(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Busslink6335Morbygardsvagen20080215.jpg)
Mörkrädd? :o
Trevligt, hade du ingen Puckostämpel att dela ut?
Hon kanske tänkte blända fotografen i dagsljus?
Tja, apropå det här med att kasta första stenen osv..... :P ;)
Själv upplever jag instrumenten i den här vagntypen som ganska plottrig och den valda lösningen gör dessutom förarplatsen trång. Ö-panelerna på ömse sidor ratten täcker delvis sikten på en del bakomvarande reglage, instrument och skärmar och själv upplever jag dessutom att utrymmet mellan dessa ö-paneler och ratten är lite för trångt även det. Brukar t.ex. fastna till med handen ibland när jag ska blinka. Ska man spekulera till att helljuset är på så kan det ju helt enkelt vara som så att föraren, i denna teknologs våta dröm till förarplats, kommit åt helljusspaken och helt enkelt inte märkt det direkt. Har drabbat mig ibland och troligen även de flesta andra. Om det sedan diskvalificerar mig som förare så, nåja då är det väl så... 8)
Är inte denna förarplats bra? Jag har iof inte kört utan bara sett på en mässa visst verka en del saker svåra att se men tanken var väl ändå god men det räckte inte ända fram som det bruka heta.
Håller med Nico här! Det kan väl hända den bäste, att man under en kort stund kör med helljus vid fel tillfälle även i personbil! Det är inte alltid man ser den blå lampan som indikerar helljus i dagsljus! Men ganska snart brukar någon blinka mot en, och då hajar man till och släcker på en gång!
Så att döma ut en chaffis pga denna bild, är väl just att kasta sten...
//R
Ja den är lite trång vid spakarna... händer att man få på heljus eller blinka i kurvor m.m...
Men det är sällan man ser bussar med heljus på... och den blev rätt fin... likaså den bussmicke har på en blå ledbuss i snö... :)
Vad är problemet? Jag vet att helljus är förbjudet i dagsljus, men för att bli bländad i dagsljus måste man titta rakt in i strålkastarna. Felet ni gör är att ni blir så irriterade av det omoraliska i att på detta sätt bryta mot trafikreglerna, att ni bara MÅSTE titta rakt in i strålkastarna. Då får ni faktiskt skylla er själva... självklart skall man lyda trafikreglerna men det är mycket farligare att köra med för lite belysning än med för mycket.
Vem är irriterad på vad? Du har inte möjligen haft lite för bråttom när du läst inläggen? ;) :D
Citat från: Nico skrivet 21 februari 2008, 21:16:22 PM
Vem är irriterad på vad? Du har inte möjligen haft lite för bråttom när du läst inläggen? ;) :D
Det är möjligt; jag hakade nog upp mig på "puckostämpel"... ::)
Aha... jo, kanske... men det är ju oxå då man får utrymme att retas lite godmodigt. :) :D
Citat från: Robert Brink skrivet 21 februari 2008, 19:56:11 PM
Håller med Nico här! Det kan väl hända den bäste, att man under en kort stund kör med helljus vid fel tillfälle även i personbil! Det är inte alltid man ser den blå lampan som indikerar helljus i dagsljus! Men ganska snart brukar någon blinka mot en, och då hajar man till och släcker på en gång!
Så att döma ut en chaffis pga denna bild, är väl just att kasta sten...
//R
Jag har inte tänkt på att det kan vara trångt på dessa förarplatser, däremot så blir jag i stort sett aldrig nöjd med rattinställningen. För att pedalerna ska hamna på rätt sätt vid min sittställning måste ratten dragas så långt som möjligt mot mig varvid många knappar och reglage hamnar långt bort.
Den bästa förarmiljön Volvo producerat är modellen innan, B10M modell 1986-2002.
CitatJag har inte tänkt på att det kan vara trångt på dessa förarplatser,
Det är väl nyare paneler i dessa mot i de som kom med trängselförsöket? Mer uppbygda om jag minns rätt... Bild kanske någon har?
Kan hålla med om ratten, skulle vilja kunna "vika" den som på de äldre från Säffle.
Tror Magnus J kan ha bilder på hur det ser ut i nyare B7 och B9. Vad gäller trångt så är ju allt relativt, men jag än 191 cm lång (finns ju visserligen längre förare) och upplever det i alla fall som trångt. Sen ser jag det även som irriterande att jag nu måste använda högerhanden till nästan allt. Istället för golvpedal så måste jag trycka på en knapp på stolen för att svänga densamma. Istället för att låta min overksamma vänsterhand sköta dörrmanövrering och nigning så måste jag fixa även det med högerhanden och sedan så ska jag ju helst vara beredd att också stämpla med högerhanden... puh! ;D
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2008, 00:05:42 AM
Tror Magnus J kan ha bilder på hur det ser ut i nyare B7 och B9. Vad gäller trångt så är ju allt relativt, men jag än 191 cm lång (finns ju visserligen längre förare) och upplever det i alla fall som trångt. Sen ser jag det även som irriterande att jag nu måste använda högerhanden till nästan allt. Istället för golvpedal så måste jag trycka på en knapp på stolen för att svänga densamma. Istället för att låta min overksamma vänsterhand sköta dörrmanövrering och nigning så måste jag fixa även det med högerhanden och sedan så ska jag ju helst vara beredd att också stämpla med högerhanden... puh! ;D
Ja, jag har inte förstått varför allt ska skötas med höger hand i moderna bussar. Som reglagen alltid suttit för dörrarna på vänster sida är bra, man behöver inte sträcka sig eller luta sig fram för sig för att manövrera reglagen.
Hittade inte de bästa bilderna nu...
Vänster Satellit
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5134.JPG)
överblick
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5185.JPG)
Citat från: Karsten skrivet 22 februari 2008, 09:32:38 AM
Ja, jag har inte förstått varför allt ska skötas med höger hand i moderna bussar. Som reglagen alltid suttit för dörrarna på vänster sida är bra, man behöver inte sträcka sig eller luta sig fram för sig för att manövrera reglagen.
Man sliter ut förarnas högerhänder först, därefter flyttar man allt till vänster sida om ratten och sliter ut andra handen. Sedan är det pension som gäller. ::)
Höger satelliten
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5186.jpg)
bonusbild från 4896
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT4695.jpg)
någon Omni största sannolikhet 3907
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT4618.jpg)
Hur har snacket gått bland förarna? gillar man de här med att ha dörrknapparna på andra sidan???
för övrigt röstar jag för att man låser fast "sateliterna" längst ner och låter ratten leva sitt eget liv
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2008, 00:05:42 AM
Tror Magnus J kan ha bilder på hur det ser ut i nyare B7 och B9. Vad gäller trångt så är ju allt relativt, men jag än 191 cm lång (finns ju visserligen längre förare) och upplever det i alla fall som trångt. Sen ser jag det även som irriterande att jag nu måste använda högerhanden till nästan allt. Istället för golvpedal så måste jag trycka på en knapp på stolen för att svänga densamma. Istället för att låta min overksamma vänsterhand sköta dörrmanövrering och nigning så måste jag fixa även det med högerhanden och sedan så ska jag ju helst vara beredd att också stämpla med högerhanden... puh! ;D
Citat från: Fredde_J skrivet 21 februari 2008, 22:50:57 PM
Det är väl nyare paneler i dessa mot i de som kom med trängselförsöket? Mer uppbygda om jag minns rätt... Bild kanske någon har?
Kan hålla med om ratten, skulle vilja kunna "vika" den som på de äldre från Säffle.
Tänk på att 6335 har den "klassiska" B9S förarplatsen, d.v.s. dörrknapparna på vänstra sidan osv.
Själv har jag Volvo B10:s instrumentering som favorit! Även Scania 113 och Omni-serien är ok! Volvo:s nyare är ingen höjdare, sen det här med stolen, att ha en miniknapp på höger sida för att vrida stolen!!! Vad hände med den praktiska pedalen? Tror Volvo:s konstruktörer att vi ska komma åt den av misstag under körning :o? Kör man i tex SL trafiken, så blir det ett antal vrid varje dag!
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 22 februari 2008, 20:06:53 PM
Själv har jag Volvo B10:s instrumentering som favorit! Även Scania 113 och Omni-serien är ok! Volvo:s nyare är ingen höjdare, sen det här med stolen, att ha en miniknapp på höger sida för att vrida stolen!!! Vad hände med den praktiska pedalen? Tror Volvo:s konstruktörer att vi ska komma åt den av misstag under körning :o? Kör man i tex SL trafiken, så blir det ett antal vrid varje dag!
//R
Men det finns ju ett verktyg för högerfoten att vrida stolen med, så slipper man använda höger hand till det. En lång "pinne" som löper längs med högersidan i botten och slutar med en lite lätt utåtböjd ögla. Utmärkt att peta till med hälen på så låter stolen sig vridas... Syns tyvärr inte på de i övrigt utmärkta bilderna av förarplatsen.
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5134.JPG)
vad betyder helljussymbolen med ett + i?
Citatvad betyder helljussymbolen med ett + i?
Helljussymbolen? Retadern slås på eller av med den knappen...
Citat från: Fredde_J skrivet 22 februari 2008, 21:59:17 PM
Helljussymbolen? Retadern slås på eller av med den knappen...
Nej, inte retarder knappen. Utan på Ljusvredet
Citat från: Optimal skrivet 22 februari 2008, 22:01:12 PM
Nej, inte retarder knappen. Utan på Ljusvredet
När man sätter på helljuset tänds också ev extra belysning, om dess strömbrytare är påslagna. Om vredet står på den vanliga helljussymbolen, tänds endast bilens (bussens) ordinarie helljus. / Henrik
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 22 februari 2008, 22:16:35 PM
När man sätter på helljuset tänds också ev extra belysning, om dess strömbrytare är påslagna. Om vredet står på den vanliga helljussymbolen, tänds endast bilens (bussens) ordinarie helljus. / Henrik
Har man vredet på halvljus å slår på helljus med spaken så tänds bara helljusen. Men har man på + så tänds även extraljusen på taket m.m. Om man gör samma procedur igen.
Men stadsbussarna har ju denna med. Å dom har inga extraljus
Citat från: Magnus_J skrivet 22 februari 2008, 17:10:53 PM
Hittade inte de bästa bilderna nu...
överblick
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5185.JPG)
Det var en av de sämsta instrumentpaneler jag någonsin sett. Alla kategorier. Ser ut som ergonomi noll, bortsett från utseendet då, för det är hemskt.
Citat från: Optimal skrivet 22 februari 2008, 22:19:48 PM
Har man vredet på halvljus å slår på helljus med spaken så tänds bara helljusen. Men har man på + så tänds även extraljusen på taket m.m. Om man gör samma procedur igen.
Men stadsbussarna har ju denna med. Å dom har inga extraljus
Och då har den samma funktion som den vanliga heljussymbolen. Det är standard med det reglaget på volvos instrumentering. / Henrik
Jag vänjer mig aldrig... ??? Man stanna vid hpl och är å fummla med vänserhanden efter dörrvredet... sen när man haft rast å få en buss med dörrvred så letar högerhanden efter dörrknappen... ;D
Men, hvorfor gjøre det så vanskelig?
Her er en Norsk løsning: (http://www.geting.se/image.php/87278-Digitale_bilder_010.jpg) (http://www.geting.se/viewimage.php?image=87278-Digitale_bilder_010.jpg)
Volvo B 7R/8700 2007 modell, Nettbuss Østfold 154
Citat från: m.e. skrivet 22 februari 2008, 23:04:46 PM
Her er en Norsk løsning: Volvo B 7R/8700 2007 modell, Nettbuss Østfold 154
Med min favoritbiljettmaskin! Samma maskin som man använder i Jämtland och Västerbotten :)
Citat från: Karsten skrivet 22 februari 2008, 09:32:38 AM
Ja, jag har inte förstått varför allt ska skötas med höger hand i moderna bussar. Som reglagen alltid suttit för dörrarna på vänster sida är bra, man behöver inte sträcka sig eller luta sig fram för sig för att manövrera reglagen.
Därför att vi svenska förare (och busstilllverkare) numera ska anpassa oss efter tyskarna, som ju haft dörrknappar på höger sida länge? >:( Här en bild från en "polsk Neoplan", dvs en Solaris Urbino:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra3/Dorroppning_hoger.JPG)
Citat från: F.Å skrivet 22 februari 2008, 21:47:56 PM
Men det finns ju ett verktyg för högerfoten att vrida stolen med, så slipper man använda höger hand till det. En lång "pinne" som löper längs med högersidan i botten och slutar med en lite lätt utåtböjd ögla. Utmärkt att peta till med hälen på så låter stolen sig vridas... Syns tyvärr inte på de i övrigt utmärkta bilderna av förarplatsen.
Nja, har testat den och anser att den klassiska fotpedalen var oslagbar medan denna lilla ögla är utformad av en sadist. Lyckas oftast bara göra mig själv illa då jag så att säga 'inte hittar denna lilla ögla direkt' utan i blindo dänger hälen och hälsenan rätt i den. Då det som sagt gör duktigt ont så undviker jag den och kör på knappen. :-X :'(
uppenbarligen är de inga som helst problem att låta knappar och dörrvred sitta kvar på vänstersidan då de numera är en mugghållare placerad där, är väl bara en fråga hur man typar bussen,
kan dock tycka att de är lite konstigt att facket har godkänt de här nymodigheterna dem brukar ju förespråka att de ska vara lika dant på alla bussar, och den är omgörningen är ju tydligen inget populärt val så man får hoppas att de inte blir fler bussar som får liknande..
När fjollorna kom till björknäs var de ju också en helt ny instumentpanel och den gillades inte, och fick byggas och swebus fick öppna stora plånboken
Jag kan inte låta bli att undra hur det hade låtit om det hade varit tvärt om, dvs på B10M-panelen hade man placerat dörrknapparna till höger och sedan på denna nya satt knapparna till vänster...
Tja, allt är ju ovant i början. Finessen med det äldre systemet är att det inte är lika ensidigt utan vissa saker sköts med höger hand, vissa med vänster hand och stolen svängde man som sagt fram och tillbaka med hjälp av fot och ben. Ska man sköta allt med en enda hand, oavsett om det är höger eller vänster, så blir rörelserna ganska ensidiga. Då det dessutom är åt höger man vrider sig så kommer följaktligen högerhanden ännu längre från de paneler man behöver nå så ja, vilket är att föredra...?
Jag är vänsterhänt, så jag gillar att man har dörrknappar på vänster sida i de omnis jag kör. Tom knappen för skolskjuts-skylten sitter till vänster.
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2008, 23:49:26 PM
Nja, har testat den och anser att den klassiska fotpedalen var oslagbar medan denna lilla ögla är utformad av en sadist. Lyckas oftast bara göra mig själv illa då jag så att säga 'inte hittar denna lilla ögla direkt' utan i blindo dänger hälen och hälsenan rätt i den. Då det som sagt gör duktigt ont så undviker jag den och kör på knappen. :-X :'(
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5138.jpg)
standard på instrumentpanelen också.
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5222.jpg)
Vilken jobbig instrumentering verkar vara svår att läsa av ???
Citat från: yngrot skrivet 23 februari 2008, 14:13:13 PM
Vilken jobbig instrumentering verkar vara svår att läsa av ???
allt lyser ju inte hela tiden ;D
det är väl mest Stop, barnvagn, nigning, ev. backspegel värme, dörrbromssymbol och P-broms.
Citat från: Magnus_J skrivet 22 februari 2008, 17:32:26 PM
Höger satelliten
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT5186.jpg)
Här har vi ju annars ytterligare en liten jobbig detalj (förutom att knapparna i sig inte sitter fast så där särdeles bra - undrar om de egentligen var avsedda att användas) och det är att den orange lampan som tänds på panelen är så ljusstark att den bländar när det är mörkt. Har ett par gånger sett vagnar där nattförarna helt sonika tejpat över denna lampa med svart kabel- eller silvertejp för att inte bli störda av ljuset.
En finess som däremot är mycket bra och finurlig är den svarta knappen näst längst till vänster i mittenraden, dvs. den bredvid nigningsknappen. Den aktiverar nämligen dörrbromsen vilket faktiskt är en skön avlastningsfunktion att använda när man t.ex. sitter i köer eller vid ett rödljus och ändå behöver vara beredd att komma iväg.
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 15:09:09 PM
En finess som däremot är mycket bra och finurlig är den svarta knappen näst längst till vänster i mittenraden, dvs. den bredvid nigningsknappen. Den aktiverar nämligen dörrbromsen vilket faktiskt är en skön avlastningsfunktion att använda när man t.ex. sitter i köer eller vid ett rödljus och ändå behöver vara beredd att komma iväg.
funktionen finns ju även om man har den andra lösningen, nämligen att ha nattauto knappen lås och sen bara trycka på den runta öppna/stäng knappen
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2008, 18:19:32 PM
Vad händer om någon trycker för avstigning då? inte som på tidigare generationer? att bakdörrarna flyger upp.
Detta är inte automatisk öppningsknappen, att dörrbromsen aktiveras samt passagerarna kan öppna dörrarna, utan denna aktiverar bara dörrbromsen och dörrarna går inte att öppna från passagerar sidan
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 februari 2008, 18:29:16 PM
Skönt.
Sådan manöver gjorde jag nämligen i början av min karriär, ansatte dörrbromsen vid rött ljus genom en viss manöver
Men det tog snart slut
Vad tog slut? Resenärerna?
Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2008, 23:28:05 PM
Trevligt, hade du ingen Puckostämpel att dela ut?
Har du aldrig kört med helljus utan att tänka på att du just haft helljus på?
Citat från: Magnus_J skrivet 22 februari 2008, 17:32:26 PM
någon Omni största sannolikhet 3907
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT4618.jpg)
Var är "Hajen"? Ni har väl begåvats med den ni med?
Citat från: Robert Brink skrivet 22 februari 2008, 20:06:53 PM
Själv har jag Volvo B10:s instrumentering som favorit! Även Scania 113 och Omni-serien är ok! Volvo:s nyare är ingen höjdare, sen det här med stolen, att ha en miniknapp på höger sida för att vrida stolen!!! Vad hände med den praktiska pedalen? Tror Volvo:s konstruktörer att vi ska komma åt den av misstag under körning :o? Kör man i tex SL trafiken, så blir det ett antal vrid varje dag!
//R
Håller med Dig till fullo om Volvo B10 och Scania 113.
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 15:09:09 PM
Här har vi ju annars ytterligare en liten jobbig detalj (förutom att knapparna i sig inte sitter fast så där särdeles bra - undrar om de egentligen var avsedda att användas) och det är att den orange lampan som tänds på panelen är så ljusstark att den bländar när det är mörkt. Har ett par gånger sett vagnar där nattförarna helt sonika tejpat över denna lampa med svart kabel- eller silvertejp för att inte bli störda av ljuset.
Plåster kan med fördel användas ovanpå denna irriterande starka blå lysdiod man eftermonterat i Umeås Solarisar:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra4/Veo1079_lampa1.jpg)
Citat från: Verspieder skrivet 23 februari 2008, 22:22:01 PM
Plåster kan med fördel användas ovanpå denna irriterande starka blå lysdiod man eftermonterat i Umeås Solarisar:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra4/Veo1079_lampa1.jpg)
Nämen vilken stämningsfull nattbelysning! Du har väl tackat verkstaden så hjärtligt med blommor och fikabröd för denna genomtänkta lösning hoppas jag.
Citat från: Verspieder skrivet 23 februari 2008, 22:22:01 PM
Plåster kan med fördel användas ovanpå denna irriterande starka blå lysdiod man eftermonterat i Umeås Solarisar:
I de nya MAN-bussarna som GUB köpt så är situationen något liknande. I en av bussarna har någon öppnat lampan och pillat in en lapp från ett äpple (ni vet de där små ovala klisterlapparna). Perfekt storlek och dämpar belysningen alldeles lagom!
Citat från: Johan B skrivet 24 februari 2008, 10:04:16 AM
Nämen vilken stämningsfull nattbelysning! Du har väl tackat verkstaden så hjärtligt med blommor och fikabröd för denna genomtänkta lösning hoppas jag.
Det är väll inte verkstaden som satt dit lampan, utan det är väll Solaris?
Gissningsvis är det väl köparen som beställt lampan. I Borås har vi en extra stannarlampa för att kunna se när stannar är tryckt på solen skymmer ju ofta den ordinarie. På MAN sitter den mellan dörrknappar kanske inte den bästa placeringen men de vägrade sätta den där vi förare ville ha den.
Enligt Eriks inlägg där bilden var med först så stod det att dioden var eftermonterad, troligen då av depåverkstaden alternativt av leverantören. Att man sedan tycker att det borde göras en koll, oavsett om lampan/dioden är monterad vid leverans eller efteråt, så att det inte stör borde ha varit en självklarhet. Visst är det jättebra att det syns att det lyser när solen skiner in på panelerna, men ibland undrar lite om man i vissa fall ens tänker på (gäller även sådant som extrautrustning som monterats vid förarplats) att vagnarna i de allra flesta fall ska rulla även under dygnets mörka stunder och att förarna då istället är i behov av att kunna dämpa belysning på instrument, biljettmaskiner, ombordbelysning etc.
Lysdioden är eftermonterad på plats i Umeå, då Solaris egen "stopplampa" enbart indikerades med en liten knappt synbar grön symbol på den gröna skärmen, och i kombination med att stoppljudet dränks av alla andra likadana ljud (t.ex blinkers) blåste förarna förbi varenda hållplats trots att folk tryckte. Numera missar man dock inte en enda avstigande! ;)
Och ja, förslag finns på att byta ut dessa till orange glödlampor, men mitt förslag är att även behålla den blå men att då koppla den till "barnvagnsknapparna".