dessutom, med tanke på hur risiga fordon man kör med på en del platser, så skulle man nog införa någon form av kvalitets och komfortsyn, t.ex. var 6:e månad eller varje år. Skulle ju t.o.m. kunna vara en tjänst som Bilprovningen skulle kunna sälja.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2008, 21:37:37 PM
Det finns ju redan i vissa avtal, att fordon som tagits ur trafik för beställaren ska avstripas beställarens logga etc.
Att kräva att fordonen ska omlackeras i sin helhet är givetvis möjligt men frågan om någon beställare vågar kräva detta eftersom kostnaden direkt skulle hamna hos dem.
Ett tag på SJ Buss tid fick man inte sälja vidare fordon utan att dessa lackerades om, oftast i vitt.
Detta är ju självklart en rätt knepig fråga, eftersom det drar kostnader om man kräver allt för mycket, ändå borde nog LHM kräva någon form av policy från operatörena. Som t.ex. att fordon som säljs, ska strippas på alla loggor och företagsnamn, nummermärkning samt alla dekaler som har med tidigare trafikuppgift att göra. Detta ska gälla såväl utvändigt som invändigt.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2008, 22:01:52 PM
Det finns som sagt i många avtal redan en sådan skrivning för fordon i huvudmannens design, men inte i alla.
Sannolikt eftersom man inte sett detta som ett problem då man själva på "enhetsbolagstiden" själva sålt bussar i det skick de stod till utomstående köpare.
Skulle man hårddra detta blev flera av våra museibussägare tvunga att lacka om sina klenoder, men att det finns inrikes kunder som kör med både företags o länslackade fordon är lite mer irriterande än om någon i kallaste Ryssland gör det tycker jag.
Jo, där sa du ju nått...
Knepig fråga är de allt, tror de kunde skötas snyggare med lite god vilja också.
Man så dyrt kan det väl inte vara att borra bort popnitarna där framme för att ta loss SL-loggan?
De nuvarande "SL-i-samarbete-med" klistermärkena på sidorutorna är inte direkt svåra att skrapa bort, och de gamla Busslinkemblemen på 6208 borde ju ha varit enkla att dölja med att sätta fast helröda klistermärken ovanpå dem?
Jag undrar om systern 6209 också lever. för dom två bussarna har jag åkt med många gånger.
Citat från: Tobbe skrivet 25 februari 2008, 19:26:20 PM
Jag undrar om systern 6209 också lever. för dom två bussarna har jag åkt med många gånger.
Och visst var de helt underbara att åka i? Klockrena på Värmdölinjerna, och inte helt malplacerade på lokallinjerna i Nacka.
(http://ludde306.ownit.nu/6208.JPG)
Här också en (suddig) bild på 6208 i Värmdötrafiken.
Tyvärr okänt datum och även okänd plats.
Men Marc, Karsten o grabbarna löser nog platsfrågan åt oss :)
// Anders
Shit, den där var inte lätt att knäcka! Jag gnuggar mina geni(?)knölar och det jag kan komma fram till är hpl Kulan eller kanske Torsby (nuv. Torsby åkerväg) utåt. Alternativt Nyvarp eller Viggsö, men där finns det väl inga ordentliga hpl-fickor? Niclas, Marc, Börje! Hjälp till här!
Det där är väl ändå den hållplats som idag heter Torsby Sjöväg mot Stockholm! Möjligen kan jag hålla med Karsten om att det är Kulan. Jag får kolla när jag kör 437 och 438 imorgon...
Citat från: Karsten skrivet 01 mars 2008, 22:14:38 PM
Shit, den där var inte lätt att knäcka! Jag gnuggar mina geni(?)knölar och det jag kan komma fram till är hpl Kulan eller kanske Torsby (nuv. Torsby åkerväg) utåt. Alternativt Nyvarp eller Viggsö, men där finns det väl inga ordentliga hpl-fickor? Niclas, Marc, Börje! Hjälp till här!
Det var även en svår nöt att knäcka för mig också för jag åker ju den vägen dagligen när jag ska till jobbet. Viggsö och nyvarp kan du utesluta för dom har som du säger inga hålplatsfickor och dom har ju inga busskurer heller
Citat från: Karsten skrivet 25 februari 2008, 20:04:39 PM
Och visst var de helt underbara att åka i? Klockrena på Värmdölinjerna, och inte helt malplacerade på lokallinjerna i Nacka.
Ja dom var sköna att åka för att dom hade lite högre standard men dom var bra slitna på slutet och då var dom inte lika roliga att åka med
Börje har rätt! Det är Torsby Sjöväg, eller Sjövägen som den hette på den gamla goda tiden då 6208 rullade. En dagsfärsk bild från platsen följer. Jag borde stått längre bort och zoomat lite mer. Och så borde det ha varit lite mer sommar...
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_4381.jpg)
När jag ändå håller på får det bli en bonusbild från Boda brygga idag.
(http://i110.photobucket.com/albums/n109/channeberg/IMG_4383.jpg)
Skickligt kamrat! Ser att du hittade den korrekta skültningen. :D