Ingen kan vid det här laget ha missat att jag besöker Märsta då och då. Vad man än är ute efter ser man alltid dessa två bussar.
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/3600/Swebus_3676_080221.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/Swebusbilder/3600/Swebus_3677_080221.jpg)
Dom är väl trevliga bussar ;D
//Niclas
Bussmodellen är naturligtvis trevlig men jag hade hellre velat att det hade stått 4157 på någon av de istället. :)
Oskar, den ser ut så här... (http://bilder.parsimony.net/smilies/aetsch.gif)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4100/Swebus_4157_DKK950_Marsta_071219.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2008, 00:10:42 AM
Oskar, den ser ut så här... (http://bilder.parsimony.net/smilies/aetsch.gif)
Hehe, vad snäll du e, Micke ;)
//Niclas
Man blir som man umgås..
Man kan ju klura på vart dessa hamnar efter sommaren...
Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2008, 00:10:42 AM
Oskar, den ser ut så här... (http://bilder.parsimony.net/smilies/aetsch.gif)
Vad är skillnaden? En gammal hederlig CN113-led är få förunnat idag. Dessa borde ni vara glada för att ni har, fast de är visst lite förrädiska att svänga med då de stryper gasen vid svängar.
Det är bara det att 36xx syns varenda gång i Märsta när man är där och vill ha annan vagn på bild.
Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2008, 00:30:11 AM
Det är bara det att 36xx syns varenda gång i Märsta när man är där och vill ha annan vagn på bild.
A-ha! Korta omlopp eller?
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2008, 00:26:25 AM
Vad är skillnaden? En gammal hederlig CN113-led är få förunnat idag. Dessa borde ni vara glada för att ni har, fast de är visst lite förrädiska att svänga med då de stryper gasen vid svängar.
Det är vanesak, och dessutom så varierar det med åldern på dessa, då de har olika generationer av led-kontrollsystemet. Eftersom jag enbart kört Busslink Handens Scanialeder så vet jag att 4350-4353 och 2557/2559 har en äldre variant som stryper mer markant, och som känner av vinkeln mellan framdelen och släpet via induktivgivare i leden, medans 4354 och 69xx vagnarna känner av sånt via abs-givarna.
Själv föredrar jag den gamla varianten ändå, och dessutom är de bussarna mer solida på nåt sätt..
Citat från: BadTab skrivet 23 februari 2008, 15:37:09 PM
Det är vanesak, och dessutom så varierar det med åldern på dessa, då de har olika generationer av led-kontrollsystemet. Eftersom jag enbart kört Busslink Handens Scanialeder så vet jag att 4350-4353 och 2557/2559 har en äldre variant som stryper mer markant, och som känner av vinkeln mellan framdelen och släpet via induktivgivare i leden, medans 4354 och 69xx vagnarna känner av sånt via abs-givarna.
Själv föredrar jag den gamla varianten ändå, och dessutom är de bussarna mer solida på nåt sätt..
Intressant! Är det bara Scania som stryper gasen vid svängar? Man hör ju inget om att t. ex Volvos ledvagnar med släpmotor beter sig så.
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2008, 15:52:56 PM
Intressant! Är det bara Scania som stryper gasen vid svängar? Man hör ju inget om att t. ex Volvos ledvagnar med släpmotor beter sig så.
Bara vissa Scania vagnar. Ex Omnicity 5301-5375 gör inte det. Det är bara pusher som har det, eftersom kan ska slippa att få ledsläpp i kruvor m.m. Tror även att Volvo pusher har nått liknande system
Upplevde att 3701 ströp gasen när jag körde i Hamnkopplet i torsdags. Jobbigt eftersom det är uppförsbacke.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 23 februari 2008, 16:48:59 PM
Upplevde att 3701 ströp gasen när jag körde i Hamnkopplet i torsdags. Jobbigt eftersom det är uppförsbacke.
Vissa vagnar. Då ingår väll 3701 i denna. ;) ;D
Hej !
Inte är väl Scania CN 113 ALB några "åbäken". Just 3676 och 3677 gick en tid i Gävle
efter sin vistelse i Falun.
Mvh Peter Ö
Nej, bussarna i sig är trevliga. Rubrikvalet hade mer med att göra att bussarna alltid syns när man är i Märsta och vill ha annat på bild. I torsdags var jag förutom två Volvoleder även på jakt efter två andra Scania 113 ALB (3846 och 4157 för att vara exakt).
Citat från: Optimal skrivet 23 februari 2008, 16:12:02 PM
Bara vissa Scania vagnar. Ex Omnicity 5301-5375 gör inte det. Det är bara pusher som har det, eftersom kan ska slippa att få ledsläpp i kruvor m.m. Tror även att Volvo pusher har nått liknande system
Men OmniCity är väl också pushers?
Citat från: Peter Öden skrivet 23 februari 2008, 17:03:10 PMInte är väl Scania CN 113 ALB några "åbäken".
Beror väl på vad man jämför med. Själv ser jag ju alla pushers som åbäken om man jämför med hur snyggt och geschwint man glider igenom med en ledvagn som har motor och drivning på 'rätt ställe'. Pushers är ju verkligen åbäken enligt en sådan jämförelse för istället för att rinna som ett snöre genom trafiken så får i alla fall jag mera känslan av något som måste baxas igenom. ;D :P
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2008, 17:50:21 PM
Men OmniCity är väl också pushers?
Jo det är dom, Men jag menade bara att bussar som driver på mitthjulen ex. volvo höggolv, har inte denna funktion.
Citat från: Optimal skrivet 24 februari 2008, 01:09:49 AM
Jo det är dom, Men jag menade bara att bussar som driver på mitthjulen ex. volvo höggolv, har inte denna funktion.
Nej, där fungerar ju släpet som just ett släp.
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2008, 15:52:56 PM
Intressant! Är det bara Scania som stryper gasen vid svängar? Man hör ju inget om att t. ex Volvos ledvagnar med släpmotor beter sig så.
Inte heller Solaris ledvagnar stryper gasen, varken i svängar som CN113ALB eller vid marginellt hjulspinn som OmniCity-led.
Denna avsaknad av strypning gör dem trevligare och mjukare att framföra än Scaniorna.
Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 17:33:37 PM
Inte heller Solaris ledvagnar stryper gasen, varken i svängar som CN113ALB eller vid marginellt hjulspinn som OmniCity-led.
Denna avsaknad av strypning gör dem trevligare och mjukare att framföra än Scaniorna.
Är de pushers?
Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2008, 17:43:03 PM
Är de pushers?
Ja, de är de. Det är väl mest bara Volvo som gör "drag-ledvagnar"?
Jag har då inte sett någon "utomsvensk" europeisktillverkad ledvagn som inte är något annat än en pusher.
Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 17:48:57 PM
Ja, de är de. Det är väl mest bara Volvo som gör "drag-ledvagnar"?
Jag har då inte sett någon "utomsvensk" europeisktillverkad ledvagn som inte är något annat än en pusher.
Ikarus 280 är ingen pusher.
Men om dessa inte stryper gasen vid svängar, hur går det då med fällknivssyndromet? Det var väl det Scania ville förebygga med att bussen stryper gasen?
Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2008, 18:01:26 PM
Men om dessa inte stryper gasen vid svängar, hur går det då med fällknivssyndromet? Det var väl det Scania ville förebygga med att bussen stryper gasen?
Bra fråga. Jag är inte teknisk nog för att kunna förklara hur, men något fällknivssyndrom eller fastkörningar existerar ändå knappt med Urbinon. Den har ASR som antispinn istället för TC, och kanske kan man tänka sig att detta system sackar ner kraften i tid, så snyggt och mjukt, så att man inte behöver "klippa" all kraft på ett ögonblick som Scanian ju gör.
Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2008, 18:01:26 PM
Ikarus 280 är ingen pusher.
Jaså? :) Vad har denna för chassie och drivlina?
Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 18:12:22 PM
Jaså? :) Vad har denna för chassie och drivlina?
Motorn satt i mitten i alla fall. Avgasröret satt framför mittaxeln, vilket inte gick att ta miste på eftersom man inte kunde undgå den svarta rök som bolmade ut därifrån.
Chassiefrågan var intressant. Ikarus är väl bara en karossör? Vad är det för chassie på dessa öststatsklassiker?